Rastløs Startet 20.April.2009 Link til dette innlegget Startet 20.April.2009 Hva kan årsaken til at pluggen til tv'n smeltet i 12 uttaket ? Plutselig ble tv'n sort og det luktet svidd. Tok ut pluggen fra kontakten og den var svidd. Kjørte tv'n på inverter og et annet 12 v punkt etterpå. Det fungerte fint. Hva kan være feil mon tro ? . Tør ikke utsette et nytt apparat for samme prøvelse. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 20.April.2009 Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 Kortslutning i pluggen? Men sikringen i denne kretsen burde ha brent av. Er kretsen sikret? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.April.2009 Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 Ulik strømkilde/batteri til TV og digitalboks/dvd? TV og evt. "bokser" må kobles til samme strømkilde eller så blir det varmt, ett eller annet sted. Evt. bruke ett skille mellom boks og TV. Det kom i hvertfall mye røyk utav TVen på hytta når den og digitalboksen ble koblet til hvert sitt 12V batteri. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.April.2009 Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 Hva kan årsaken til at pluggen til tv'n smeltet i 12 uttaket ? Som regel dårlig kontakt. Disse kontaktene tåler ofte ikke stor belastning, så til utstyr som trekker mye størm er andre typer tilkopling å anbefale. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Runner Svart 21.April.2009 Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 Ulik strømkilde/batteri til TV og digitalboks/dvd? TV og evt. "bokser" må kobles til samme strømkilde eller så blir det varmt, ett eller annet sted. Evt. bruke ett skille mellom boks og TV. Det kom i hvertfall mye røyk utav TVen på hytta når den og digitalboksen ble koblet til hvert sitt 12V batteri. * * * TILTREDES * * * Alle elektrobokser som henger sammen med antennekabel, lydkabel, videokabel, NMEA 183, SMARTNET, CANnet SIMnet, NAVnet etc etc MÅ henge på samme strømkilde (samme potensial), hvis ikke vil strømmen finne egne veier for å utligne potensialforskjellen mellom batteriene. (Strømmen flyttes mellom batteriene til begge har samme potensial). Riktig ille kan det bli hvis ett aparat henger på batteri og "det andre" henger på lader/inverter el. Da kan man risikere at store strømmer går i signalledningene. Resultatt kan være ødelagt elektronikk og brann bak kledning og inni skott etc. Evt galvanisk skille på alle signalkabler. Det kan fort bli dyrt. Enkelte apparater har innebygget beskyttelse mot dette, men jeg vet ikke hvordan det er merket. Ethernet og NMEA 2000 tror jeg er beskyttet, men mye annet er ikke. 230 volts dobbeltisolerte apparater likedan. Er det noen i forumet som kan mere om dette? Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
GeirT Svart 21.April.2009 Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 - Dårlig kontakt mellom hun/hanplugg kan føre til gnistdannelse, lukt og svimerker. - Det nymonterte 12V uttaket kan ha feil polaritet. Dersom TV'et har diodesperre som beskyttelse vil feil polaritet medføre kortslutningsstrøm og derav varmgang og svimerker. Normalt skal da sikringen for den kursen ryke. TV'et vil ikke ryke, da det beskyttes av dioden. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
m/s draugen Svart 21.April.2009 Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 Hei. Som GeirT her nevner så er dette jeg noe selv har erfart.Eneste teite var at jeg tok livet av 2 tv-apperat før jeg skjønte hva som var feil......Så sjekk polaritet. Sitér dette innlegget Link to post
Runner Svart 21.April.2009 Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 Plutselig ble tv'n sort og det luktet svidd. Tok ut pluggen fra kontakten og den var svidd. Kjørte tv'n på inverter og et annet 12 v punkt etterpå. Det fungerte fint. Men i Rastløs tilfelle kan det ikke ha vært feil polaritet fordi han skriver at TV'en plutselig BLE sort. Den virket altså en stund. Og det er umulig med feil polaritet. Heller derfor til teorien om øket strømforbruk pga snikstrømmer, som igjen skyldes potensialforskjell mellom TV og dekoder. Samme fenomen som gjør at du må ha galvanisk skille på antennekabel mellom enkeltisolert TV og kabel TV inntaket for å unngå krypstrømmer. Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
Frøken Fryd Svart 22.April.2009 Link til dette innlegget Svart 22.April.2009 Uttaket smelter fordi sikringen er for stor, man skal alltid sikre kursene etter hve ledninger og kontakter er beregnet for - ikke hva utstyret trekker. Monterer man en ledning som tåler 10A, bruker en kontakt som tåler 8A og utstyret trekker 15A så er skal likevel sikringen vere 8A, man kan altså ikke bruke utstyret på denne kursen før man har oppgradert det elektriske. Særlig må du tenke på den sorte lederen, ofte kobler man inn minus i en minusledning man allerede har bak dekselet. Da er det veldig viktig at minuslederen tåler alle de kursene som benytter denne sorte lederen. Det enkleste og beste er å trekke egen sort/minus til hvert av forbrukene ombord. Det kan tenkes at du bruker annet utstyr på samme ledning, iallefall på deler av ledningen), da vil spenningen i kontakten minke og strømforbruket øket, økt strøm kan føre til varmgang. Igjen, sikringer av riktig størrelse er viktig. Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 24.April.2009 Link til dette innlegget Svart 24.April.2009 Bruker denne 12V kontakten fra Hypra/Legrand Spesifikasjoner: 16A kan brukes opp til 40V, IP 44. Denne har jeg montert utendørs i cockpit og den brukes til bl.a kraftig håndholdt søkelys, liten dykkerkompressor og elektrisk vinsjhåndtak. Kontakten er skikkelig solid og av god kvalitet. . Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 24.April.2009 Link til dette innlegget Svart 24.April.2009 Bruker denne 12V kontakten fra Hypra/Legrand Spesifikasjoner: 16A kan brukes opp til 40V, IP 44. Ja, den så ut som den burde kunne brukes! Hvor handler man slike fra? Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Catlina Svart 24.April.2009 Link til dette innlegget Svart 24.April.2009 Vet at Swang på Lysaker brygge selger slike www.swang.no, har også sett de hos www.marintec.se Sitér dette innlegget Link to post
