fanntomas Startet 21.April.2009 Link til dette innlegget Startet 21.April.2009 Skulle starte motoren for første gang i vår, men reimhjulet på sjøvannspumpa gikk ikke rundt. Det er en Jabsco pumpe,(trur det er en 6490-252, i.h.t. det jeg har sett av bilder på nettet) Tokk ut pumpa fra båten, og tokk ut impellern, men det hjalp ikke stort. Så jeg smørte godt med WD 40 rundt reimhjulet og innenfor der impellern står, og litt vannfast fett, slo forsiktig på siden av reimhjulet, og da løsnet det etter hvert. Men ikke plutslig, ble gradvis løsere. Har satt den på igjen,og startet motor, men ingen ulyder, eller slark var det i den. Fungerer helt bra. Kan det ha vært lageret? Ville det ikke vært ulyder da? I og med at den satt fast? Jeg vasket motoren i høst, og tror nok ikke den fikk tørke ordentlig føre kulda satt inn, kan det være at den har rustet fast imellom reimhjulet og det andre? Og at den løsna når jeg smørte? Noen med gode råd/erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 21.April.2009 Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 Hvis det er en liten lekkasje på akseltetningen så kan de sette seg i saltrester. Vann i lageret vil også kunne få dette til å sette seg. Er pumpen tett og ikke noen ulyder så er det bare tut å kjør, følg litt med i begynnelsen. Er lageret dårlig vil lagerhuset bli varmt... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.April.2009 Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 Vann er egentli noko herk i motorrom. Viktig å tenke godt feks ved høytrykkspyling. Åpne luker og tørke godt opp neste gang iaffal, og hekst starte og få varme i den Trur ikkje det er så lite klaring mellom reimhjul og hus at det kan sette seg der,but but, its not only only. Men er det fare for rust i eit lager, så hadde eg tatt det ut og skifta ja. Har det vert rust så er lagerbaner og/eller kuler/ruller skadet. Da er det spørmål om tid før det skjærer seg. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
fanntomas Svart 21.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 ok.. skjønner. Jeg starta motoren etter vasken, men lenge gikk den ikke, litt "lonk" blei det i den. Men åssen er det med slike lager, er det plutslig bom stopp, uten noen forvarsel? eller blir det bare biter av det, og mye slark i akslingen. Det er vel 2 lagre tror jeg??? Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 21.April.2009 Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 Umulig å gi noe svar på hvordan et lager oppfører seg ved havari. Det kan høgge og bli bom stopp og det kan bli rommere og rommere. En skade vil spre seg i lageret over tid og skade overført til kulene vil danne slitasje på kulegrinden. Kulegrinden er den som holder kulene i posisjon og blir denne ødelagt smeller det fort. Løse kuler på avveie inni et maskineri gjør susen, det har jeg flere tilfeller av. Fra et lager begynner å synge til det er natta kan faktisk ta mange mange timer, og tiden kan forlenges med hyppig smøring. Men alt med måte... Her ombord på båten hvor jeg er maskinist så tar vi vibrasjonsanalyser av de viktigste komponentene i maskineriet. Det er faktisk så avanser at vi kan lese av skade på ytterring, skade på innerring, skadet kule eller skadet kulegrind. Har en del lagre med skade som vi kjører med og bare følger med på utviklingen. En skade kan faktisk være ukritisk og stabil i mange mange timer/mnd'er/år. Den ligger å ulmer å venter på å utarte seg. I ditt tilfelle ville jeg: Tatt ut impeller og tatt av reim. Spinn pumpen rundt å lytt, beveg akslingen aksiellt og radialt og kjenn etter slark, tørn sakte rund og kjen etter om det du finner "småstein". Gikk dette fint så holder nok lagrene dine sånn ca 2 til 8 sesonger til. Mest sannsynlig må du bytte tetning før lagrene er gåen og da bytter du lagre i samme slengen. Sitér dette innlegget Link to post
fanntomas Svart 21.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 (redigert) ok... du hørtes ut som du har peiling ja. Men dette har jeg også gjort, skrudde løs hele pumpa fra motoren, bytta immpellern, og samtidig da sjekka slark og hørte etter unormale lyder når jeg sveiv den rundt for hand,og hørte ikke noe unormalt. Men den var ikke så løs at når jeg ga den fart, så fortsatte den å svive, men det var i grenseland. Smørte med vannfast fett innenfor impellern. Der var det noe fett når jeg fjerna impellern og, men det er vel helst påsmørt fett fra forrige impellerskift (som forrige eier gjorde). Hadde fett fra lageret vært der, hadde jeg vel hørt ulyder, eller sett små deler regner jeg med. Tenker bare i forhold til et hjullager på bil, der hører man jo ulyder når det er slitt!!! Den er potte tett og, ikke en dråpe som lekker ut ved bruk! Redigert 21.April.2009 av fanntomas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.April.2009 Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 Verste som kan skje om du ikkje sjekker lager, så vil varmen gjøre at lager utvider seg, så kiler det seg....mens aksling snurrer videre=ødelagt aksling(nesten uten unntak) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
kipp36 Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 heisann!!hadde selv en jabsco pumpe på min bmc 1500,frem til i våres da jeg skulle bytte lager i den,var en merkerlig ulyd???prøvde og presse,trekke i alle mulige vinkler men fikk ikke av reim hjulet,bare akselen?????reimhjulet satt i gjenn på pumpa.Jeg ble litt snurt og tok kontakt med et verksted,der fikk jeg greie på at lageret var interigert i reimhjulet og ikke var til og få av,og om jeg hadde fått det av hadde det så si hvert umulig og få tak i.Disse pumpene var laget for og gå et viss antall timer(ikke få heller,min er fra 78) for så og bytte hele pumpa.Jeg kjøpte en erstatnings pumpe(jhonson)som passet på fundament,men hver litt obs den er noe større.Fyra opp i går den virka kjempe fint Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
Christina 3 Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Vis det kunne vært interessant har jeg en maken pumpe liggende som du kan få kjøpt billig. Den er det byttet simring på og skal være i orden Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.