Jump to content

Skikk og bruk i offentlige/private havner

Kjelli

Recommended Posts

Noe av det mest gjestfrie jeg har møtt på sjøen er den "faste" gjengen som ligger innerst i Sandspollen på Hurumlandet. Som nyankommet blir man møtt av to eller fire hjelpende hender som tar fortøyningen i det man legger seg inntil en allerede fendret båt. En lun og fin atmosfære hos de allerede ankommne. Her prates det om løst og fast. Noen kjenner mange og andre kjenner ingen eller bare noen. Her kan man sitte å  :smiley: eller  :yesnod: eller være helt for seg selv. Hjelpsomheten er stor i denne gjengen.  :wink:

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Hadde denne strengen i bakhodet på vår 2-3 ukers tur fra Os til Sogn til Bergen til Rugsund til Os.

Lå de fleste nettene i organiserte havner, vær og temperatur innbø til god fortøyning og i alle fall periodevis tilknytning til landstrøm. Nesten bare gode erfaringer med å legge seg ytterst, og å la andre legge seg utenfor. Unntak 1: Færøy i Solund. Der var det "Spis så mye pizza du klarer for 95 kr, alle rettigheter".  Det virket som om rettighetene var mer populære enn pizzaen. Et betydelig antall båter var inne for kvelden (kvelden sluttet kl 0400 om morgenen) og det var en betydelig trafikk av fulle mer eller mindre ungdommer som ravet over båtene. Neste dag var det null service i bakeriet, men for mange gikk dagen så allikevel med til å vaske båter. Færly er off for neste sesonger for vår families del, i alle fall havnen ved bakeriet.

I en havn lå det en enorm Pincess som eneste båt som lå alene. Skipper forsvant inn da vi kom, men som god bergenser gir jeg meg ikke helt, og lente meg inn og spurte om det var ok at vi la oss utenpå, dersom vi fendret godt og tok av skoene når vi gikk over dekk. Det fungerte meget godt, vi hadde to hyggelige dager som nr 2 fra land.

Ellers var et stort sett slik at man så at vi kom, og var svært behjelpelige med å ta imot tamp, ønske velkommen og alt det der. Dermed gjorde selvsagt vi det samme nå vi lå innerst og det etterhvert ble behov for å legge folk utenpå. Men "gjestefendere" så vi aldri..

De nettene vi lå i uthavn lå vi del for oss selv, dels kom det noen og la seg noen meter unna. Aldri problemer med det!

Laholm

Syvert: du har tydeligvis ikke vært på eller "glemt" sildajazzen :)

Den er da ikke i Ryfylke Atle  :wink: Forøvrig ville jeg ikke ligget med båt under Sildajazzen i Haugesund om jeg hadde fått betalt for det. Men vi er jo alle forskjellige, heldigvis.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...