Jump to content

Trenger tips til olje for innvendig treverk

tom-ass

Recommended Posts

Min bedre halvdel har begynt å pusse ned interiøret i snekka, så jeg må av sted å kjøpe olje til henne.

Vi ønsker en mørkebrun farge, men er veldig usikker på hva jeg skal bruke, det er rett og slett for stort marked synes jeg, og for mange typer olje. Men en ting er sikkert, vi skal ha olje og ikke lakk.

Noen som har tips/erfaringer/anbefalinger å komme med??

Bygdetulling med båtførerbevis!

Jeg gjorde en kjempe jobb med snekka mi i fjord. Da gikk jeg over all treverk ombord. Treverket var helt og pent, men ujevnt bleket. For å jevne ut fargeforskjellene valgte jeg først å beise treverket med machogny beis. Deretter oljet jeg med Owatrol Edelolje. Tror det ble 3 lag. Dette syntes jeg ble pent.

Se bilder i innlegg 142:

Bilder

sitat

Jeg gjorde en kjempe jobb med snekka mi i fjord. Da gikk jeg over all treverk ombord. Treverket var helt og pent, men ujevnt bleket. For å jevne ut fargeforskjellene valgte jeg først å beise treverket med machogny beis. Deretter oljet jeg med Owatrol Edelolje. Tror det ble 3 lag. Dette syntes jeg ble pent.

Heisann jeg gjorde akkurat det samme, herdins mahogni beis, og benarolje etterpå. helt rått.

Hadde også bleket teak.M :cheers: atte ned før du går løs med beisen.

Tydelig at det satses litt før ferien i saltvann. Velkommen nedover. Vi blir vel blendet etter denne jobben.

Åja! Har mange planer, men må vel få skuta på vannet i år også, så da stopper det her! Skal gå over motor litt mer etter at båten er på vannet!

Jeg ville heller vurdert Aceton fremfor Rødsprit.

Selges Aceton på f.eks fargehandel, bensinstasjon?

Bygdetulling med båtførerbevis!

Aceton er helt klar, vasker bort alt av fett o.l uten problemer.

Og løser opp det meste den måtte komme over! Dessuten er den direkte utrivelig å jobbe med innendørs. Jeg foretrekker rødsprit, og det anbefales som oftest av leverandørene også. Men det er klart, har du slipt helt rent for gammel olje/lakk går nok Aceton også greit. Men husk i så fall skikkelig ventilasjon, dette er sterke saker!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Aceton er helt klar, vasker bort alt av fett o.l uten problemer.

Og løser opp det meste den måtte komme over! Dessuten er den direkte utrivelig å jobbe med innendørs. Jeg foretrekker rødsprit, og det anbefales som oftest av leverandørene også. Men det er klart, har du slipt helt rent for gammel olje/lakk går nok Aceton også greit. Men husk i så fall skikkelig ventilasjon, dette er sterke saker!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Se bilder i innlegg 142:

Bilder

Helt enig med deg 2mas , jeg gjorde det samme, men avsluttet med Benarolje, ble fantastisk...Var kanskje du som tipset 2mas?

Helt enig med deg 2mas , jeg gjorde det samme, men avsluttet med Benarolje, ble fantastisk...Var kanskje du som tipset 2mas?

Beis først, og olje etterpå fungerer meget bra. Jeg gjorde dette i fjor vinter, men i våres la jeg på et lag til for å få glansen litt opp igjen. Det var ikke matt, men litt mattere var det blitt utvendig i solen i fjor. Litt nøye kanskje, men meget flott er det jo blitt. Alt ligger nå klart for ny fantastisk sesong. Har litt utvendig jobb igjen før båten er ute neste uke.

Hvordan har du vedlikehold eller eventuelt ser du for deg videre vedlikehold av treverket Nidelv 28 Søgne?

Beis først, og olje etterpå fungerer meget bra. Jeg gjorde dette i fjor vinter, men i våres la jeg på et lag til for å få glansen litt opp igjen. Det var ikke matt, men litt mattere var det blitt utvendig i solen i fjor. Litt nøye kanskje, men meget flott er det jo blitt. Alt ligger nå klart for ny fantastisk sesong. Har litt utvendig jobb igjen før båten er ute neste uke.

Hvordan har du vedlikehold eller eventuelt ser du for deg videre vedlikehold av treverket Nidelv 28 Søgne?

Kjører matt benar denne sesong, må vel videre på blank benar til neste år hvis det går??tips??

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...