Jump to content

Statistikk over båtbruk

KOB

Recommended Posts

Ja, Lars, dette er akkurat slik jeg tror vi har det.  En gang lå vi faktisk stille i fjorten dager og bare koste oss.  Måtte ha litt strøm underveis, så vi ertet på oss et par seilere, men fikk raskt roet tingene ned, slik at vi alle var enige om at fred og fordragelighet igrunn var ganske greit. Fra 2001 og 2002 var det et lite  oppsving på grunn av ny båt, men jeg har på følelsen at til neste år blir det mindre futting.  Forhåpentlig blir det da aggregat (nesten lydløst 5 meter fra båten) ombord, så da kan vi lgge stille så lenge som helst.

Dine synspunkter om båtlivet er som musikk i mine ører, og det faller helt sammen med hvordan jeg (admiralen også) ønsker og ha det ombord.

Det var mye fornuftig som ble sagt i linken du viser til.  Stakars vordende seilbåtkjøpe, han må da få betenkeligheter? :cool:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Hei*

Jeg har merket meg at Du har en egen evne til å skrive meeeeget gode innlegg Du Jan. Spørs om ikke Du skulle ha hjulpet "Optimisten" litt på BM også??  :cool: Jaja, optimist og optimist, han har vel kanskje konvertert til pessimist nå da, men..... :cool:

Og ikke for å være arrogant,  men jeg tror mange av de som er så "i mot" seilbåter ikke har vært ombord i en seilbåt engang.

Jeg snakket senest med en i dag, som kjøpte seg en stor Maxi seilbåt til 285 000 nå i vår. Nå ligger han med den i vår hjemmehavn, og har bodd i båten siden han kjøpte den. Han hadde alltid hatt en drøm om å bo i båt, og var blitt fortalt at da burde han satse på seilbåt. Forøvrig hadde han en bror som synest seilbåt var så lavmål som det kunne forbli. Helt til han fikk bli med på sin første tur ombord. Etter 10 min. seiling var han helfrelst  :cryin:

Mvh Jonny

" Å nyte livet på drømmestedet - det har vi felles!"

Jo, men når drømmestedet har et max dyptgående på 1,5m som er ganske vanlig for mange drømmehavner i Oslofjorden?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

rem: " Å nyte livet på drømmestedet - det har vi felles!"

Jo, men når drømmestedet har et max dyptgående på 1,5m som er ganske vanlig for mange drømmehavner i Oslofjorden?

Min erfaring med motorbåt før og seilbåt nå: drømmestedet er kanskje ikke lenger uthavn, men båten når du seiler - det var kansje også det 'PanPan' tenkte på

Andreas: ...  Min erfaring med motorbåt før og seilbåt nå: drømmestedet er kanskje ikke lenger uthavn, men båten når du seiler - det var kansje også det 'PanPan' tenkte på

Ja, vi har forskjellige drømmesteder, det kan være ombord på en "drømmetur", f.eks. her: http://hr312klubben.com/pub_detail.php?id=36

Når man har alt man trenger ombord, har enkelte "ankringsplasser" kommet på listen over "drømmesteder" etterhvert.

Godt at de er så forskjellige, at noen er for de som kun stikker en 2 - 3 fot. Selv i travleste ferietiden kan man få plass på et av "drømmestedene"....  :cool:

Mvh Jan

Thor: Du KOB har du noe peiling på hvor tørst en  Nidelv 750 med diesel er?En sånn en kan jeg tenke meg.  

Jeg hadde ikke noe liggende, men kontaktet Nidelv. De hadde kun én test med diesel, nemlig VP AD 41. Dette tror jeg er en bra motor til båten, og jeg vet at en god del nyere båter faktisk har denne motoren. Ytelsesmessig er den på nivå med VP 4,3GI (m/innsprøytning) som jeg hadde. Fordelen sammenlignet med KAD 43/44 er jo at det er tatt ut langt mindre effekt (rundt 188hk mener jeg å huske), og så er den jo en god del billigere.

Diesel-alternativet for 750 er jo ellers KAD 32, men da er du på 4 sylindre og en motor som jeg synes er litt i svakeste laget for båten. Men det går greit, en hyttenabo har en slik og det funker bra. Her er nok forbruket enda lavere. Det finnes tom. noen eksemplarer med AD31-motoren på 139hk, men den har ikke kompressor, og jeg ville ikke satset på det.

Her finner du testen

Fantastisk - det virker!

