Jump to content

Skikk og bruk i offentlige/private havner

Kjelli

Recommended Posts

Hei, ting jeg er litt usikker på.

Prøver å holde en litt lav profil, så jeg liker ikke hvis masse folk står å glor på meg, så jeg spørr nå, i plassen for å prøve å finne det ut ved hjelp av erfaringer.

Når en ankommer en havn, f. eks. i Stavanger, og der ikke er ledig kaiplass. Hva gjør en da? Legger en seg inntil en annen båt, og bykser fra båt til båt, for å komme på land?

Ellers noe annet en kan få tips om, av brukere som erfaring om skikk og bruk, så setter ihvertfall jeg pris på det.

mvh

Kjelli, som skal sjøsette i morgen eller lørdag

PS: Her er der også plass til erfaringer om hvordan en ihvertfall ikke skal gjøre, sikkert mange artige historier ute.

Hei

Når du ligger i havn legger du ut "gjestefender" på den ledige siden av båten.

Hvis det ikke er ledige plasser i havna, ser du etter "gjestefender", og legger deg der.

Vær forsiktig hvis du har tung båt med å legge deg på utsiden av en liten båt.

Mye brukt blant seilbåter, omtrent ikke eksiterende blant motorbåter. :wink:

mvh

giver

Vær forsiktig hvis du har tung båt med å legge deg på utsiden av en liten båt.

:flag:

mvh

giver

Søren òg, hadde sett frem til å sitte på flybrigde`en   :wink: og sett ned på en vettskremt "kaptein" i en "liten" båt  :flag:  :flag:  :wink:

mvh

Kjelli

Hei Kjelli,

Jeg tror du skal lete lenge etter "gjestefender" her på våre kanter, selv hadde jeg faktisk ikke hørt om uttrykket før. Det som er vanlig praksis der jeg ferdes er at den som kommer inn selv sørger for fendring  -  men det selvfølgelig bare kjekt om båten som ligger der allerede hjelper til.

Derfor: hvis fendrene henger ute der hvor du vil inntil, da kan det like gjerne være som en resultat av den uvanen enkelt har med å la dem alltid henge ut  -  det er mer sannsynlig enn at fendrene var ment som en invitasjon.

Men for all del; med alminnelig høflighet er det sjelden noe problem å få legge seg på siden av andre båter. Man nærmer seg forsiktig, spør høflig og får vanligvis et positivt svar. At enkelte snur seg rundt og later som om de er både døvblinde og støvdumme må man regne med, men det er nok unntaket  -  og slike folk har man allikevel ingen glede av å ligge ved siden av.

I tillegg finnes noen ganske få eksemplarer av arten  -  for ikke å si "uarten"  -  som har et så hysterisk forhold til sine egne skutesider at de har panisk angst for å få noen alongside. Men de er heldigvis få, og her i søndre Ryfylke har vi egentlig bare en, men han er til gjengjeld helt umulig. Send meg en IM hvis du trenger navnet. :wink:

Av praktiske årsaker kan det være en fordel å ligge på siden av båter som er minst like store som ens egen, men det kommer også an på vær, vind og lokale forhold. Selv merker jeg ofte at hvis noen har valget mellom å få Poseidon på utsiden, eller selv å legge seg på utsiden  -  så foretrekker de ofte det siste. . . .

Men, men, det kommer etterhvert og det går seg nok til.

Lykke til med sjøsetting og jomfrutur!

