Jump to content

Hannah III under bygging

KOB

Recommended Posts

Dette interesserer kanskje meg mye mer enn dere. Men jeg ville så gjerne vise dere noen bilder fra byggeprosessen. Min gode venn Dagfinn og jeg var på båtmessa i Arendal fredag i Kristi Himmelfartshelga, og benyttet anledningen til å sjekke opp status på byggeprosessen. Vi må jo påse at alt går rett for seg  :lol:

Jeg kan ikke skryte av all egeninnsatsen som mange her på Baatplassen yter, men jeg ser like mye frem til det ferdig produkt. Mer info kommer på hjemmesiden etter hvert.

Slik ser hun ut foreløpig

Bilde

Dette blir uteplassen

Bilde

Under dekk - L-sofaen nærmest til venstre, sovekabinen i forpiggen innerst i baugen

Bilde

Stikkabinen under førerplassen

Bilde

Byssa

Bilde

Bad/toalett

Bilde

2xKAD 300 er allerede på plass

Bilde

Instrumentbordet står foreløpig "på egne ben"

Bilde

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Veldig morro å se bildene av hvordan drømmen blir virkelighet. Man ser allerede den fantastiske Windy finnishen.

Jeg var på Nidelv for en ukes tid siden og så på N 300 som ble bygget. Ikke like stort og flott som ditt "skip" men jeg er alltid fasinert av produksjonsprosesser og hvor dyktige håndtverkerne er.

.

Veldig morro å se bildene av hvordan drømmen blir virkelighet. Man ser allerede den fantastiske Windy finnishen.

Jeg var på Nidelv for en ukes tid siden og så på N 300 som ble bygget. .

Jeg snakket med Rannekleiv (adm. dir i Nidelv) i Arendal, og nevnte at jeg kjente til deg. Han bekreftet at du hadde vært på besøk. N 300 hadde fått ny løsning av salongen i cockpit - stor fobedring spør du meg. Var ikke ombord, men tok bilde. Nydelig båt, spør du meg.

Bilde

Dette ser ut til å bli litt av en BÅT!!! :lol: :lol: Jeg blir stum av beundring!

Da vi var på Sjøen For Alle? i våres, fikk vi ikke lov til å komme i nærheten av de store Windy-båtene engang. Det var sperret med tau, og kun de med spesielle avtaler fikk slippe gjennom. Ble litt sur da, for jeg hadde veldig lyst til å se på dem. Så vis oss gjerne flere bilder av båten når den er ferdig, det blir "berre lekkert".

Da vi var på Sjøen For Alle? i våres, fikk vi ikke lov til å komme i nærheten av de store Windy-båtene engang. Det var sperret med tau, og kun de med spesielle avtaler fikk slippe gjennom. Ble litt sur da, for jeg hadde veldig lyst til å se på dem. Så vis oss gjerne flere bilder av båten når den er ferdig, det blir "berre lekkert".

All grunn til å reagere på dette. Jeg har tråkket ned det meste av båter de siste 8 årene, med lommebok til å kjøpe de færreste og intensjon om å kjøpe enda færre. Men en skal ikke skue hunden på hårene. Jeg har opplevd å bli bukket ombord i båter hinsides min nåværende og fremtidige kjøpeevne (iført dress, i en pause fra jobben), for året etter å bli fullstendig oversett i dongeri. Det finnes også mange historier om kunder som ikke har blitt tatt på alvor, men som har troppet opp hos selgeren etterpå med bil kjøpt hos konkurrenten.

Så her bør selgerne skjerpe seg. Å kjøpe båt en en langdryg prosess, og realisering av drømmen kan ligge langt frem i tid. Men du husker hvem som tok deg på alvor og behandlet deg med respekt.

PS. Skal komme tilbake med flere bilder hvis det er interesse for det.

Ja dette må være spennende og litt av en opplevelse. Helt splitter ny båt. Få den i passe god tid før ferien. Endatil være med å se på at den tar form. Og det beste av alt - den tar form uten at man selv behøver å løfte en finger. Kan det bli bedre? :flag: Kanskje ikke bedre, men like bra: Mange finner nok like stor glede i å gjøre store og små ting selv også. Men det er nå lite som erstatter å gå å vente på å ta i bruk noe som er flunkende nytt da. Post gjerne flere bilder. Artig å se skapelsesprosessen. Spesielt det innredningsmessige er interessant. Gleder meg på vegne av dere! :sailing:

Jeg snakket med Rannekleiv (adm. dir i Nidelv) i Arendal, og nevnte at jeg kjente til deg. Han bekreftet at du hadde vært på besøk. N 300 hadde fått ny løsning av salongen i cockpit - stor fobedring spør du meg. Var ikke ombord, men tok bilde. Nydelig båt, spør du meg.

Takk for bildet. Har skrevet det ut. Skal vise det til kona nå  :sailing::flag:

Kjempefin båt KOB, GRATULERER så mye!!!

Har lagt merke til at du er en hyggelig kar, og da er det ekstra lett å glede seg med dere!

Det må jo være kjempeartig å kunne realisere en slik, splitter ny båt. Windy har topp kvalitet og det er jo ikke så mye å utsette på designen heller da.

Selv har vi hatt i bruk vår nye Scand 29 baltic, 2004 modell snart en mnd. og vi er kjempefornøyd. Båten innfrir forventningene våre med god margin. Vi avanserte fra en Draco 21 SC, 1987 modell til Baltic'en. Jeg har trødd mine barne -og ungdomssko i et av Lofotens fiskevær og er derfor mere vant med båter som er ment til yrkesbruk. De aller fleste av dagens båter som er beregnet til turbruk er jo bare alldeles lekre, og vi nyter luksusen. For oss er Baltic'en luksus nemlig!

