tom-ass Startet 20.April.2009 Link til dette innlegget Startet 20.April.2009 Hei. Jeg har kjøpt stevnjern for å sette på snekka, håper på å få mindre hakk i baugen i sommer! Stanga er 2,5 meter og er rett. Er det bare å skru inn første skruen, og deretter bøye stevnjernet etter baugen? Eller bør jeg varme opp? Forbore hullene? Sikaflex? Er det noen her som har montert dette selv og kan gi meg en fremgangsmåte? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Lotus Svart 20.April.2009 Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 (redigert) Antar at den rette, flate stanga di er syrefast, 2-3 mm tykk og høyglanspolert på den ene siden? I så fall er det er bare å skru inn første skruen og deretter bøye og ta en og en videre nedover. Du må forbore og boret skal være akkurat like tykt som kjernen av skruen. Du bør også ha sikaflex under hele stevnjernet. Om du vil la det tyte ut, tørke og så fjern det mekanisk, eller prøve å fjerne overskuddssvineriet med en gang, er opp til deg. Smak og behag. Det letteste er kanskje å skru på hele greia, skru den av igjen, så ta på sikaflex og skru den på nok en gang. Sika tar opp ujevheter, er støtabsorberende og tetter i skruehullene, men det er i hovedsak skruene som holder jernet på plass. Så må du finne ut om du skal ha skruer med helt flate hoder eller med linsehoder. Den delen av jernet som går under kjølen får linsehodene skrapt flate i det øyeblikket du eventuelt kommer borti bunnen. Da ruster de gjerne litt selv om skruene er syrefaste i utgangspunktet. Ikke bruk for tykke skruer. La det heller være mulig å gå opp en dimensjon ved neste korsvei. Redigert 20.April.2009 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.