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Søren òg, hadde sett frem til å sitte på flybrigde`en   :lol: og sett ned på en vettskremt "kaptein" i en "liten" båt  :lol:  :lol:  :lol:

mvh

Kjelli

Tror du skal lete leenge etter "små båter" i år, ser ut som om trenden går i retning

Princess 65 Fly og den slags... :lol:

...og da blir 2958`en din pinglete.... :wink::lol: :lol:

Tror du skal lete leenge etter "små båter" i år, ser ut som om trenden går i retning

Princess 65 Fly og den slags... :wink:

...og da blir 2958`en din pinglete.... :lol: :lol: :lol:

Skulle nok kjøpt den Baylineren som jeg fant til salgs, med utkikstårn. :lol:

Ref annen tråd som jeg ikke husker adressen på.

mvh

Kjelli

Hvis en ser at en båt har "gjestefender" ute er vel det å annse som en invitasjon om å legg til?! Hvis ikke må en ihvertfall spørre (hvis en ser folk ombord) om det er greit, hvem som skal avgårde igjen først osv. og i tillegg være forsiktig og ha god fendring.

Det går som regel kjempefint når en er høflig og forsiktig, både når en legger til og når en event. skal gå over FORDEKKET til den (de) andres båt.

Du starter meget godt med å spørre på baatplassen.no, da får vi høre (lese) andres meninger om dette temaet, og det er jo kjempefint. Det er sannsynligvis flere meninger ute å går også på dette området   :wink:

Jeg tror du skal lete lenge etter "gjestefender" her på våre kanter, selv hadde jeg faktisk ikke hørt om uttrykket før. Det som er vanlig praksis der jeg ferdes er at den som kommer inn selv sørger for fendring  -  men det selvfølgelig bare kjekt om båten som ligger der allerede hjelper til.

Hei Poseidon  :wink:

Det er ikke noe rart at du aldri har hørt om "gjestefender". I Ryfylke er det jo så god plass til alle at det sjelden er nødvendig å legge seg utenpå noen. På Østlandet er det imidlertid vanlig høflighet at man henger ut fendere som tegn på at andre båter er velkommen til å legge seg utenpå. I populære havner er det ofte så trangt om "saligheten" at denne gesten blir høyt verdsatt!

Hilsen Syvert  :lol:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"

Hvis en ser at en båt har "gjestefender" ute er vel det å annse som en invitasjon om å legg til?! Hvis ikke må en ihvertfall spørre (hvis en ser folk ombord) om det er greit, hvem som skal avgårde igjen først osv. og i tillegg være forsiktig og ha god fendring.

Det går som regel kjempefint når en er høflig og forsiktig, både når en legger til og når en event. skal gå over FORDEKKET til den (de) andres båt.

Helt enig.

I tillegg som nevnt høyere opp her, i uthavner er det stort sett kjentfolk som ligger utenpå hverandre.

Jeg er ikke så begeistret over å få en totalt ukjent båt utenfor meg i uthavn når jeg ligger longside. Da kan jeg like gjerne legge meg i en organisert havn med en gang. Meningen med å ligge i uthavn synes jeg nettopp er å nyte freden og roen som råder der, og da er det greit å slippe unna tråkking frem og tilbake over båten. Ellers så skjer det jo ganske ofte at en blir liggende fender mot fender når en ligger ut/inn for anker og har tau i land. Og det er stort sett ok. Det er jo et valg man gjør frivillig.

Men selvfølgelig er det noe helt annet hvis det er en båt med noen form for problemer. Da skal ikke jeg nekte noen å fortøye utenpå ihvertfall.

I offentlige havner må man finne seg i å ha båter utenpå. Det er ikke bare skikk og bruk, men mer et krav. Gjestefendere har jeg ikke hørt om. Det er vanlig at ankommende båt fendrer før man legger seg til. Skikk og bruk går på at man legger seg utenpå en båt som er mest mulig lik ens egen. Enkelte havner kan ha forbud mot dette i havnereglementet pga brannfare osv.

I uthavner bør man ikke legge seg utenpå.

Fins det ein smart måte å festre til båten innanfor? Slik at det går an å komme seg ut utan å mobilisere nabobåtane? Tenker då på at eg ligg midt i, og har ansvar for båtane utanfor.

mvh

det jeg opplever som "vanlig" er ofte at om en skal ut midt rekka, hjelper alle som er tilstede til. Er man en 2-3 personer, til tauhandling, går dette som regel greit.