(Tusen takk til Arquebus som forklarte hvordan jeg fikset denne linken)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

• 8 måneder senere...

Så er nok en sesong ugjenkallelig over. Denne uka ble Hannah II tatt på land og satt i vinteropplag.

Årets statistikk viser 1.098 nm og 109,5t. Det bringer snittfarten opp i 10 knop. Snittforbruket har økt med knapt 4 l/t til 22,2 l/t tilsvarende 2,21 l/nm. Overraskende stor økning egentlig, tatt i betraktning den lille økningen i snittfart. Årsaken må jo allikevel ligge i en viss endring i kjøremønsteret.

Årets sesong ble litt annerledes enn vi hadde tenkt oss. Planene om litt lengre turer slik vi hadde i 2002 ble - planer. En litt oppdelt ferie som inkluderte en del andre ting enn sjø og båt får ta noe av skylden for det. Bortsett fra 2 rundturer Oslo - Kragerø t/r holdt vi oss stort sett i Kragerøskjærgården, med turer sydover litt forbi Lyngør og nordover til Helgeroa. Forsommeren tilbrakte vi i Oslofjorden, bare avbrutt av Kr. Himmelfartshelgen og pinsa i Kragerø. Fra rundt 10. august var vi igjen tilbake i Oslofjorden. Mye dårlig vær i mai og juni og få tilgjengelige helger på sensommeren/tidlig høst begrenset båtbruken i disse periodene. Så var vi desto mer på sjøen i juli og første del av august.

Mange fine opplevelser har det allikevel blitt. Noe av det kvalifiserer for publisering på hjemmesiden. Vi får se hva vi kan få ut av noen mørke høstkvelder. Noen få nye havner er allerede på plass, og andre er ajourført med ny informasjon, bilder og en og annen videosnutt.

Vi lengter allerede til en ny sesong.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Mnjaa?? GPS'en måler jo fart over grunn (SOG), og i forbindelse med propellberegning er det vel farten gjennom vannet som er interessant?

Dette får meg til å spørre noe som jeg alltid kviet meg til å spørre: er det noe særlig forskjell mellom de 2 hastighetene?

...når man ser bort fra utpregete sunder, feks Drøbaksund og sikkert mange andre som er enda trangere.

Hvor høy er strømningshastigheten  f eks i Horten-bassenget på sitt høyeste midt mellom høy- og lavvann?

Dette får meg til å spørre noe som jeg alltid kviet meg til å spørre: er det noe særlig forskjell mellom de 2 hastighetene?

I denne sammenhengen ble det nevt i forbindelse med statistikk over en sesong. Da vil jo dette med strøm gå i null i snitt. Men man sitter igjen med en forskjell: GPS'en er nøyaktigere.

Gerhard

Her følger min statistikk over årets bruk. Den er tatt ut av loggboken.

Ant. døgn ombord:                     61 døgn

Ant. kjørte timer:                      159 timer

Utseilt distanse:                        782 nm.

Dieselforbruk:                          1286 liter

Forbruk pr. time:                          8,1 l/t

Forbruk pr. nautiske mil:                1,65 l/nm

Gjennomsnittsfart:                       4,92 kn

Ble egentlig litt overrasket hvor sakte jeg har kjørt, men det ligger nok endel dødtid med venting på dieselplass, saktekjøring i utsatte områder, dårlig vær, leting etter oppankringsplass, etc, så den gjennomsnittlige kjørehastigheten ligger nok på ca 6 - 7 kn.

Det er vel greit nok at man oppgir ovenfornevnte data, men det vil vel være like interessant å kunne sammenligne seg selv med tilsvarende båt og motor.

Oppgir derfor båt- og motordata:

Båt:                                               Scand Baltic 29

Motor:                           180 hk BMW

Gearutveksl.:                   2,1:1

Propell: (Dia X Stign):                 19" x 18"

KAT

:smiley:

Har tatt frem loggboka og kalkulator, og summert og delt, min Nidelv 610 gikk 89,9 timer i 2003 og jeg har kjørt 1140,2 NM (GPS).

Fylt 892 liter diesel, så det gir 0,78 liter/nm.mil

Eller 9,9 liter i timen med en snittfart på 12,68 knop, Driftutg. diesel kr.4480,- + kr. 3700,- forsikring og høstserviceen har jeg ikke fått regning på enda.

Mye moro for en beskjeden sum. :wink:

kristian

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...