tom-ass Startet 19.April.2009 Del på Facebook Startet 19.April.2009 Min bedre halvdel har begynt å pusse ned interiøret i snekka, så jeg må av sted å kjøpe olje til henne. Vi ønsker en mørkebrun farge, men er veldig usikker på hva jeg skal bruke, det er rett og slett for stort marked synes jeg, og for mange typer olje. Men en ting er sikkert, vi skal ha olje og ikke lakk. Noen som har tips/erfaringer/anbefalinger å komme med?? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
2mas Svart 19.April.2009 Del på Facebook Svart 19.April.2009 Jeg gjorde en kjempe jobb med snekka mi i fjord. Da gikk jeg over all treverk ombord. Treverket var helt og pent, men ujevnt bleket. For å jevne ut fargeforskjellene valgte jeg først å beise treverket med machogny beis. Deretter oljet jeg med Owatrol Edelolje. Tror det ble 3 lag. Dette syntes jeg ble pent. Se bilder i innlegg 142: Bilder Sitér dette innlegget Link to post
Hombrè Svart 20.April.2009 Del på Facebook Svart 20.April.2009 Anbefaler Owatrol Edelolje, den har jeg god erfaring med. Du kan ta en titt på den nyopppussede badeplatformen min, kaffe skal du få, også! Sitér dette innlegget Nå med både Båtførerbevis og SRC sertifikat! Link to post
tom-ass Svart 20.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2009 Mahognybeis og Edelolje står på morgendagens handleliste! Men kan titte på plattformen din læll! (kaffe) Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Nidelv 28 Søgne Svart 20.April.2009 Del på Facebook Svart 20.April.2009 sitat Jeg gjorde en kjempe jobb med snekka mi i fjord. Da gikk jeg over all treverk ombord. Treverket var helt og pent, men ujevnt bleket. For å jevne ut fargeforskjellene valgte jeg først å beise treverket med machogny beis. Deretter oljet jeg med Owatrol Edelolje. Tror det ble 3 lag. Dette syntes jeg ble pent. Heisann jeg gjorde akkurat det samme, herdins mahogni beis, og benarolje etterpå. helt rått. Hadde også bleket teak.M atte ned før du går løs med beisen. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 21.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2009 Min bedre halvdel har nå pusset ned det meste av treverket, og det skal oljes som beskrevet i innlegg over. Hva skal vi vaske treverket med nå, etter puss og før oljing? Såpevann, rødsprit, tynner??? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
index Svart 21.April.2009 Del på Facebook Svart 21.April.2009 Rødsprit!! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jandrea Svart 21.April.2009 Del på Facebook Svart 21.April.2009 Tydelig at det satses litt før ferien i saltvann. Velkommen nedover. Vi blir vel blendet etter denne jobben. Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
Nikolai W Svart 21.April.2009 Del på Facebook Svart 21.April.2009 Jeg ville heller vurdert Aceton fremfor Rødsprit. Rødsprit legger igjen noe fargestoffer. Det er usynlig, men det er der... Aceton er helt klar, vasker bort alt av fett o.l uten problemer. Så det er min favoritt. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 21.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2009 Tydelig at det satses litt før ferien i saltvann. Velkommen nedover. Vi blir vel blendet etter denne jobben. Åja! Har mange planer, men må vel få skuta på vannet i år også, så da stopper det her! Skal gå over motor litt mer etter at båten er på vannet! Jeg ville heller vurdert Aceton fremfor Rødsprit. Selges Aceton på f.eks fargehandel, bensinstasjon? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Nikolai W Svart 21.April.2009 Del på Facebook Svart 21.April.2009 Selges vel alle steder der di selger maling. Tror ikke Bensinstasjoner har det. Kjøpte også på Jernia her om dagen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.April.2009 Del på Facebook Svart 21.April.2009 Aceton er helt klar, vasker bort alt av fett o.l uten problemer. Og løser opp det meste den måtte komme over! Dessuten er den direkte utrivelig å jobbe med innendørs. Jeg foretrekker rødsprit, og det anbefales som oftest av leverandørene også. Men det er klart, har du slipt helt rent for gammel olje/lakk går nok Aceton også greit. Men husk i så fall skikkelig ventilasjon, dette er sterke saker! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
