Jump to content

Defekt kjølevanntemperatur-giver......

Walter_S

Recommended Posts

Har et SABB motorinstrument som skulle vise vanntemperatur, som ikke virker. D.v.s. Når jeg setter tenningsnøkkelen i 1. hakk (strøm til instrumenter) så "dirrer" nåla litt og legger seg helt til venster på 30 grader - som er det laveste på skala'en. Nåla flytter seg ikke under motorgange, selv om motoren er varm.

* Har sjekket motstand i kabelen fra instrumentet til giveren. Viser 0,00 Ohm - altså: inget brudd i kabelen.

* Har målt spenning på giverens kabelsko - viser 7,1 Volt

* Har tatt av kabelsko fra giveren (se bilde) og lagt den ned til gods - da hopper nåla helt til topps

* Har satt kabelskoen på en gammel giver, som lå igjen i båten, lagt mutteren på giveren til gods og varmet opp selve sonden med gasslighter - nåla i instrumentet beveger seg oppover - altså: Instrumentet virker.

show_image_stream.php?bid=10474954&dx=527&dy=382

Alt dette tyder på at selve giveren er ødelagt. Før jeg går til det skrittet å ta ut denne for å kjøpe ny - noe som er ganske omstendelig, fordi det er så trangt og for å komme til med en fastnøkkel, må jeg først fjerne den ene innsprøytningsdysen - noe jeg kvier meg for! Vil jeg spørre ekspertene her på baatplassen om synspunkter.

Hva med 7,1 volt som går til giveren? Er ikke det en merkelig spenning? Noen synspunkter?

:yesnod:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Klarer du ikke å lure den ut på en måte da? Antar at det ikke er plass til en pipe der heller.

Vil ikke si at spenningen er merkelig. Giveren er bare en temperaturfølsom motstand. Spenningen over denne motstanden vil variere med temperaturen. Hva måler du på ledningen til giveren uten å ha noe tilkoblet? Hvis det er 7,1V antar jeg at det er brudd i giveren din.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Takk for svaren så langt! Det er Jæ...g trangt der - ser ingen mulighet for å ta av denne uten demontering av andre deler. Det er enten bakerste topplokk-mutter eller høytrykksdysen som må vekk først - har ikke lyst til å ta noen av de..... :wink:

show_image_stream.php?bid=10477625&dx=527&dy=424 - show_image_stream.php?bid=10477624&dx=527&dy=412

Klarer du ikke å lure den ut på en måte da? Antar at det ikke er plass til en pipe der heller.

Nei!  :wink: så tynne piper finnes ikke....

Vil ikke si at spenningen er merkelig. Giveren er bare en temperaturfølsom motstand. Spenningen over denne motstanden vil variere med temperaturen. Hva måler du på ledningen til giveren uten å ha noe tilkoblet? Hvis det er 7,1V antar jeg at det er brudd i giveren din.

Hva mener du med det, Fluor? Når tenningen står på, går  de nevnte 7,1 volt til kabelskoen, på toppen av giveren.....mener du UTEN strøm på instrumentet / giveren???

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Takk for svaren så langt! Det er Jæ...g trangt der - ser ingen mulighet for å ta av denne uten demontering av andre deler. Det er enten bakerste topplokk-mutter eller høytrykksdysen som må vekk først - har ikke lyst til å ta noen av de..... :wink:

Hei Walter,

Slik som jeg ser det an burde det gå helt greit med en settmeisel mot sekskanten på temperaturføleren. Et par bestemte slag med en hammer  -  og dermed bør den være løs.

Lykke til!

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hei!

Når instrumentet slår ut ved test på gml giver, tyder det på at den giveren som sitter på motoren er gåen. Da vil instrumentet sikkert slå ut ved å føre kabelskoen rett til gods/jord også. Så det er sikkert ok.