Suzuki

No boat needed..

Fins det ein smart måte å festre til båten innanfor? Slik at det går an å komme seg ut utan å mobilisere nabobåtane? Tenker då på at eg ligg midt i, og har ansvar for båtane utanfor.

mvh

Ligger mansom båt 2 eller 3 bør man ha fortøyningstau i land og ikke bare til båten ved siden av. Hvis alle bare fortøyer til båten innenfor vil den innerste båten få all belastning på pullert. Så regelen er at hvis man skal fortøye utenfor en annen båt så bør man ta fortøyninger til land i tillegg til spring intill båten innenfor. Hvis det er en godt bekyttet havn og lite vind går det greit uten fortøyninger i land, men det kan ført blåse opp.  Skal en av båtene i longside rekken gå er det også  greit å ha fortøyning til land.

Legger det seg båter utenpå er det bare å si i fra til skipperen når man selv skal avgårde, og de har da å innfinne seg. Hvis ikke får man bare slippe deres fortøyninger og la de seile sin egen sjø :wink: Har de en taustump liggende kan man kanskje se om man kan få fortøyd i land, men det blir umulig å få fortøyd andres båter skikkelig hvis man selv ligger innenfor og skal avgårde.

En annen skikk når man går over stevnen til andres båter er å ta av seg skoene når man kommer fra land. Skoene er gjerne  møkkete og setter asfaltmerker på hvit gel coat.

En tredje skikk  er også å dele en ankerdram hvis noen på land eller i nabobåter hjelper til med din ankomst og fortøyning (noe man bør gjøre). Dette er en sosial gest som gjør at man raskt kommer i prat med naboene og de blir gjerne mer positivt innstilt til deg som trenger seg på med kjærring, skrikerunger og bikkjer :lol:

Ja det er viktig å fortøye i land, hvis du er nr. 2 eller 3.

Jeg lå innerst ved bryggene i Bergen et par år siden med flere båter utenpå. All fortøyde i i hverandre. Siden det er så mye kommersiell trafikk på havna der, hurtigbåter, ferger osv. så blir det en del urolig sjø. Resultatet ble at den aktre pullerten min ble revet ut, gjengene røk i selve pollerten som var laget av kunststoff. Ingen tilbød å dele på utgiftene.  :nonod:

Ser for meg at det er best å fortøye i same pullert både for båt utanfor og båt innanfor, slik at belastningen vil bli to-vegs på den i midten. Det er vel det einaste brukbare når mange båtar kjem til. Som MVH nemner, kan det bli ekstremt på Vågen i Bergen.

Så spørst det, om det fins ein god måte å belegge på, som gjer det praktisk å komme seg ut utan for mykje styr. Det vil jo vere ein risiko for andre når fortøyningane blir løyste på ein el. annan i midten - alt ettersom kor pertentleg det blir gjort.

mvh

Syvert: du har tydeligvis ikke vært på eller "glemt" sildajazzen :)

Ellers er det rett som det er ganske fullt i vågen og andre havner i stavangererområdet både nå i pinsen også utover sommeren. ("nesten" ingen båter igjen i båtforeningene i Stavanger i dag)

Legger man seg innerst på noen av de mest besøkte havnene som i vågen må man regne med å få båter utenfor og om båtstørrelse står i stil så trenger man nesten ikke spør.

Man kan evt.  spør om andre båter om muligheten for å forhale litt om man da vil få plass langs kaien osv. Gå evt. inn med baug og sett av mannskap for å hjelpe til.

Om noen er så redd for båten sin at de blir døvstumme så er jo et alternativ å ta fart med bauganker mot den aktuelle båten for å få dem til å "våkne"!

Atle

• 1 måned senere...

...og i tillegg være forsiktig og ha god fendring.

