Dmohil Startet 20.April.2009 Link til dette innlegget Startet 20.April.2009 På plastsnekka mi fra 1982 er roret laget av treverk. Men den ser ut til å være dekket med glassfiber eller stålplast. Det har flasset av en del og jeg synes ikke dette ser originalt ut heller. Hva er vanlig praksis? Sitér dette innlegget Link to post
la plancha Svart 20.April.2009 Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 Det var vanlig å plastbelegge en 15 mm x-finer tidligere. idag brukes en 20 mm plastplate ala king starboard isteden hvis en skal ha et vanlig "flatt" ror På halvplanere med strak aksel brukes ofte et konkavt ror av syrefast stål for å minske propellstøy og bedre vannstrømmen rundt roret. Ditt ror er nok originalt men der sikkert kommet vann i det derfor flasser det istykker. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 20.April.2009 Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 Du finner tips om hvordan profilen på roret bør være i denne linken. Rustfritt stål er jo det som holder best, men det brukes også ror av tre. Sitér dette innlegget Link to post
Dmohil Svart 20.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 OK takk, med tiden så har det vel blitt lappet på og begynt å bli dårlig i treverket også. Bør nok bytte snart. Faktisk så har treverket en tykkelse på 25 mm. Siden jeg har tilgang hos et mekanisk verksted så kan jeg kanskje bare lage en stålplate i syrefast på samme størrelse som det originale..... ? Sitér dette innlegget Link to post
Jerre Svart 21.April.2009 Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 På halvplanere med strak aksel brukes ofte et konkavt ror av syrefast stål for å minske propellstøy og bedre vannstrømmen rundt roret. Nå ble jeg nysgjerrig Jeg renoverer en Summer Dream 28 og jeg og ska begynne lage et nytt ror siden det jeg har i 15 mm x-finer har delt sig. Jeg har lest en del her på BP om dråperformet ror og sett på linken fra Nemo og hade planerat att lage et sånt. Men ska det i stället vare konkavt? Hur og hvor mye innoverkrumming ska det vare? Har du noen bild eller link? /Jerker Sitér dette innlegget Summer Dream renovering Link to post
Nemo Svart 21.April.2009 Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 Nå ble jeg nysgjerrig Jeg renoverer en Summer Dream 28 og jeg og ska begynne lage et nytt ror siden det jeg har i 15 mm x-finer har delt sig. Jeg har lest en del her på BP om dråperformet ror og sett på linken fra Nemo og hade planerat att lage et sånt. /Jerker Jeg kjenner ikke til konkav ror. Men jeg har erfaring med dråpeformet ror. Båten min hadde opprinnelig et nesten flatt ror og det fungerte ikke bra på sakte fart. Det var også problem å rette båten opp på kurs igjen ved bølger på skrå bakfra. Etter at jeg kom over litteratur om ror der det var beskrevet de gode egenskapene for et dråpeformet ror, gikk jeg igang med å lage en modell av st slikt ror i mindre skala. Dette prøvde jeg ut i forskjellige fartsområder og etter noe justeringer, ble resultatet bra. Jeg fikk så en mekaniker til å lage dette roret etter min modell. Resultatet ble ikke helt etter modellen, men det virket likevel mye bedre enn mitt gamle ror. Det gledelige var at roret var også bra ved kjøring av båten akterover. Roret fikk en sprekk i sveisen, det ble levert til verksted for å forsterkes. Resultatet av reparasjonen var at roret ble skjevt under sveisingen. Da jeg kom over programmet som Ingar har i dokumentarkivet, sjekket jeg målene i forhold til det roret jeg hadde. De var ikke så forskjellige, så jeg regner med at formen på mitt ror var bra nok. Lykke til med roret. Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 21.April.2009 Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 et konkavt ror kanskje du mener konveks, altså "dråpeformet" Sitér dette innlegget Link to post
Jerre Svart 25.April.2009 Link til dette innlegget Svart 25.April.2009 Tack Nemo Har prövet lit olika verdier i regnearket ditt fra dokumentarkivet. Vilket profilnummer skulle du anbefalle för et ror till Summerdreamen? Har tenkt forlenge det i nederkant så det blir 400mm langt både oppe og nede, kan det vara lurt? /Jerker Sitér dette innlegget Summer Dream renovering Link to post
Nemo Svart 25.April.2009 Link til dette innlegget Svart 25.April.2009 Jeg har fått noen råd fra Ingar på dette. Høy fart må ha tynnere profil, så hva er maks farten din? Skal finne frem noen av målene mine i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 25.April.2009 Link til dette innlegget Svart 25.April.2009 (redigert) Mitt snekkeror er lagd av noe merkelig plastmatriale, og var ganske butt både foran og bak. Sort plastik, med en god del fargede plastbiter innstøpt i det.. Etter at jeg slipte det spisst foran og bak fikk jeg 47 km/t på gps'en. Jeg syntes Jerre's ror er bedre designet enn mitt, langt oppe og kort nede må jo være bedre enn mitt, som er lang nede og kort oppe. Da kan han bakke nærmere grunna uten å ta borti med nedre bakre kant av roret. Redigert 25.April.2009 av Kodvaag (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
