Jump to content

Temperatur på Volvo Penta tamd 30 ved sakte fart.


sjøman

Recommended Posts

Hei alle båtvenner.

 

Jeg har et spørsmål som dere sikkert kan svare på evnt.Komme med ytringer om.Når jeg kjører i ca 6 knop med 1300 rpm. Er motortemperaturen ca 50 grader.Hvis jeg øker til 3000 rpm.Så øker temperaturen til 85 grader og ligger der stabilt. Slakker jeg av til 1300 rpm. Så synker temperaturen til ca 50 grader igjen.Er dette normalt eller kan det feks være termostaten? Motoren er en Volvo Penta tamd 30 som har gått 1200 timer.

 

Mvh.Sjøman.

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Temperatur på motor ved sakte fart.. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'
Link to post

Det er det samme hos meg også. Jeg har en AQAD40B. Ligger på 80-85 grader ved 3000-3600 omdreininger.

Ved lav hastighet eller på tomgang så synker temperaturen til 50 grader. Noen som vet om dette er skadelig for motoren med så lav temperatur.

Har montert en 5Kw Eber for å prøve å få en litt høyere tomgangs temperatur når jeg ligger på tomgang å fisker. Ser ikke ut til at det hjelper så veldig.

Har den motoren med stor impeller. Mulig at kjølingen er for stor :confused:

:wink: SigurdH

Link to post

Tror nok en del har samme erfaring.Det kan godt hende at termostat bør skiftes.Det hjalp godt på min gamle bil i vinter da det var vanskelig å få skikkelig varme i cupeen.Gamle termostater blir gjerne stående delvis åpne hele tida.Men det kan også skyldes at kjølevann ledes utenom termostat til varmtvanntank eller defroster.Da kan kjølingen bli ganske stor selv om termostat er stengt.Men det er jo bedre enn for varm motor.Noen motorer har også det man kaller bypas.Da går noe kjølevæske utenom termostat så snart motor er i gang eller gjennom et mindre hull i termostaten,og det kan være nok til at tempen ikke blir høyere når den går på liten belastning.

Link to post

Det ideelle er jo at motoren har konstant en temp på 85 grader, men det er sjelden det er sånn på tomgang. Jeg synes nå 50 høres alt for lite ut. Termostaten skal jo være lukket helt til motoren oppnår driftstemp, først da skal den slippe opp for saltvannskretsen.

Jeg ville tatt ut termostaten lagt den i en kjele med vann,varmet opp vannet samtidig som man leser vanntemp og sett når den åpner. Står sikkert i boka hvilken temp den skal åpne på.

Hvis en diesel motor går for kaldt vil den som regel få en litt ufullstendig forbrenning og den vil gjerne ryke litt ekstra også.(sort røyk)

Link to post

Blir vel lett noe soting her ja. Ikke helt bra å gå med kald motor. Men dersom man "vedlikeholder" motoren med en ordentlig utblåsning i blant (les: varmkjøring) der man kjører motoren godt varm og legger seg i øvre turtallsområde i marsfart en god stund så hjelper jo det godt på å få brent løs sotingen i sylindrene.

 

Min VP 41B motor ligger på 81/82 grader ved tomgangskjøring og ca 90-95 grader på full guff.

Redigert av Capt'n (see edit history)

Vennlig hilsen Capt'n.

Link to post
Hvis det er som Hegra sier at vannet passerer igjennom varmtvannstanken,så blir jo vannet i tanken oppvarmet.Da skulle kjølevannets temp.Stige når vannet er varmet opp. Bare en tanke jeg gjorde meg....

De som har vv.tank eller defroster har som regel sirkulasjon gjennom disse selv om termostat er lukket.En del av kjølevæsken sirkulerer da så lenge motor går og bidrar til en kald motor.De som ikke har, har ingen sirkulsjon så lenge termostat er lukket og dermed mindre kjøling.Vannet i tanken blir varmt ja,men aldri varmere enn kjølevæsken.Dessuten har de større beholdning kjølevæske som også er med på kjølinga.Noen motorer har også denne bypas greia for å unngå store tempratursvingninger.Hvis det er helt stengt til ca 80 grader får motoren et kuldesjokk når kaldt vann plutselig strømmer på når termostaten endelig åpner,og det kan føre til deformering av topp ol.Så det er ikke bra å trikse for mye med dette uten å vite hva man gjør.Det kan være stor forskjell fra motor til motor på dette området.

Link to post
  • 2 år senere...

Hei alle båtvenner.

 

Jeg har et spørsmål som dere sikkert kan svare på evnt.Komme med ytringer om.Når jeg kjører i ca 6 knop med 1300 rpm. Er motortemperaturen ca 50 grader.Hvis jeg øker til 3000 rpm.Så øker temperaturen til 85 grader og ligger der stabilt. Slakker jeg av til 1300 rpm. Så synker temperaturen til ca 50 grader igjen.Er dette normalt eller kan det feks være termostaten? Motoren er en Volvo Penta tamd 30 som har gått 1200 timer.

 

Volvo penta kom med en løsning på dette. Mener det var en metallplate som kunne settes inn et sted (i veksleren)?

Link to post
  • 2 år senere...
  • 2 år senere...

Har akkurat samme oppførsel på min Volvo Penta TAMD 31A. Etter det jeg forstår så er kjølesystemet på disse motorene meget effektivt. Jeg var inne på å bytte termostater, og besøkte Volvo Penta på Holmen. Mekanikeren spurte meg om jeg hadde problemer med varm motor. Jeg svarte at det var det motsatte, at den ikke blir varm ved lavere turtall. "Da er alt i orden da", svarte han. Han forklarte at kjølingen på disse motorene er overdimensjonert. Tror det benyttes samme system på litt større motorer, men at da kjølekapasiteten er mer i balanse.

 

Har slått meg til ro med at motoren er slik den er. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...