Båtdrømmeren Svart 24.April.2009 Link til dette innlegget Svart 24.April.2009 Hiver meg innom her med et spm. selvom et apparat med et forbruk som tilsier at det skulle kunne være koblet til sig.utak er plugget til et utak som er av dårlig/slitt kvalitet der det vil være dårlig kontakt. vil da denne"dårlige kontakten"kunne dra opp forbuket slik at det ble varmgang????? Jeg hadde en thermoelektrisk kjøleboks koblet til et slikt utak i båten å det smeltet, Byttet støpsel til den lille tynne Hella typen å hadde ingen problemer etter det? Er jeg inne på noe? Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 24.April.2009 Link til dette innlegget Svart 24.April.2009 Den sorte og lilla kontakten såg ok ut, selv om den ikke forteller så mye om fysisk størrelse, jeg trenger noe enklere for innendørs montering, så bl. annet lokk er unødvendig, noen som har tips om gode kontakter for 12 volt til bruk innendørs, har også problemer med dårlig kontakt ved bruk av sigarettennertypen, dessuten er de elendige med tanke på vibrasjoner og slag da kontakten lett ramler ut eller mister kontakten Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 24.April.2009 Link til dette innlegget Svart 24.April.2009 Vet at Swang på Lysaker brygge selger slike www.swang.no, har også sett de hos www.marintec.se Fant ikke noen slike kontakter noen av stedene. Men jeg får lete rundt omkring. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Catlina Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Fant ikke noen slike kontakter noen av stedene. Men jeg får lete rundt omkring. Ring til John Paasche 93096969 han kan skaffe deg. post@marintec.se Har sett at Swang på Lysaker brygge har hatt liggende slike kontakter i hyllene sine. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Hva med å bruke samme type kontakter som brukes til 12 volt i hytter etc? Virker betydelig mer solid enn sigarettennertypen... Stikkontakt 12-48V Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Runner Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 (redigert) Prøv her: http://www.bluemarlinchronicles.com/12volt_plugs.htm Ser ved første øyekast like ut, men er det sikkert ikke. Fant ikke noe nærmere ;-) Redigert 27.April.2009 av Runner (see edit history) Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
Runner Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Prøv www.elfa.se 12 volt plugg 12 mm Part nr 42-010-00, 42-010-18 og 42-010-26 Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
Runner Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Fant ikke noen slike kontakter noen av stedene. Men jeg får lete rundt omkring. Prøv her: http://www.bluemarlinchronicles.com/12volt_plugs.htm Ser ved første øyekast like ut, emn er det sikkert ikke. Fant ikke noe nærmere ;-) Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
Runner Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Den sorte og lilla kontakten såg ok ut, selv om den ikke forteller så mye om fysisk størrelse, jeg trenger noe enklere for innendørs montering, så bl. annet lokk er unødvendig, noen som har tips om gode kontakter for 12 volt til bruk innendørs, har også problemer med dårlig kontakt ved bruk av sigarettennertypen, dessuten er de elendige med tanke på vibrasjoner og slag da kontakten lett ramler ut eller mister kontakten Prøv www.elfa.se 12 volt plugg 12 mm Part nr 42-010-00, 42-010-18 og 42-010-26 Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
Catlina Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Prøv her: http://www.bluemarlinchronicles.com/12volt_plugs.htmSer ved første øyekast like ut, emn er det sikkert ikke. Fant ikke noe nærmere ;-) Den ser helt lik ut til min fra Hypra/Legrand, regner med at det er en international standard. Ser ofte disse kontakter og støpsler på båter i Frankrike. Lokket er fjærbelastet og har en låsehake som sikrer kontinuerlig god forbindelse. Stoler ikke på sigarettenneruttak - spesielt ikke til utendørsbruk! Sitér dette innlegget Link to post
Runner Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Prøv www.elfa.se12 volt plugg 12 mm Part nr 42-010-00, 42-010-18 og 42-010-26 Her er en annen variant av sigaretttennerplugg, men vanntett og "forskruvning". http://www.amazon.com/Marinco-12VPK-SeaLin...e/dp/B000NI5914 Produsent: http://www.marinco.biz/product/sealink-12v...-amp-receptacle Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
aileenll Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Elfa har mye og sender varer greit med posten. Som f.eks denne: https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webroot/...TA/04210134.pdf Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Salt Svart 10.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2009 Prøv her: http://www.bluemarlinchronicles.com/12volt_plugs.htm og Elfa har mye og sender varer greit med posten. Som f.eks denne: https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webroot/...TA/04210134.pdf Takk for tips; disse ser ut til å kunne brukes, men elfa-oppslaget viste ingen plugger. Det på bluemarlin hadde altså priser på ~25 USD pr stk, dvs 140-150 kr pr stk + frakt og mva. (sen tilbakemelding fra meg, men jeg har vært nesten uten nett et par uker) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.