Kan du ikke måle dimensjonen på giveren, og finne en fastnøkkel/ringnøkkel i riktig dimensjon. Så kan du se om det lar seg gjøre å slipe bort noe gods på den, slik at du får lurt den på giveren. Den sitter sannsynligvis ikke så veldig godt fast. Eventuelt kan du kutte av ringen på fastnøkkelen litt, og slipe ringen tynnere slik at du får tredd den på.  Det må da la seg gjøre å få løsnet giveren uten å demontere andre ting.

å sette en KVALITETS fastnøkkel loddrett nedpå giveren, og vri med en skiftenøkkel på "skaftet"er en velkjent metode. Sånn skifta jeg giveren på MD2`en min..

Men husk - denne metoden er kun brukandes med KVALITETSVERKTØY som HAZET mm.

Glem Biltema-varianten til 9,90 kr...

Suzuki

No boat needed..

Men husk - denne metoden er kun brukandes med KVALITETSVERKTØY som HAZET mm.

Glem Biltema-varianten til 9,90 kr...

Suzuki

En velkjent metode som har hjulpet i mangt et knipetak, men når det gjelder Biltema så er jeg ofte blitt positivt overrasket over hvor meget seriene med "10 års garanti" tåler. De koster riktignok litt mer enn 9,90 . . . .

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

En velkjent metode som har hjulpet i mangt et knipetak, men når det gjelder Biltema så er jeg ofte blitt positivt overrasket over hvor meget seriene med "10 års garanti" tåler. De koster riktignok litt mer enn 9,90 . . . .

mvh

Poseidon

Absolutt enig Poseidon. Jeg har hele serien fra Biltema - 10 year guarantee..

Lange slanke nøkler, fint avrundet ( minner meg om kona  :wink: ) og bra priser kvaliteten tatt i betraktning.. Men "9,90" varianten fra samme leverandør er brukandes til en ting: å miste overbord..

Suzuki

No boat needed..

Takk for svaren så langt! Det er Jæ...g trangt der - ser ingen mulighet for å ta av denne uten demontering av andre deler. Det er enten bakerste topplokk-mutter eller høytrykksdysen som må vekk først - har ikke lyst til å ta noen av de..... :blus

Det ser ut til at eneste fornuftige løsning på dette er å ta ut dysen først. Jeg ville i alle fall ikke løsnet mutteren til toppen, da dette kan være lite gunstig for toppakningen.

Jeg har nettopp hatt dysene ute for rengjøring på min 2H i forbindelse med startproblemer, men endte opp med ny toppakning og sliping av ventiler... Men dysene var greie å få ut, så det burde ikke være noe problem.

Det eneste problemet jeg støtte på i forbindelse med dysene var at gjengene i toppen til den ene bolten røk da jeg skulle montere den igjen. Men det var en liten centimeter med gjenger igjen i bunn av hullet, så jeg satte inn en lang settskrue med Locktite skrudd helt til bunns og festet dysen med mutter på denne. Fungerer helt greit.

Så bare ta ut dysen du, det burde gå helt greit. Det er normalt  ikke nødvendig å lufte på dysene når du bare har hatt den ute og monter den igjen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei Walther.

Selv om du løsner dysen bør du ikke løsne røret, jeg antar at det er derfor du kvier deg til jobben. Skru løs boltene som holder dysen på plsaa, trekk irøret (pent) slik at du får plass til pipa til Suzuki og skru av f..nskapet. :lol: Det skal gå ann å lee på dysa når boltene er fjernet og du slipper lufting :wink:

Heira.

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Når tenningen står på, går  de nevnte 7,1 volt til kabelskoen, på toppen av giveren.....mener du UTEN strøm på instrumentet / giveren???

At du ikke har 12V på giveren er normalt da denne står i serie med en motstand inni instrumentet.

Men det betyr ikke at giveren din er ok, ut fra det du har funnet ut er den sannsynligvis defekt.

Slike problem-jobber har jeg ofte løst med å modifisere verktøy.

Kan det f.eks. tenkes at du får den ut med en lang pipe som har fått en omgang med vinkelsliperen?

Selv med 10års garanti koster de bare noen få kroner på Biltema.

(Har forøvrig hørt at dette produseres av Teng-Tools)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...