Jump to content

Tid fra Drammen til Langesund?

2mas

Recommended Posts

Jeg blir alltid litt bekymret når det spørres om slike ting.

Skal man gå fra A til B så har man selvsagt kart(papir eller elektroniske, helst begge deler) over denne strekningen. Har man kart så må man være i stand til å finne avstanden. Likeledes må man være i stand til å lese ut av kartet hvor man kan gå og ikke kan gå. Kartet vil på samme måte vise hvor det er åpent og hvor man kan gå innaskjærs, hvor man kan forvente mye sjø når det blåser og hvor det vil være smult.

Håper min bekymring er ubegrunnet........

Uansett ønskes god tur og 70nm er nok ganske riktig!

Når ble det galt å spørre om tips og om spesielle forhold? En av fordelene med Båtplassen er at brukerne er spredt langs kysten med spesialkompetanse på sitt eget farvann- Så vidt jeg kan lese så spør han ikke hvordan i verden han skal finne veien hjem... :rolleyes:

Redigert av Balle Klorin (see edit history)
Skal man gå fra A til B så har man selvsagt kart(papir eller elektroniske, helst begge deler) over denne strekningen. Har man kart så må man være i stand til å finne avstanden. Likeledes må man være i stand til å lese ut av kartet hvor man kan gå og ikke kan gå. Kartet vil på samme måte vise hvor det er åpent og hvor man kan gå innaskjærs, hvor man kan forvente mye sjø når det blåser og hvor det vil være smult.

Håper min bekymring er ubegrunnet........

Det var slik at kart har vi ikke tilgjengelig akkurat nå i kveld når vi satt og planla litt av turen. Da er det veldig greit å stille spørsmål her på Baatplasssen. Her kommer det raske svar.

Turen kjører vi med GPS, og har også med papirkart selvfølgelig. Ruten planlegger vi nøyere når det nærmer seg.

Vi skal ta det som en tur, men tar selvfølgelig hensyn til været. Er det fint kan det jo hende vi tar noen avstikkere etc. Det er samtidig alltid greit å høre med folk som kjenner denne strekningen godt ang. råd rundt valg av rute.

Bekymringen er nok ubegrunnet ja, men under samtalen i kveld var Baatplassen stedet å få raskt svar på.

Har kjørt turen Drammen-Stavern ganske så ofte. Pleier å gå gjennom svelvikstrømmen, hold øst av Holmsbusteinene(grønn stake), videre rettning Horten, på innsiden(østsiden) av Bastø, denest øst av fyret på sør-øst siden(husker ikke navnet på øya det står på. Deretter går du mot rød stake vest av Slagentangen og setter kursen mot Torgersø. Er det ruskevær går du inn nord for Torgersø og mot Husø, deretter inn til Tønsberg og Tønsbergfjorden sydover til Tønsberg tønne. Er det bedre vær kan du passere vest av Torgersø og følge leden til du kommer til Mågerø, der tar du østover nord for Mågerø og inn Vrengensundet. Så fortsetter du på nordsiden av Veiland til du møter Tønsbergfjorden. Dernest dreier du sydover mot Tønsberg Tønne. Derfra til Stavern kan du enten velge "Skibsleia" eller "Båtleia"(båtleia går nermest land og har mest grumset farvann, men er grei å seile med kartplotter og kart. Disse leiene ender opp ved utløpet av Larviksfjorden. Gå så syd av Rakkeboene og inn ved Nevlunghavn og følg merkingen rundt sydspissen. Dernest kan dere følge med litt klaring til land(Mølen), men ikke for langt ut da det er noen grunner et stykke ut fra land, nord-vest oppover mot Langesund. Her må noen andre ta over(husken svikter).

God Tur !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Forige inlegget mitt ble helt på "trynet" når det gjaldt himmelrettninger gitt....her var mer feil enn rett.

Når er det rettet:

Har kjørt turen Drammen-Stavern ganske så ofte. Pleier å gå gjennom svelvikstrømmen, hold vest av Holmsbusteinene(grønn stake), videre rettning Horten, på innsiden(vestsiden) av Bastø, denest vest av fyret på sør-vest siden(husker ikke navnet på øya det står på. Deretter går du mot rød stake øst av Slagentangen og setter kursen mot Torgersø. Er det ruskevær går du inn nord for Torgersø og mot Husø, deretter inn til Tønsberg og Tønsbergfjorden sydover til Tønsberg tønne. Er det bedre vær kan du passere øst av Torgersø og følge leden til du kommer til Mågerø, der tar du vestover nord for Mågerø og inn Vrengensundet. Så fortsetter du på nordsiden av Veiland til du møter Tønsbergfjorden. Dernest dreier du sydover mot Tønsberg Tønne. Derfra til Stavern kan du enten velge "Skibsleia" eller "Båtleia"(båtleia går nermest land og har mest grumset farvann, men er grei å seile med kartplotter og kart. Disse leiene ender opp ved utløpet av Larviksfjorden. Gå så syd av Rakkeboene og inn ved Nevlunghavn og følg merkingen rundt sydspissen. Dernest kan dere følge med litt klaring til land(Mølen), men ikke for langt ut da det er noen grunner et stykke ut fra land, nord-vest oppover mot Langesund. Her må noen andre ta over(husken svikter).