Du er jo så godt vant allerede så det skal vel en del til for å tilfredstille deg, men tipper du blir tilfreds når du får denne. Jeg kunne nemlig fått to slike båter som jeg har for en av ditt kaliber, regner med at man får sånn noenlunde hva man betaler for og da er det sikkert flotte greier du har i vente!

Jeg gleder meg på deres vegne og ønsker dere lykke til med 'skibet'!      :sailing:    :flag:    :flag:

GRATULERER KOB !!!!!!!!!!!!!!!! :wink::flag:

Det er lett å forstå at det kan virke som om det er utroling mange dager til 25. juni!!

Bildene er fine, men det beste er å få muligheten til å "følge med" på prosessen frem til en helt ny båt! Da blir slike utrolig fine båter ganske så mye mere enn mange kilo med polyester og kvadratmeter med gelcoat som må poleres hvert år!  Det må være fint å kunne følge med i byggingen og monteringen underveis, så din egeninnsats er så absolutt tilstede. Eneste forskjellen er at det går rimelig mye raskere pluss at du kan kommentere det dersom den ikke blir ferdig til avtalt tid  :wink:

Vel, dette ser ut til å bli en utrolig fin båt! Bra vi kan bygge slike her og har noen som kan kjøpe de!  Gleder meg til å se den på vannet! :flag:

Ser fram til flere bilder av Hannah III

:-) fredriksen

nå med båten i sjøen!

:wink: Gratulerer så mye! Splitter ny båt i denne størrelsen må vel være selve DRØMMEN for mange av oss.  :wink:

For egen del er jeg kjempefornøyd - etter i år å ha oppgradert til 22 fot...  :flag:

Melodien 'One mans ceiling is another mans floor' av Paul Simon rinner meg i hu  :flag:

Men det viktigste er ikke hva slags båt vi har - men OM vi har  :flag:

Melodien 'One mans ceiling is another mans floor' av Paul Simon rinner meg i hu  :wink:

Bare pass på så det ikke blir "... she's broke, but it's oak ..."  :lol:  :lol:  :lol: (Frank Sinatra, The Lady is a Tramp) Men det ER vakkert med ny båt, skulle ønske det var meg.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Hallo!

Nydelig båt!

Men det viktigste er at du i fremtiden har dokumentasjon som viser hvor hva er. I min forrige båt fikk jeg først den oversikten da jeg måtte bytte maskin. Da tok jeg en runde med kameraet da alt var tomt, og fikk da svar på alle de spørsmålene ingen kunne svare på, av typen "hvor går egentlig ledningene til baugpropellen?"

I prosessen med vår nye Viknes 1030 var det klar beskjed fra fabrikken: Kom så ofte du kan! Jeg har dermed bilder fra prosessen, og vet hvor hva ligger. Jeg hadde ikke anledning til å komme hele tiden, men fikk da ta bilder av andre båter som var på den fasen i utrustningen jeg hadde spørsmål om, når jeg var der. For ordens skyld sa jeg fra at jeg ikke var interessert i å ta bilder av produksjonshemmeligheter, og fikk til svar at hemmelighetene ikke var av en slik art at de kunne fotograferes, i den grad de i det hele eksisterte.

Har selvsagt ikke hatt bruk for bildene  i løpet av de to første månedene, men sikkerhetsfølelsen er kanskje like viktig som den reelle, målbare, kunnskapen.

Det hører til historien at vi var innom annen produsent på Askøy da vi så på båt, opplevde der at man så en familie på fem, i "dongeriutgave", som ikke utstrålte kjøpekraft. Der hadde man da ikke tid til å ta seg av oss før i neste uke. (NB: Det var ikke NB, selv om det tilsynelatende godt kunne ha vært det!)

Vi gikk "over gaten" der vi fikk en helt annen mottakelse, og det har ført til at det nå ligger en båt fra dem i båsen vår.

Laholm

Pentrybenken er den i Corian ? vet du hur den tilverkes? stöpes eller bearbetas fram?

Ja, det er Corian. Jeg mener dette er en form form kunststoff, som bl.a. har den fordelen at det lett kan sages i og tilpasses, ikke så lett blir striper i overflaten, og de stripene du får kan relativt enkelt pusses bort. En ulempe mener jeg å huske er at det er ganske tungt.

Jeg kom over en side om Corian for litt siden. Skal forsøke å finne den og i tilfelle legge inn en link.

Tilføyet: Se også http://www.corinor.no/corian.html

Hva er Corian?

Corian er et komposittmateriale som består av to tredjedeler naturlige mineraler (aluminiumhydroksyd) og en tredjedel akryl. Det ble skapt av DuPont for over 30 år siden. I USA har Corian blitt et begrep for lekre innredninger av eksklusive bad og kjøkken - "The Real Thing".

Corian er et utrolig holdbart og robust materiale som tåler de fleste påkjenninger. Skulle ulykken allikevel være ute, kan en fagmann reparere skaden, så godt som uten synlige merker.

Corian finnes i over 70 farger og i flere mønstre, fra naturstein til ensfargede/dype nyanser, med silkematt glans. Corian er et klassisk materiale som gir innredningen et gedigent utseende. Corian passer både high tech og romantisk bondestil og harmonerer perfekt med andre materialer, som stål, tre, glass og messing.

Hva er enestående med Corian?

Corian er et massivt og porefritt platemateriale med en vakker silkematt overflate, som bare blir finere jo mer den brukes. Corian kan se ut som naturstein men gir myke vibrasjoner og krever minimalt med vedlikehold. Corian er hygienisk og lettstelt. Får man flekker eller riper, kan litt skurepulver på en klut fjerne disse, sporløst.  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...