Jump to content

Drivstofforbruk mellom strak aksel og drev...


erund

Recommended Posts

Halloen - nå lurer jeg på at...

 

båt m/strak aksel bruker generelt mer drivstoff enn båt m/drev ved høyere fart eller marsjfart...

 

MEN båt m/strak aksel bruker mindre drivstoff enn båt m/drev ved lavere fart som snekkefart...

 

Mitt eksempel på båten min som er Nimbus 3000 med VP TAMD40B (altså båt m/strak aksel) - den bruker ca 1,5-2,0 liter pr. nm ved marsjfart 15-18 knop avhengig sjøforhold mens den bruker ca 1,0 liter pr. nm ved snekkefart, dvs. 7-8 knop. Dette kan tyde på ca 30 % lavere forbruk når en setter farten ned ganske dramatisk. Da kan vi ha "kosefarten" på en flott dag mens båter med drev må slite med "kosefarten" fordi den vil bruke dramatisk høy og bakenden blir liggende lavt samtidig også...

 

STEMMER DET?

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post

Alle båter vil være mer økonomiske ved displasement fart (skrogfart) slike som du opplever det... uansett drev eller fast aksling.

 

Derfor, og i prinsippet, så hadde ditt skrog med drev hatt samme forbruk som med fast aksling ved skrogfart.... Deretter kommer propelleffektivitet, virkningsgrad osv., med når farten går over skrogfart...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Til BMP:

Regnestykket ditt, eller de opplysningene du kommer med...det er flere måter å uttrykke det på. For å se det litt mer i perspektiv...

 

I så fall er forbruket som følger:

7 knops fart i 3 timer med et forbruk på 0,8 ltr/nm gir et forbruk på 16,8 ltr på 21 nm / evt. 19,2 ltr på 24 nm, tilsvarende ca. 6,5 ltr/time.

24 knops fart i 1 time med et forbruk på 2,5 ltr/nm gir et forbruk på 60 ltr på 24 nm, tilsvarende 60 ltr/time.

 

Vel, enten vil du bruke 3 ganger så lang tid for å komme frem i snekkefart...eller bruke 3 ganger så mye drivstoff på den samme strekningen. Det forteller jo at det er mye å spare på å ta det med ro på sjøen, selv om du å bruke lenger tid på samme strekning.

 

Normalt går kanskje de fleste planende turbåter med en gjennomsnittsfart på ca. 10 knop i løpet av sesongen, og 16-20 ltr./time i snitt, med en motorstørrelse på ca. 320 hk. Dette er mine erfaringer baset på målinger gjennom mange år, hvor utseilt distanse dividees på motorens gangtimer.

Link to post

Ja det er ikke uten grunn jeg har gåt over til seilbåt om jeg går for motor med den bruker den bare 0,4l/nm med 7 kn. Hva en får i forbruk med og ta antal liter og dele på timene på timetelleren blir jo totalt uintresant, da vil jo de som aldrig bruker båten men kun kjører motoren lit i fortøyningen som kommer best ut. Selv hadr jeg montert FloScan forbruksmåler i både den forige båten med 320Hk og den jeg har nå med bare 55hk. Det er trosalt drivstofmengden jeg bruker fra et sted til et annet som teller og for meg er det intresant og se når jeg kjører mest økonomisk. Fra tid til annen blir motoren kjørt på tomgang bare for og lade batteriene og da bruker den bare 0,35l/t om jeg tar literantalet jeg har brukt og deler på antal motortimer blir det da jo så misvisende at det burde vert dierkte strafbart og oppgi noe slikt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...