lnjk Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Vil tro at propellvannet kommer opp når man går forover. Roret ditt Kodvaag ser for meg ut som er snudd opp ned. Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Hmm, skal se om jeg ser andre av samme båttyper på land. Dersom de er opp ned, så tror jeg du har rett... Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Grand Banks jr Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 På min Nidelv 24 er roret andre veien. Men så er ikke den halvplanende heller... he he... Jeg fant et bilde av en Joda 7500 på nettet som hadde slikt ror som du har. Inntil jeg så at det var din båt før du byttet farge på bunnstoffet Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Kodvaag Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 På min Nidelv 24 er roret andre veien. Men så er ikke den halvplanende heller... he he... Jeg fant et bilde av en Joda 7500 på nettet som hadde slikt ror som du har. Inntil jeg så at det var din båt før du byttet farge på bunnstoffet Min er heller ikke halvplanende. Halvplanere ligger jo og lunker i 20 knop. Da har du sett bilde med primer på. Hmm... men sånn som roret og skroget funker nå, så kan jeg legge fullt ror i 25 knop, og båten oppfører seg perfekt. (ref video på youtube) Når jeg tenker meg om så tror jeg ikke jeg tør endre på det, siden jeg må ta den opp og sjøsette båten igjen for en test... "If it works, don't fix it" Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Grand Banks jr Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Jupp, min lunker i den andre enden av skalaen... Så lenge roret fungerer bra for deg så er det vel ingen grunn til å endre... - Jeg har i alle fall aldri slått nedi bunnen med roret. Pleier å være bauen som er nærmest grunnene hos meg... Du kan jo ringe Joda og snakke med dem. De kan jo sikkert svare deg ;-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Jerre Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Høy fart må ha tynnere profil, så hva er maks farten din? Enligt forrige eier skulle den en gang gjort 25-26 knop men jeg vet ikke helt. Tror nok 20 knop er mer realistisk etter annat jeg lest på nettet. Jerker Sitér dette innlegget Summer Dream renovering Link to post
Nemo Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Da er det vel noenlunde samme fart som min båt har. Formen på ditt ror er det samme som på mitt ror, jeg ville ikke forandret på det. Målet oppe er 1 cm mindre og målet ned er 3 cm mindre enn på mitt ror. Nå har jeg sett at det er mest vanlig med ca 10 cm forskjell mellom lengde opp og nede på roret. Foil nr hos meg er 10 og det ble for tynnt ror. Årsaken var liten plass for innfesting. Ville foreslått foil 12, men det er godt mulig at foil 14 er like bra. Var innom et båtverksted der det ble montert et profilert ror på en båt. Der hadde de brukt en liten plate på toppen av roret, kanskje ca 8 cm brei og på hele toppen av roret. Den var avrundet framme og den hadde hadde nesten samme bredde helt til bakkant av roret. Dette vil sikkert ta bedre vare på vannstrømmen langs roret dersom roret står delvis bak båten. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Hei. Her er mere om ror, også spaderor. Dråpeformet ror Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Link til Servogear (på engelsk) http://www.servogear.no/pages/product.aspx?nr=33 Roret går ikke under senter. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Der hadde de brukt en liten plate på toppen av roret, En winglet. Hindrer at roret kortslutter fra trykkside til sugeside i sving. Sitér dette innlegget Link to post
Jerre Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Tusen takk for svar og linker. Nå har jeg lit å bita i... Jerker Sitér dette innlegget Summer Dream renovering Link to post
Nemo Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 En winglet.Hindrer at roret kortslutter fra trykkside til sugeside i sving. Dette høres rimelig ut, for platen på toppen var så smal at den ikke kan forveksles med flaps. Vet du hva målene bør være på en slik plate? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Tusen takk for svar og linker.Nå har jeg lit å bita i... Jerker Da vil jeg bare si lykke til med prosjektet. Det hadde vert fin med info om hvordan resultatet blir. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Vet du hva? Nei, jeg besitter ikke matematikken rundt dette. Men jeg kjenner prinsippet. Mye brukt i fly. Også tråldører. Dysepropeller bruker prinsippet. Den danske Kappelpropellen er en avart hvor man retter trykket innover på trykksiden fo å unngå "kortslutning". Hvis jeg har forstått dem rett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.