Festina Lente IV Svart 7.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2003 Ja, Lars, dette er akkurat slik jeg tror vi har det. En gang lå vi faktisk stille i fjorten dager og bare koste oss. Måtte ha litt strøm underveis, så vi ertet på oss et par seilere, men fikk raskt roet tingene ned, slik at vi alle var enige om at fred og fordragelighet igrunn var ganske greit. Fra 2001 og 2002 var det et lite oppsving på grunn av ny båt, men jeg har på følelsen at til neste år blir det mindre futting. Forhåpentlig blir det da aggregat (nesten lydløst 5 meter fra båten) ombord, så da kan vi lgge stille så lenge som helst. Dine synspunkter om båtlivet er som musikk i mine ører, og det faller helt sammen med hvordan jeg (admiralen også) ønsker og ha det ombord. Det var mye fornuftig som ble sagt i linken du viser til. Stakars vordende seilbåtkjøpe, han må da få betenkeligheter? Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
bliss X Svart 7.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2003 Den stakkars optimisten på BM har nok havna på feil forum. Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 7.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2003 Lasse: Den stakkars optimisten på BM har nok havna på feil forum. Ja, han har nok det, han hadde nok fått mer seriøse svar her, eller på Havna.com ja Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 7.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2003 Hei* Jeg har merket meg at Du har en egen evne til å skrive meeeeget gode innlegg Du Jan. Spørs om ikke Du skulle ha hjulpet "Optimisten" litt på BM også?? Jaja, optimist og optimist, han har vel kanskje konvertert til pessimist nå da, men..... Og ikke for å være arrogant, men jeg tror mange av de som er så "i mot" seilbåter ikke har vært ombord i en seilbåt engang. Jeg snakket senest med en i dag, som kjøpte seg en stor Maxi seilbåt til 285 000 nå i vår. Nå ligger han med den i vår hjemmehavn, og har bodd i båten siden han kjøpte den. Han hadde alltid hatt en drøm om å bo i båt, og var blitt fortalt at da burde han satse på seilbåt. Forøvrig hadde han en bror som synest seilbåt var så lavmål som det kunne forbli. Helt til han fikk bli med på sin første tur ombord. Etter 10 min. seiling var han helfrelst Mvh Jonny Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 7.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2003 " Å nyte livet på drømmestedet - det har vi felles!" Jo, men når drømmestedet har et max dyptgående på 1,5m som er ganske vanlig for mange drømmehavner i Oslofjorden? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
OT-flyktning Svart 7.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2003 rem: " Å nyte livet på drømmestedet - det har vi felles!" Jo, men når drømmestedet har et max dyptgående på 1,5m som er ganske vanlig for mange drømmehavner i Oslofjorden? Min erfaring med motorbåt før og seilbåt nå: drømmestedet er kanskje ikke lenger uthavn, men båten når du seiler - det var kansje også det 'PanPan' tenkte på Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 7.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2003 Andreas: ... Min erfaring med motorbåt før og seilbåt nå: drømmestedet er kanskje ikke lenger uthavn, men båten når du seiler - det var kansje også det 'PanPan' tenkte på Ja, vi har forskjellige drømmesteder, det kan være ombord på en "drømmetur", f.eks. her: http://hr312klubben.com/pub_detail.php?id=36 Når man har alt man trenger ombord, har enkelte "ankringsplasser" kommet på listen over "drømmesteder" etterhvert. Godt at de er så forskjellige, at noen er for de som kun stikker en 2 - 3 fot. Selv i travleste ferietiden kan man få plass på et av "drømmestedene".... Mvh Jan Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 13.Januar.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2003 Thor: Du KOB har du noe peiling på hvor tørst en Nidelv 750 med diesel er?En sånn en kan jeg tenke meg. Jeg hadde ikke noe liggende, men kontaktet Nidelv. De hadde kun én test med diesel, nemlig VP AD 41. Dette tror jeg er en bra motor til båten, og jeg vet at en god del nyere båter faktisk har denne motoren. Ytelsesmessig er den på nivå med VP 4,3GI (m/innsprøytning) som jeg hadde. Fordelen sammenlignet med KAD 43/44 er jo at det er tatt ut langt mindre effekt (rundt 188hk mener jeg å huske), og så er den jo en god del billigere. Diesel-alternativet for 750 er jo ellers KAD 32, men da er du på 4 sylindre og en motor som jeg synes er litt i svakeste laget for båten. Men det går greit, en hyttenabo har en slik og det funker bra. Her er nok forbruket enda lavere. Det finnes tom. noen eksemplarer med AD31-motoren på 139hk, men den har ikke kompressor, og jeg ville ikke satset på det. Her finner du testen Fantastisk - det virker! (Tusen takk til Arquebus som forklarte hvordan jeg fikset denne linken) Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
