TB2855 Startet 21.April.2009 Link til dette innlegget Startet 21.April.2009 (redigert) Her har tydligvis en autopilot vært inne i bildet. Dette er eit meeeeget oversiktelig farvann. http://www.vikebladet.no/apps/pbcs.dll/art.../406609096/1037 Redigert 21.April.2009 av TB2855 (see edit history) Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
bellen Svart 21.April.2009 Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 Kva meiner du med autopiloten er syndaren? Krasja med seglbåt (Sunmørsposten) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 21.April.2009 Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 (redigert) Mer her: http://www.smp.no/apps/pbcs.dll/article?AI.../959060524/1002 Edit: Slått av bellen Redigert 21.April.2009 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
TB2855 Svart 21.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 Det er jo ganske tydlig at det ikke har vært folk på "brua" her da. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
bellen Svart 21.April.2009 Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 Åja.. Så du var opp og såg etter? Veit du hvem som hadde vikeplikt og ikkje? Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 21.April.2009 Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 Noe lignende skjedde vel på Bjørnefjorden for ikke lenge siden. Artige kommentarer under artikkelen fra avisen der... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 21.April.2009 Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 Det avgjørende er jo hvorvidt seilbåten var under seil eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 21.April.2009 Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 (redigert) Har ikke seilbåten uansett vikeplikt for ferga da? Edit: Fra kommentarfeltet i Sunnmørsposten: Skrevet av: Hareiding, 21-04-2009 14:05:44Ok folkens. Veit at seglbåtmannskapet på to var nede i kahytten, og dei segla på autopilot. Seglbåten gjekk for motor, så den har lik forutsetning for å vike... den kom sørfra(ferge på styrbord side), og hadde dermed dobbel vikeplikt.(Les nyttetrafikk) Dersom dette er sant, er jo skyldfordelingen ganske klar. Redigert 21.April.2009 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
bellen Svart 21.April.2009 Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 Ny informasjon Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 21.April.2009 Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 Artige kommentarer under artikkelen fra avisen der... flere kul kommentarer... "Båt i rute har forskjørsrett på sjøen"........ "no har det seg sånn at pasasjer trafikk har forkjørsrett. dvs at all anna trafikk må vike... " tankbåter o Containerskip håll undan........ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
aquila 2 Svart 21.April.2009 Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 Artige kommentarer i avisartiklene. Konklusjon: De eneste som står lavere i kurs enn ferjemannskap på Møre, er kvinnfolk. Helst utenlandske. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 21.April.2009 Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 Kommentarene i avisa er jo en kopi av baatplassen. Kan det bli bedre Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
TB2855 Svart 21.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 Åja.. Så du var opp og såg etter? Veit du hvem som hadde vikeplikt og ikkje? Seglebåten har vikeplikt for nyttetrafikk+ han kolliderte inn i ferga sin BABORD side. Muligens du hadde holdt på en rett som du ikke hadde, men de fleste trur jeg ville ha justert kursen i god tid. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Mulligan Svart 21.April.2009 Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 (redigert) Seglebåten har vikeplikt for nyttetrafikk Nei, det har han ikke. Ikke midtfjords. Seilbåten overholdt ikke styrbordregelen. Hadde den vært under seil, hadde situasjonen vært en annen. Redigert 21.April.2009 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.April.2009 Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 Virker ikke som fergemannskapet står høyt i kurs nei: "Fergene kan som påpekt over treffe hverandre, de kan rote seg bort og legge til på Festøy, de kan gå på et skjær, de kan glemme fylle bunkers... Mulighetene er mange, vi venter på neste hendelse!" og.. "No he ferga bjynt å treffe gjenstanda som bevega sej også..." :lol: Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 21.April.2009 Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 Min regel er; liten båt (jeg) viker ALLTID for stor båt! Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Mulligan Svart 21.April.2009 Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 Hvis du viker for alt som er større enn deg går det galt den dagen begge viker samtidig. Fartøyet med rett til veien skal beholde kurs og fart for ikke å skape forvirring. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 21.April.2009 Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 (redigert) Min regel er; liten båt (jeg) viker ALLTID for stor båt! Stanser du for alle store biler som kommer fra sideveier også? Redigert 21.April.2009 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Seilaren Svart 21.April.2009 Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 Min regel er; liten båt (jeg) viker ALLTID for stor båt! Oi Oi. Det kan fort bli mye farligere enn du tror! Jeg har liten båt, og står på retten min til siste slutt Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Astor Svart 21.April.2009 Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 Det er dermed ikke sagt at du ikke viker! Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Seilaren Svart 21.April.2009 Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 Nei, Nei. For all del... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
BjA Svart 21.April.2009 Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 Stanser du for alle store biler som kommer fra sideveier også? Det spørs, heller det enn å kaste glorien på lastebilsjåføren i ren forbannelse, fordi du egentlig hadde forkjørsrett. :-) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 21.April.2009 Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 Jeg forsøker å praktisere regelen også i åpent farvann. Dvs. jeg holder meg unna nyttetrafikk slik at han ikke kommer i en situasjon hvor han har vikeplikt for meg. TTT. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 21.April.2009 Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 Det er alltid skummelt med for lite trafikk. Har faktisk ikke hørt om sammenstøt mellom de store ferjene som går ut og inn Oslofjorden daglig til tross for en rekke kamikaze fritidskippere. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 21.April.2009 Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 Jeg forsøker å praktisere regelen også i åpent farvann. Dvs. jeg holder meg unna nyttetrafikk slik at han ikke kommer i en situasjon hvor han har vikeplikt for meg. TTT. Fornuftig innstilling. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.