Falx Startet 19.April.2009 Link til dette innlegget Startet 19.April.2009 Hei Har (hadde :) ) en Isotemp Basic 50 ltr http://www.maritim.no/product.aspx?id=2186...upkey=002002050 i båten. Var sikker på at jeg hadde tømt den for vann i vinter. Men kanskje ikke gjort en god nok jobb. Varme-elementet hadde jobbet seg sakte men sikkert ut gjennom fronten, og åpningen der dennen satt har utvidet seg en del. Spørsmålet er: tenkte å fjerne alle deler som har vært brukt til 220v, trenger det rett og slett ikke. Bruker aldri båten hvor d er nødvending å få varmt vann ved 220v. Lurer derfor på om jeg rett og slett kan sveise igjen hullet hvor elementet satt, uten at dette skaper noen problemer? Alle ventiler med tanke på trykk etc ser fortsatt ut til å være i orden. Ved å sveise igjen hullet, sparer jeg 5000 kr. i forhold til ny breder. Svært interessert om noen har noen gode ideer og råd ang dette :) vh Falx Sitér dette innlegget Bavaria Sport 39, 2013 mod. Link to post
Bøljan Svart 19.April.2009 Link til dette innlegget Svart 19.April.2009 En varmtvannstank består av to deler, en innerdel og en ytterdel. Mellom disse ligger isolasjon. Om du får tettet ytterdelen men allikevel har en lekkasje i innerdel.....ja tanken vil være tett utvedig men du vil få vann i isolasjon og varmen i vannet forsvinner kjappt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.April.2009 Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 Elementet står jo i innerdelen da, så dette burde ikke være noe problem! Sveis igjen du, og ta en trykktest etterpå for å sjekke at det er tett. Om det består testen, har du nok tank i mange år til... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Storø RC 34 Svart 20.April.2009 Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 Hei! Jeg opplevde samme problemet med min bereder, dvs forrige eier hadde skylda, og glemte til og med å informere meg om at den var ødelagt :) Siden dette ble oppdaget når båten var apå sjøen, og vi skulle ut så hadde jeg ikke tid til å sveise det. Jeg gjorde som du nevner, fjernet alt som har med 220Volt å gjøre, og brukte tokomponent "stål på tube" noe som har fungert helt perfekt. Tanken holdt godt på varmen, og jeg hadde sannsynligvis aldri brukt oppvarming med 220Volt likevel.... Kjør på! Sitér dette innlegget Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat Link to post
Falx Svart 20.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 Takker for svar. Fikset det idag, fjernet alt med 220volt å gjøre, og brukte den originale platen som holdt varme-elementet. Måtte bare banke til rammen rundt der hvor det presset seg ut. Så regner med at det igjen er godt som gull :) vh Falx Sitér dette innlegget Bavaria Sport 39, 2013 mod. Link to post
roaldbj Svart 20.April.2009 Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 Jeg skjønner at du er interessert i varmtvannet som blir produsert av motoren ombord og at 230 volt oppvarming er uaktuelt. Jeg vil i tillegg anta at det er greit å holde litt på vannvarmen etter at motoren har stoppet? I så fall er det svært viktig at du etterisolerer den delen av tanken som er sprukket. Det er særlig isolasjonsevnen som avgjør hvor lenge du har varmtvann etter at motoren er stoppet. Sitér dette innlegget Link to post
Falx Svart 20.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 Takk, roaldbj. Klar over den. Tanken har ikke sprukket, varme-elementet har trykket seg gjennom åpningen i front, og utvidet kantene på denne. Det var derfor en smal sak å slå kantene inn igjen, uten særlig problem. Kunne også spart det elektriske, men elementet hadde vridd seg en del i isen inni tanken, og platen elementet satt på, var også ganske ødelagt. Samt at noe av det elektriske hadde blitt dyttet ut av tanken, b.la en bryter som ikke lenger fungerte, tror jeg :) Men tett har d blitt ;) Sitér dette innlegget Bavaria Sport 39, 2013 mod. Link to post
Ojda Svart 20.April.2009 Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 Jeg har også en slik "modernisert "Isotemp basic 50. Om jeg forstår deg rett skjedde det som hos meg at den plata som sitter i fronten ble presset ut, med en liten deformasjon av selve tanken i området rundt gummipakningen. Dette ble hos meg sveiset og fungerer 100%. Varmtvann i 1,5-2 dages. Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Falx Svart 20.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 Helt riktig, Ojda. Akuratt det som skjedde. Men regner ikke med å sveise den, tror det holder med en ny pakning som forrige eier hadde i reserve :), og banking av platen nogenlunde tilbake til utgangspunktet ;) Sitér dette innlegget Bavaria Sport 39, 2013 mod. Link to post
Merlis Svart 24.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2012 Hei! Jeg tar opp denne tråden da akkurat det samme har skjedd meg i vinter med helt lik bereder som nevnt over her. En 50 liter Isotemp basic. Der har isen også som andre nevner her gått gjennom fronten/varmeelementet. Jeg tappet vann ut av tappekranen i høst, men det var tydeligvis luft i systemet som gjorde at nesten ikke noe vann ble tappet ut. Jeg lurer da på om det er mulig å redde 220 Volts anlegget eller om jeg da må gå til anskaffelse av en ny bereder? Jeg har forstått at den fungerer like fint uten 220 Volt, men vi er ganske avhengige av 220 Volt når vi ligger i havner osv for å få vasket opp osv. Om jeg må kjøpe en ny vurderer jeg en 40 liter bereder uten termostat. Synes de tar godt betalt for disse Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.