Onkel Donald Startet 19.April.2009 Del på Facebook Startet 19.April.2009 Var litt uheldig i dag. På vei ut fra havna fikk jeg sidevind og båten havnet lenger vekk fra utløpet enn det som er vanlig. Dette resulterte i at propellen gikk nedi og traff en stein. Motoren stoppet med det samme, men propellen fikk kvestet alle tre bladene. Kjørte drevet opp og innspiserte, alle bladene fikk avhøvlet noen m.m. Propellen er en vanlig Mercury Black Max alluminium. Testet båten etterpå, merket ingen vibrasjoner av noen slag, hverken i toppfart, cruising eller "tøffing"... Mitt spørsmål er om jeg bør skifte propell, kan styringen bli verre seinere? O.D. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.April.2009 Del på Facebook Svart 19.April.2009 Propellen kan ha fått skader som ikke umiddelbart vises. Eksempelvis kan gummien (hvis der er gumminav på denne propellen) blitt overbelastet og den vil kunne slippe på et senere tidspunkt. Eksempelvis kan propellblader fått brist som gjør at de vil ryke av på et senere tidspunkt- osv osv. Sitér dette innlegget Link to post
RonnyB Svart 19.April.2009 Del på Facebook Svart 19.April.2009 Få en kyndig person til å ta en avgjørelse. Jeg gikk på med propellen i fjord. Fikk beskjed at det ikke var nødt til å bytte propell ut fra synelig skade, men det som er det skummleste er det han kallte microvibrasjoner. Det er vibrasjonene som man ikke kjenner, men som er skadelig for giret og lager. Jeg valgte å bytte da. Dette gjelder en F250 Yamaha Sitér dette innlegget Ronny Blørstad 90990434 http://www.ksmv.no/historie.htm Link to post
Bearded Beast Svart 19.April.2009 Del på Facebook Svart 19.April.2009 koster ikkje en sånn propell max 1500 dà? better safe than sorry Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 19.April.2009 Del på Facebook Svart 19.April.2009 Jeg hadde ikke satset på en propell som hadde synlige skavanker. Så dyr er ikke en ny propell! Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 19.April.2009 Del på Facebook Svart 19.April.2009 Det er svært viktig å få ny, avbalansert propell. I motsatt fall kan du forvente skader på drivaksler - som blir veldig mer kostbart i forhold til ny propell. Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Donald Svart 19.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2009 Tror jeg satser på en ny propell, ja.. Den gamle leverer jeg inn til reparasjon og kan brukes som reservepropell. Bestiller en ny i morgen. Tenkte å skifte mens båten er på vannet. I dag var det 9 grader og fikk nesten krampe da jeg stakk hånden i sjøen.. Håper det hjelper med gule oppvaskhansker. o.d. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 19.April.2009 Del på Facebook Svart 19.April.2009 Jeg hadde ikke satset på en propell som hadde synlige skavanker. Så dyr er ikke en ny propell! Det er jo litt avhengig av type det Duoprop i stål fra Volvo ligger vel på rundt 10.000 per stykk. Så jeg valgte å sende de til http://winracepropellers.no/ Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Suzumar Svart 19.April.2009 Del på Facebook Svart 19.April.2009 Ha,ha....... Nei jeg driter ikke penger jeg heller, så jeg hadde gjort det samme som deg Men nå var det jo snakk om en vanlig Mercury Black Max alluminium. Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Donald Svart 20.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2009 Winrace propellers,,utenfor Arendal,, det var akkurat der jeg kjøpte min propell. De klarte å regne ut hvilke type, størrelse og pitch. Passet perfekt til båten. Kom opp i anbefalt RPM, i.h.t. instruksjonsboken, og ønsket fart. Viktig med rett propell.. o.d. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 20.April.2009 Del på Facebook Svart 20.April.2009 hvor mange hester har du og hvilken fart får du på ekvipasjen da? har en Joda Comet i naustet pr nu men har ikkje fått kjørt noe enda.. Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Donald Svart 20.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2009 Først hadde jeg denne: Mye trøbbel med denne karen. Mercruiser 170HK, 4cyl - bråkte som et uvær og drakk fuel som en hest drikker vann Runt 28-30 knop (med hørselvern) Som et ledd i oppussingen og krav om ny motor fra kona, byttet jeg til denne: 4.3 MPI, 220 HK, 6cyl, V6. Som natt og dag. Klarer å komme opp i 34-35 knop med flatt jern. Deilig grom lyd og stille gange. O.D. Sitér dette innlegget Link to post
microship Svart 20.April.2009 Del på Facebook Svart 20.April.2009 (redigert) Åh, Sukk. V6/V8 bensin, deilig lyd og lite vibrasjoner! Jeg hadde en Marex 2300DC (forløper til Gambler) med Mercruiser 230 HK V8 injection, snakk om akselerasjon og godlåt. Toppfart 41 knop. Eneste problemet var bensintanken på kun 200 liter :-) Redigert 20.April.2009 av microship (see edit history) Sitér dette innlegget Microship "Båt er bedre investering enn aksjer" Link to post
Bearded Beast Svart 20.April.2009 Del på Facebook Svart 20.April.2009 det var slett ikkje værst sjøl har eg satt i en ford 351W for beste låte og ganglag Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.