Takker for at dere er våkne !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Skal man gå fra A til B så har man selvsagt kart(papir eller elektroniske, ....

.......på samme måte vise hvor det er åpent og hvor man kan gå innaskjærs, hvor man kan forvente mye sjø når det blåser og hvor det vil være smult.

Svada....!!!

..at en skrivebordteoretiker ikke har glede av baatplassentips om lokale vær og strsømforhold er jo bare tull ! Er det på båtførerkurs man lærer at mam ikke skal lytte till lokal ekspertise og andres erfaring ?.

Selv er jeg best kjent på østsiden av fjorden.

Med vanlig sydvest er mye av turen ganske beskyttet langs Vestfold-kysten men han trenger vel noen tips om strekningen Tønsberg Tønne - Mølen ?

Bør han gå langs land eller holde seg utenfor utenfor skjærene utenfor Nevlunghavn (Er det rakkebåene det heter ??)

Er det strømmer på de kanter som drar lbåter til havs ? Mener å ha lest enkelte notiser om folk med motorstopp utenfor Nevlungshavnskystenssom blir dradd retning Danmark.)

Redigert av salt (see edit history)
Med vanlig sydvest er mye av turen ganske beskyttet langs Vestfold-kysten men han trenger vel noen tips om strekningen Tønsberg Tønne - Mølen ?

Pressering: sydvesten gir østfoldkysten mer juling enn Vestfoldkysten, men av egen erfaring vet jeg dog at det kan bli svært grov sjø alerede ved Holmsbu (ved utløpet av Drammensfjorden)

Redigert av salt (see edit history)

Siden jeg fikk rede på at båten dere skal ta fra Drammen faktisk ligger i havna der jeg er opplagssjef så kan jeg jo bekrefte som avtalt pr. telefon. Jeg skal sjekk opp båten som ligger på utsiden av dere slik at pressening blir fjernet. Dernest blir dere førstemann ut på Søndag slik at dere får god tid på dere til å gå til Langesund. Utsett starter kl. 9.00

(bekrefter i denne tråden når pressening på utenpåliggende båt er fjernet)

Siden jeg fikk rede på at båten dere skal ta fra Drammen faktisk ligger i havna der jeg er opplagssjef så kan jeg jo bekrefte som avtalt pr. telefon. Jeg skal sjekk opp båten som ligger på utsiden av dere slik at pressening blir fjernet. Dernest blir dere førstemann ut på Søndag slik at dere får god tid på dere til å gå til Langesund. Utsett starter kl. 9.00

(bekrefter i denne tråden når pressening på utenpåliggende båt er fjernet)

Verden er ikke stor, det var faktisk den havna ja.

Det er kjempe bra at du sjekker båten på utsiden, flott service!

Vi håper på fin tur på søndag, foreløpig ser værmeldingen fin ut.

Tror jeg har lokalisert rett båt, "Sollux 850". Båten som ligger på utsiden er en Bavaria 29 Sport og den er nå klar til sjøsetting.

Vi starter kl. 9.00 Søndag med Bavarian og da kommer du som nestemann. Du bør være på vannet innen kl 9.30.

Vi snakkes !

Tror jeg har lokalisert rett båt, "Sollux 850". Båten som ligger på utsiden er en Bavaria 29 Sport og den er nå klar til sjøsetting.

Vi starter kl. 9.00 Søndag med Bavarian og da kommer du som nestemann. Du bør være på vannet innen kl 9.30.

Vi snakkes !

Kjempe flott, det var Sollux'en ja.

Vi er på plass før 0900.

Sees!

Hei..

Lykke til med turen.. Håper på bedre lykke med deg enn med meg:-)

I påsken skulle jeg kjøre min nyinnkjøpte Fevik fra Svelvik til Stathelle, men måtte gi tapt i Tønsberg da gassvaieren røyk pluss oljelekkasje og lekk forgasser ble observert. Så turen hjem fra Tønsberg gikk på lastebil :smiley:

Husk nok drivstoff da det er få marina underveis som har åpnet pumpene. Kart og VHF er også en kjekk ting å ha med.

Da er antagelig ny eier av "Sollux 850" alt kommet til Langesund. Her er uansett et par bilder av sjøsettingen i Drammen i dag morges ved halv ti tiden.

Det nærmer seg vannet og eieren er både nærvøs og lykkelig.

sollux_850_1.jpg

En meter fremm og havlannen ned så blir nyervervelsen "våt"

sollux_850_2.jpg

Ved halv elve tiden tøffet ny eier med mannskap av gårde og fikk nok en fin tur Drammen / Langesund. De snakket om å gå utaskjærs forbi Færder.

Totalt tok Kalmaren 16 båter til vanns på snaue 4 timer i dag, en god økt må sies :smiley:

Da var turen vel overstått. Det gikk veldig fint. Nydelig tur.

Lite båt å se, er nok litt tidlig på sesongen.

Lite vind, litt sjø når vi kom ut ved Tønsberg og ned til Langesund.

Vi dro ikke rundt Færder, men tok inn ved Torgersø og kom ut Sandøsund.

Deretter gikk vi på innsiden av Svenner og Tvistein opp mot Langesund.

Takk for flotte bilder VannTro!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...