Brodern Startet 19.April.2009 Link til dette innlegget Startet 19.April.2009 Tenkte jeg skulle sette inn en sånn brenner i båten, lage meg et bittelite pantry til kaffekoking og ev matlaging. Har ca 1 meter dødplass i båten og tenkte at shit, jeg tar ut brenneren fra campingvogna og setter den i båten. Tilpasser bare hele greia. Men så tenkte jeg litt mer. Er det noen regler ute og går ? Plassering av propanflaske f.eks ? Bytter tilførselsslangen da den er ca 2000 år gammal, den turte jeg ikke bruke i vogna, så da bytter jeg den. Er det bare fritt frem liksom ? Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Brynjar Svart 19.April.2009 Link til dette innlegget Svart 19.April.2009 Tror det. Begrensningen ligger vel isåfall i utstyret. Jeg har dobbelt gassbluss under førerbenken og gassflaska er plassert i rommet under, det er originalmontert og CE godkjent (?) Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Arvid_A Svart 19.April.2009 Link til dette innlegget Svart 19.April.2009 Hei! Det er nok en del hensyn å ta ved montasje av gassanlegg i båt! Her er forskriften. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 19.April.2009 Link til dette innlegget Svart 19.April.2009 Bra at du viser til forskriften Arvid_A. Jeg har sett at endel synder mot: - plassering av propanbeholder - utluftingt fra propanbeholderskap/plass - utskifting av gummislange - trykktesting. Propan er brennbart og jeg håper at flest mulig kontrollerer anlegget ombord i forhold til forskriftene før de legger ut på sommerens ferie. Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 19.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2009 Jeg fant bla denne : § 13. Transportable campingbeholdere med koketopp (1) Det kan tillates brukt inntil 2 transportable campingbeholdere med fastmontert høytrykks koketopp uten tennsikring i den åpne del av fartøyet. Slike beholdere skal ikke inneholde mer enn 2 kg gass og tillates ikke fast montert om bord, men de skal være tilfredsstillende sikret mot slingring ved bruk og lagring. Hvis jeg lager meg en kasse/skap som blussene står på (skapet fra campingvogna) og tilpasser dette så det står inntil skroget i båten, tenker da på høyde/fasong på skapet, og fester det/sikrer det mot "slingring" ved å bruke noen slike spennkroker, husker ikke hva de heter. Da er det ikke fast montert, men samtidig sikret mot "slingring" Kassa/skapet blir jo transportabelt da det bare er å løfte ut av båten ? Må jo være mye sikrere enn å bruke en slik primusgreie som de selger til noen hundringser på Biltema og båtsjappene. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.