Jump to content

Hvordan skal roret på snekke være?


Dmohil

Recommended Posts

Det var vanlig å plastbelegge en 15 mm x-finer tidligere. idag brukes en 20 mm plastplate ala king starboard isteden hvis en skal ha et vanlig "flatt" ror

På halvplanere med strak aksel brukes ofte et konkavt ror av syrefast stål for å minske propellstøy og bedre vannstrømmen rundt roret.

Ditt ror er nok originalt men der sikkert kommet vann i det derfor flasser det istykker.

Link to post
På halvplanere med strak aksel brukes ofte et konkavt ror av syrefast stål for å minske propellstøy og bedre vannstrømmen rundt roret.

Nå ble jeg nysgjerrig :smiley:

Jeg renoverer en Summer Dream 28 og jeg og ska begynne lage et nytt ror siden det jeg har i 15 mm x-finer har delt sig.

Jeg har lest en del her på BP om dråperformet ror og sett på linken fra Nemo og hade planerat att lage et sånt.

Men ska det i stället vare konkavt? Hur og hvor mye innoverkrumming ska det vare? Har du noen bild eller link? :seeya:

 

/Jerker

Link to post
Nå ble jeg nysgjerrig :smiley:

Jeg renoverer en Summer Dream 28 og jeg og ska begynne lage et nytt ror siden det jeg har i 15 mm x-finer har delt sig.

Jeg har lest en del her på BP om dråperformet ror og sett på linken fra Nemo og hade planerat att lage et sånt.

/Jerker

Jeg kjenner ikke til konkav ror. Men jeg har erfaring med dråpeformet ror.

Båten min hadde opprinnelig et nesten flatt ror og det fungerte ikke bra på sakte fart. Det var også problem å rette båten opp på kurs igjen ved bølger på skrå bakfra.

 

Etter at jeg kom over litteratur om ror der det var beskrevet de gode egenskapene for et dråpeformet ror, gikk jeg igang med å lage en modell av st slikt ror i mindre skala. Dette prøvde jeg ut i forskjellige fartsområder og etter noe justeringer, ble resultatet bra.

 

Jeg fikk så en mekaniker til å lage dette roret etter min modell. Resultatet ble ikke helt etter modellen, men det virket likevel mye bedre enn mitt gamle ror. Det gledelige var at roret var også bra ved kjøring av båten akterover.

 

Roret fikk en sprekk i sveisen, det ble levert til verksted for å forsterkes. Resultatet av reparasjonen var at roret ble skjevt under sveisingen.

 

Da jeg kom over programmet som Ingar har i dokumentarkivet, sjekket jeg målene i forhold til det roret jeg hadde. De var ikke så forskjellige, så jeg regner med at formen på mitt ror var bra nok.

 

Lykke til med roret. :seeya:

Link to post

Mitt snekkeror er lagd av noe merkelig plastmatriale, og var ganske butt både foran og bak.

Sort plastik, med en god del fargede plastbiter innstøpt i det..

 

Etter at jeg slipte det spisst foran og bak fikk jeg 47 km/t på gps'en.

 

Jeg syntes Jerre's ror er bedre designet enn mitt, langt oppe og kort nede må jo være bedre enn mitt, som er lang nede og kort oppe.

Da kan han bakke nærmere grunna uten å ta borti med nedre bakre kant av roret.

 

 

 

IMAGE_531.jpg

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post

På min Nidelv 24 er roret andre veien. Men så er ikke den halvplanende heller...

 

he he... Jeg fant et bilde av en Joda 7500 på nettet som hadde slikt ror som du har. Inntil jeg så at det var din båt før du byttet farge på bunnstoffet :lol:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
På min Nidelv 24 er roret andre veien. Men så er ikke den halvplanende heller...

 

he he... Jeg fant et bilde av en Joda 7500 på nettet som hadde slikt ror som du har. Inntil jeg så at det var din båt før du byttet farge på bunnstoffet :lol:

 

Min er heller ikke halvplanende. :lol: Halvplanere ligger jo og lunker i 20 knop.

Da har du sett bilde med primer på.

 

 

Hmm... men sånn som roret og skroget funker nå, så kan jeg legge fullt ror i 25 knop, og båten oppfører seg perfekt.

(ref video på youtube)

 

Når jeg tenker meg om så tror jeg ikke jeg tør endre på det, siden jeg må ta den opp og sjøsette båten igjen for en test...

"If it works, don't fix it"

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post

Jupp, min lunker i den andre enden av skalaen...

 

Så lenge roret fungerer bra for deg så er det vel ingen grunn til å endre... - Jeg har i alle fall aldri slått nedi bunnen med roret. Pleier å være bauen som er nærmest grunnene hos meg...

 

Du kan jo ringe Joda og snakke med dem. De kan jo sikkert svare deg ;-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Da er det vel noenlunde samme fart som min båt har. Formen på ditt ror er det samme som på mitt ror, jeg ville ikke forandret på det.

 

Målet oppe er 1 cm mindre og målet ned er 3 cm mindre enn på mitt ror. Nå har jeg sett at det er mest vanlig med ca 10 cm forskjell mellom lengde opp og nede på roret.

 

Foil nr hos meg er 10 og det ble for tynnt ror. Årsaken var liten plass for innfesting. Ville foreslått foil 12, men det er godt mulig at foil 14 er like bra.

 

Var innom et båtverksted der det ble montert et profilert ror på en båt. Der hadde de brukt en liten plate på toppen av roret, kanskje ca 8 cm brei og på hele toppen av roret. Den var avrundet framme og den hadde hadde nesten samme bredde helt til bakkant av roret. Dette vil sikkert ta bedre vare på vannstrømmen langs roret dersom roret står delvis bak båten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...