Sleipner93 Startet 20.April.2009 Link til dette innlegget Startet 20.April.2009 Hei! Var så heldig komme over en dynastart for litt siden som jeg fikk kjøpt billig. Han som solgte den ante ikke om den virket men jeg tok sjansen. Når jeg tok den hjem og koblet 12v på begynte jaggu den gamle klumpen og snurre. Denne planlegger jeg å montere på Sabben min (Type G 10hk). Vet jeg burde hatt startmotor når jeg har startkrans men når jeg fikk denne så billig er det verdt et forsøk. Antar det går greit om jeg bruker dekompresjon. Har noen spørsmål angående dette. Dynastarteren har 2 reimhjul, må begge reimene brukes? På Sabben min har jeg to reimhjul, ett lite og ett stort. Det store er allerede i bruk til dynamoen så dette kan jeg ikke bruke. Det lille er alt for lite til å brukes. Det vanligste er vel og ha ei reim eller to som er lang nok til å gå rundt hele svinghjulet. Dette forutsetter at det er spor i svinghjulet da reimhjulet på dynastarteren er av V-type. Det jeg lurte på er om jeg kan skifte reimhjulet på dynastarteren til ett som bruker flate viftereimer. Da kan jeg vel bare legge reima rett på svinghjulet, eller vil den hoppe av da? Det andre spørsmålet mitt er hvor jeg skal plassere den, dynamofestet er opptatt og den eneste løsningen jeg ser for meg er å montere den der hvor startmotoren egentlig skal stå eller der hvor vannpumpa skal stå. Meninger om dette? Håper det er hjelp å få! Sleipner93 Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 20.April.2009 Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 Remmene kan du legge rett på svinghjulet. Ikke nødvendig med remmspor på svinghjulet. Viktig at du lager deg en solid og god brakett for dynastarteren slik at denne blir paralell med veivakselen. Er paralelliteten OK vil ikke remmene hoppe av svinghjulet og vil heller ikke skure pga. den store diameteren og omslutningsvinkelen. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 20.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 Er det da snakk om snakk om flate reimer eller reimer med V spor? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 21.April.2009 Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 Jeg snakker selvsagt om kileremmer.Ingen problem å kjøre kileremmer rett på et hjul uten spor bare det er stort nok. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 21.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 Da får jeg prøve med de reimspora så allerede er på dynastarteren. Trikset blir og få laget til noe brakett greier. Satser på å bruke holderen til startmotoren på Sabb motoren. Denne står jo parallelt med svinghjulet så da burde det ordne seg.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.