KOB Svart 10.Oktober.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2003 Så er nok en sesong ugjenkallelig over. Denne uka ble Hannah II tatt på land og satt i vinteropplag. Årets statistikk viser 1.098 nm og 109,5t. Det bringer snittfarten opp i 10 knop. Snittforbruket har økt med knapt 4 l/t til 22,2 l/t tilsvarende 2,21 l/nm. Overraskende stor økning egentlig, tatt i betraktning den lille økningen i snittfart. Årsaken må jo allikevel ligge i en viss endring i kjøremønsteret. Årets sesong ble litt annerledes enn vi hadde tenkt oss. Planene om litt lengre turer slik vi hadde i 2002 ble - planer. En litt oppdelt ferie som inkluderte en del andre ting enn sjø og båt får ta noe av skylden for det. Bortsett fra 2 rundturer Oslo - Kragerø t/r holdt vi oss stort sett i Kragerøskjærgården, med turer sydover litt forbi Lyngør og nordover til Helgeroa. Forsommeren tilbrakte vi i Oslofjorden, bare avbrutt av Kr. Himmelfartshelgen og pinsa i Kragerø. Fra rundt 10. august var vi igjen tilbake i Oslofjorden. Mye dårlig vær i mai og juni og få tilgjengelige helger på sensommeren/tidlig høst begrenset båtbruken i disse periodene. Så var vi desto mer på sjøen i juli og første del av august. Mange fine opplevelser har det allikevel blitt. Noe av det kvalifiserer for publisering på hjemmesiden. Vi får se hva vi kan få ut av noen mørke høstkvelder. Noen få nye havner er allerede på plass, og andre er ajourført med ny informasjon, bilder og en og annen videosnutt. Vi lengter allerede til en ny sesong. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 11.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2003 BEG: Ingar: Siden det nå er blitt så vanlig med GPS er det også lett å få presise måle-resultater. Mnjaa?? GPS'en måler jo fart over grunn (SOG), og i forbindelse med propellberegning er det vel farten gjennom vannet som er interessant? Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
OT-flyktning Svart 11.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2003 Mnjaa?? GPS'en måler jo fart over grunn (SOG), og i forbindelse med propellberegning er det vel farten gjennom vannet som er interessant? Dette får meg til å spørre noe som jeg alltid kviet meg til å spørre: er det noe særlig forskjell mellom de 2 hastighetene? ...når man ser bort fra utpregete sunder, feks Drøbaksund og sikkert mange andre som er enda trangere. Hvor høy er strømningshastigheten f eks i Horten-bassenget på sitt høyeste midt mellom høy- og lavvann? Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 11.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2003 Hei Andreas Tja, forskjellen er vel lik strømningshastigheten, og den varierer nok sikkert mye fra sted til sted, og med tidspunkt på døgnet. Tipper nok at det kan dreie seg om et par tre knop i åpent farvann (langs skagerrakkysten) Mvh Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
bliss X Svart 11.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2003 Nå er ikke jeg den som noterer ned slike ting som tid og sted, men jeg mener å ha sett at det kan variere med med ca 2 knop under normale forhold i Oslofjorden Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 11.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2003 Dette får meg til å spørre noe som jeg alltid kviet meg til å spørre: er det noe særlig forskjell mellom de 2 hastighetene?I denne sammenhengen ble det nevt i forbindelse med statistikk over en sesong. Da vil jo dette med strøm gå i null i snitt. Men man sitter igjen med en forskjell: GPS'en er nøyaktigere. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 11.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2003 Her følger min statistikk over årets bruk. Den er tatt ut av loggboken. Ant. døgn ombord: 61 døgn Ant. kjørte timer: 159 timer Utseilt distanse: 782 nm. Dieselforbruk: 1286 liter Forbruk pr. time: 8,1 l/t Forbruk pr. nautiske mil: 1,65 l/nm Gjennomsnittsfart: 4,92 kn Ble egentlig litt overrasket hvor sakte jeg har kjørt, men det ligger nok endel dødtid med venting på dieselplass, saktekjøring i utsatte områder, dårlig vær, leting etter oppankringsplass, etc, så den gjennomsnittlige kjørehastigheten ligger nok på ca 6 - 7 kn. Det er vel greit nok at man oppgir ovenfornevnte data, men det vil vel være like interessant å kunne sammenligne seg selv med tilsvarende båt og motor. Oppgir derfor båt- og motordata: Båt: Scand Baltic 29 Motor: 180 hk BMW Gearutveksl.: 2,1:1 Propell: (Dia X Stign): 19" x 18" KAT Sitér dette innlegget Link to post
Marø Svart 12.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2003 Det har blitt ganske mye kjøring i sommer. Loggen viser følgende: 1101 nm 180 timer 935 liter diesel D.v.s. 5,19 liter pr. time 0,85 liter pr. nm snittfart 6 knop Båten er en NorDan Family 27 med VP TAMD 31A Synes dette er relativt økonomisk. Sitér dette innlegget Link to post
kristian Svart 13.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2003 Har tatt frem loggboka og kalkulator, og summert og delt, min Nidelv 610 gikk 89,9 timer i 2003 og jeg har kjørt 1140,2 NM (GPS). Fylt 892 liter diesel, så det gir 0,78 liter/nm.mil Eller 9,9 liter i timen med en snittfart på 12,68 knop, Driftutg. diesel kr.4480,- + kr. 3700,- forsikring og høstserviceen har jeg ikke fått regning på enda. Mye moro for en beskjeden sum. kristian Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.