index Svart 21.April.2009 Del på Facebook Svart 21.April.2009 Aceton er helt klar, vasker bort alt av fett o.l uten problemer. Og løser opp det meste den måtte komme over! Dessuten er den direkte utrivelig å jobbe med innendørs. Jeg foretrekker rødsprit, og det anbefales som oftest av leverandørene også. Men det er klart, har du slipt helt rent for gammel olje/lakk går nok Aceton også greit. Men husk i så fall skikkelig ventilasjon, dette er sterke saker! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tom-ass Svart 21.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2009 Det kan jo være igjen noen flekker med lakk kanskje, og med tanke på at jeg skal ha denne dama noen år, så velger jeg rødsprit jeg! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
tom-ass Svart 27.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2009 Treverket er blitt vasket med rødsprit, deretter er det tatt et strøk med mahognibeis, dette er gjort i dag. I mårra er det Bernar blank som skal på, og jeg er litt usikker om det skal legges vått-i-vått eller ikke. Noen??? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
litt peiling Svart 27.April.2009 Del på Facebook Svart 27.April.2009 er det ikke greit å la først strøket tørke. Slik at du kan slipe lett ned med 320 papir el. Og deretter legge de andre strøkene vått i vått Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 28 Søgne Svart 27.April.2009 Del på Facebook Svart 27.April.2009 Jeg gjorde en kjempe jobb med snekka mi i fjord. Da gikk jeg over all treverk ombord. Treverket var helt og pent, men ujevnt bleket. For å jevne ut fargeforskjellene valgte jeg først å beise treverket med machogny beis. Deretter oljet jeg med Owatrol Edelolje. Tror det ble 3 lag. Dette syntes jeg ble pent. Se bilder i innlegg 142: Bilder Helt enig med deg 2mas , jeg gjorde det samme, men avsluttet med Benarolje, ble fantastisk...Var kanskje du som tipset 2mas? Sitér dette innlegget Link to post
2mas Svart 27.April.2009 Del på Facebook Svart 27.April.2009 Helt enig med deg 2mas , jeg gjorde det samme, men avsluttet med Benarolje, ble fantastisk...Var kanskje du som tipset 2mas? Beis først, og olje etterpå fungerer meget bra. Jeg gjorde dette i fjor vinter, men i våres la jeg på et lag til for å få glansen litt opp igjen. Det var ikke matt, men litt mattere var det blitt utvendig i solen i fjor. Litt nøye kanskje, men meget flott er det jo blitt. Alt ligger nå klart for ny fantastisk sesong. Har litt utvendig jobb igjen før båten er ute neste uke. Hvordan har du vedlikehold eller eventuelt ser du for deg videre vedlikehold av treverket Nidelv 28 Søgne? Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 27.April.2009 Del på Facebook Svart 27.April.2009 -bruker du Benar UVR får du både ekstra lysfilter og litt gyldentone på kjøpet. Fint, syns jeg da.... Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 28 Søgne Svart 30.April.2009 Del på Facebook Svart 30.April.2009 Beis først, og olje etterpå fungerer meget bra. Jeg gjorde dette i fjor vinter, men i våres la jeg på et lag til for å få glansen litt opp igjen. Det var ikke matt, men litt mattere var det blitt utvendig i solen i fjor. Litt nøye kanskje, men meget flott er det jo blitt. Alt ligger nå klart for ny fantastisk sesong. Har litt utvendig jobb igjen før båten er ute neste uke. Hvordan har du vedlikehold eller eventuelt ser du for deg videre vedlikehold av treverket Nidelv 28 Søgne? Kjører matt benar denne sesong, må vel videre på blank benar til neste år hvis det går??tips?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.