#cobra Startet 20.April.2009 Link til dette innlegget Startet 20.April.2009 heisann ,har en merc. 7,3 d-tronic (300hk),med bravo 3 drev..... 1.hvor det er lettest å få tak i en starter til disse motorene.har hørt at man kan få uorginale\erstattere til de orginale???? kan man event kjøpe en som hører til ford van,da det i teorien er samme motor??? 2.hvordan kan jeg lese av utveksling på drev??? 3.har ikke helt optimalt turtall på denne,prøvd å endre prop fra 26 til 22,etterå ha snakket med fagfolk.fikk da for mye turtall igjen.men fikk likevel ikke den forventede farten...hva bør jeg gjøre??? 4.ville det vært bedre å byttet drev,eks b1 elller b2????? 5.er det noen som har erfaring med chipping ,er det mulig på en slik motor??? det er jo et sinnsykt moment i den fra før...... har forresten et sett med propeller til salgs 22 pitch Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 20.April.2009 Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 Ville ikke chippet den med Bravo 3 drev. Har du eksos gjennom drev eller transom.?? Motoren trenger stort eksosannlegg for å virke optimalt. Vet ikke om starter til 7,3 IDI (Forgjengeren) passer.Isåfall har eg ein liggende. Men eg kjøpte starter til bil og satte på. Halve pisen dønn like å sjå til. Skal du bytte drev bør du ha Bravo 2 drev. (Sterkere) Å gå fra 26 tommer til 22 er voldsomt mye.(250 rpm pr tomme vel) 24 er vel imellom. Hva turtall oppnår du med 26 tommere??. Utveksling på drevet står på drevet heilt øverst. Om klistrelappen er vekke må du begynne å turne rundt aksling inn på drevet og telle omdreininger på propellen. Klistrelappen med utveksling sitter på øvre girhus på venstre side sett bakfra. Mer guffe så bør du skifte drev garantert. Med den store turboen får du vel 400 hk og 1440 Nm. Da holder ikke Bravo 3 drevet lenge. Du bør og ha kjøling på drevet ditt. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
#cobra Svart 20.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 mener at eksosen går igjennom drevet,men ble plutselig usikker anngående starter,så bør det jo være sånn tålig likt jeg hørte ca 200 rpm per tomme og manglet ca 800 rpm,men fant senere ut at jeg også hadde en liten lekk ved turboen,,,,,,såååå nå vet jeg faktisk ikke helt,men opttimalt er vel 3800 rpm hvis ikke fornøyd denne sesongen ,blir det mulig drevbytte neste... hvor får man tak i drevkjøler,eller er dette noe man lager selv???? vet du\dere som event driver med chipping Sitér dette innlegget Link to post
#cobra Svart 20.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 mener at eksosen går igjennom drevet,men ble plutselig usikker anngående starter,så bør det jo være sånn tålig likt jeg hørte ca 200 rpm per tomme og manglet ca 800 rpm,men fant senere ut at jeg også hadde en liten lekk ved turboen,,,,,,såååå nå vet jeg faktisk ikke helt,men opttimalt er vel 3800 rpm hvis ikke fornøyd denne sesongen ,blir det mulig drevbytte neste... hvor får man tak i drevkjøler,eller er dette noe man lager selv???? vet du\dere som event noen som driver med chipping Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 20.April.2009 Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 (redigert) Starteren til 270 HK versjonen (uten D-Tronic) er følgende: Wilson 1113276N 12V W04 med Mekonomen varenummer 91-01-4313 mvh Bavaria32sport Redigert 20.April.2009 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Birchwood 320 Svart 20.April.2009 Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 Om du ikke er sikker på at du har rett turbotrykk osv bør du sjekke det før du vurderer chipping. Å trøkke eksosen ut i drevet er ingen god ide. 5-6 tomms ut bør du ha Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
#cobra Svart 20.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 sitat-Om du ikke er sikker på at du har rett turbotrykk . Å trøkke eksosen ut i drevet er ingen god ide. 5-6 tomms ut bør du ha hvordan måle turbotrykk? om det går gjennom drev eller transom,må noe eventuelt blendes da????? du skriver stort eksos anlegg,hv mener du????? er det strake veien rett ut ,,eller må det potter\dempere til???? hvor får man takk i slikt eventuelt??? ellers takk for alle svar mvh #cobra Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 21.April.2009 Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 Liker du fet lyd skal du rett ut fra turbo. Da må hullet der eksos går i dag blendes ja. Du skreiv noe om du hadde en lekasje på turbo. Derfor nevner eg turbotrykket. Turbo trykket måles med turbotrykk instrument som du har i dashbordet. Det er en liten nippel som må monteres inn på trykk siden før intercooleren din. Siden det er vel den eneste plassen. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
#cobra Svart 21.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 (redigert) gromlyd er moro,så lenge den forsvinner bakover!!!!!! har ikke noe turbotrykkmåler jeg,det er jo liitt dumt kanskje,, har fått tak i ny slange og gopper over hele bennet,da det var her lekasjen oppstod hvor mye trykk skal det være??? må visst få montert en måler,jeg,hehe Redigert 21.April.2009 av #cobra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 21.April.2009 Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 Ikke over 16 psi. hehe. Da har du maks grensa. Vel. du kan jo gå over men men men.. Du får lyd ja. rett fra turbo og ut. Heilt syk lyd. Turboen som hyler og v8 lyden ..Gromt Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.