Lå til kai i Bergen i helgen og fikk ligge longside med en hyggelig kar fra sogndal på fredagen

men var ikke like heldig på lørdagen.  :yesnod:   ..Sogndølingen gikk tidlig, og vi ble liggende innerst alene.

Etter å ha inntatt en bedre middag på byn, kom vi tilbake til båten og så at en SVÆR båt hadde lagt seg longside (og langt forbi!) med oss.

Disse karene hadde to tynne tamper i min båt, én (1) fender og ikke tau i land :smiley::flag:

Etterhvert kom det flere båter utenpå også, heller ingen av disse tenkte på tau i land!

Jeg nevnte for disse at de burde ha tau i land, men ble bare føyset av!!! :crazy:

Jaja, tenkte jeg, og lot de styre på.

Når kvelden kom lå alle fremdeles like dårlig fortøyd og jeg tok saken i egne hender :flag:

Overraskelsen var stor blant de fine drinkene da det plutselig dukket opp en mann fra en liten båt innenfor som fortøyde yachten deres skikkelig... :lol: :lol: :lol:

Snakker om folk i båt... *grøss*

Og senere på natten så måtte de jo gå i land over den "lille" båten som lå innenfor og dessverre ikke har 2 meter brede dollbord og opplyst gangvei... :discuss

Makan til tramping og bråk er lenge siden jeg har hørt :flag:

Blir nok en stund til jeg gidder å ligge innerst igjen, ja!

mvh

harBayliner

Får bare håpe at slike FOLK I BÅT vil lære etterhvert, men bare synd at det må gå ut over BÅTFOLK i mellomtiden. En ting er å ha båtvett og erfaring, en annen ting er jo å vise alminnelig folkeskikk, merkelig at normal høflighet skal være sånn mangelvare.

Ønsker deg lykke til med resten av sesongen     :yesnod:

Her oppe i nord har vi ikke det problemet, det er plass nok til alle. Har ikke hatt behov for å legge til ved noen andre så langt. Men etter som jeg hører er det sjelden noe problem.

Man slipper at noen stirrer ned på en med kikkert fra flybridgen og roper. "O hoi (f)jolla, jeg så deg ikke....." :yesnod:

Bilde

Denne "lille" skuten har nok et mannskap med maritim erfaring og folkeskikk så det holder...

Derimot er det LANGT verre å treffe på disse under 50 fot som kan føres av hvilke som helst tullinger uten hverken fritidsskippersertifikat eller erfaring og IHVERTFALL ikke folkeskikk!!!

(men skjær nå ikke alle over en kam, det finnes hederlige unntak) :yesnod:

mvh

harBayliner

Skjønner Brutus, med en slik kjekk liten sak som du farter rundt i, så er du nok ikke plaget av at noen må se ned på deg... :flag::lol:

Ja, er den ikke flott. Den har i lengre tid vært flagget ut til drømmeland, det er der jeg bruker den mest...... :lol: :lol: :lol::smiley:

Mange (u)greie erfaringer her, men jeg har nettop kommet hjem fra en fire-dagers tur rundt Hitra og min erfaring på turen var at der det var trangt om plassen eller vind/strøm som gjorde det vanskelig å være skipper, trådte de andre skipperne ut av sine skuter og hjalp til med plassering og fortøyning.  :flag:Heia Møre og trønderskippere.  Det med gjestefender var nytt for meg, men takk for opplysningen. Høflighet MÅ være en selvfølge lik ankerdrammen. Fortsatt god båtferie. :yesnod:

Ser ut for at Brutus har vært innom Stavanger i helja !  :smiley:

Kanskje han får Poseidon "longside" !!  :lol:http://www.rogavis.no/nyheter/article1180320.ece

Utrolig hvor mye galt som kan skje på en helg, først skifter jeg navn, så skifter jeg båt, så eier jeg Chelsea. Men hva i huleste skal jeg i Stavanger å gjøre.... :wink::flag::lol:

:yesnod:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...