Jump to content

Kabler og diametermål - kan det bli for stort?

zooper

Recommended Posts

Hei,

jeg skal strekke noen nye kabler. Jeg forstår at liten kabel til mye strøm ikke er noe særlig, det samme om lengden på kabelen skal være lang, men motsatt da?

Er det noen ulemper med å benytte en tykkere kabel til en svak strømkilde? Hva er i så fall disse?

Årsaken til at jeg spør er at jeg liker å ha litt reservekabel i verktøykassa om bord, og ser på det som bedre økonomi å ikke måtte kjøpe alle diametere av både kabler og kabelsko i diverse farger.

Hvilken kabeldiameter(e) bør man ha for hånden?

Og et aldri så lite digresjonsspørsmål: har tinnbelagte kabler fra feks Maritim virkelig noe for seg eller holder Biltemakablene i lange baner?

Som nevnt tidligere er det alltid bedre med større kabeldiameter enn det som er nødvendig.

Pris er antagelig det største argumentet for å begrense tverrsnittet.

For dere som er veldig opptatt av å bruke fortinnede kabler er det greit å være klar over at disse jevnt over har høyere egenmotstand enn vanlig kobberkabel. Resultatet av dette er ekstra tap i kabelen ved høye strømtrekk.

Selv bruker jeg derfor vanlig kobberkabel og krympestrømper med lim som Rover antyder over.

Dette fungerer utmerket.

For dere som er veldig opptatt av å bruke fortinnede kabler er det greit å være klar over at disse jevnt over har høyere egenmotstand enn vanlig kobberkabel. Resultatet av dette er ekstra tap i kabelen ved høye strømtrekk.

Hva er da vitsen med fortinnet kabel ?

Og er det regler på at kabler skla være dobbelisolert i fritidsbåter , eller gjelder det kun på skip osv ?

Som nevnt tidligere er det alltid bedre med større kabeldiameter enn det som er nødvendig.

Pris er antagelig det største argumentet for å begrense tverrsnittet.

Selv bruker jeg derfor vanlig kobberkabel og krympestrømper med lim som Rover antyder over.

Dette fungerer utmerket.

Hei,

Ett argument for ikke å bruke for stort kvadrat kan være vekt, om man skal trekke flere kilometer kabel i en båt.

Begrunnelsen for å bruke fortinnede kabler er at denne har mye større beskyttelse mot korrosjon. At det er høyre motstand i denne er bare tull. Alle kabelsko er fortinnet. Ved korrekt utført krymp dannes en gasstett forbindelse mellom ledning og sko og man trenger ikke krympestrømpe eller ytterligere tetning som krympestrømpe eller lignende inne i en båt.

Snakker vi om krymp som står ute i vær og sjøsprøyt anbefales selvfølgelig krympestrømpe med lim.

Om noen lurer på hva en gasstett krymp er, så dannes denne ved at en når flytegrensen på leder og kabelsko under korrekt press og ioner fra begge materialer blandes i overgangen. Dette forhindrer oksygen å slippe til og derav ingen korrosjon.

Om man benytter ufortinnet ledning krymper man to forskjellige overflater sammen med hver sin ems, med en litt større fare for korrosjon, så her kan det være greit med krympestrømpe uansett.

Husk å bruke bare kabelsko med skikkelig strekkavlaster(helst) i metall (under plastkappen), og en noenlunde proff tang som krymper både strekkavlaster og elektrisk krymp i en operasjon. Feilen mange gjør er at de bruker en billig krympetang og krymper den elektriske forbindelsen først. Er du heldig får du rett flyt i krympen og den blir gasstett. Så krymper man strekkavlasteren. Da drar man i kordellene i selve krympen og ødelegger denne!

Det brukes bare fortinnet kabel blant profesjonelle leverandører av maritimt utstyr.

Lykke til med jobben

Og er det regler på at kabler skla være dobbelisolert i fritidsbåter , eller gjelder det kun på skip osv ?

Poenget med fortinnet kabel er jo å stå bedre rustet mot korrosjon i kabelen.

Men min mening er at ved å legge litt ekstra arbeid i termineringene kan man unngå korrosjon på vanlig kobberkabel også (og til en mye hyggeligere pris).

Det er vel ingen regler som sier at kabler som fører spenninger under såkalt SELV (Safety Extra Low Voltage) nivå (60Vdc) skal være dobbeltisolert.

Kabler som derimot fører primærspenninger (230Vac, nettspenning) skal være dobbeltisolert.

Slik jeg har forstått det, er fortinning for å hindre en kraftig korrodert overflate på kobberet. Kabler i båt er fler- og mangetrådige av 2 grunner: Fleksibilitet og ledningsevne. Mange tråder = stor overflate = god ledningsevne. Stor overflate som er korrodert = dårlig ledningsevne, erfaringsmessig j...ig dårlig ledningsevne. Kabler som har vært eksponert for fukt/vann, og kanskje sågar saltvann er potensielt farlige, og IKKE brukbare. Ellers er vel som over nevnt ufortinnet kabel med krympestrømpe og lim en bra løsning.

Jeg synes nesten det er irrelevant hva som måtte være av spesifikke regler for fritidsbåter i denne forbindelse. Det finnes normer for både fritids- og yrkesbåter bl.a. i Nordisk Båtstandard som har blitt til av mange årsaker, deriblant tildels alvorlige ulykker. Å bruke noe annet enn det beste som er tilgjengelig i båt (med alle påkjenningene kabler og annet utstyr blir utsatt for) ser jeg på som rent idioti. I hvert fall hvis man skal ha med seg familie og andre man er glad i på tur. Ukontrollert energi fra tildels store batteribanker er heftige saker! Mon tro hva som er den hyppigste brannårsaken i fritidsbåter? Mon tro om det hadde vært færre branner og andre uheldige situasjoner i forbindelse med det elektriske ombord hvis alle hadde fulgt normene for yrkesfartøy?

Redigert: Dette er bare betraktinger fra en amatør. Jeg ser nå at proffer kom meg i forkjøpet.

Redigert av kjukken (see edit history)

Jo, det finnes ulemper med for tykke kabler også:

Forrige eieren til vår båt ville gjøre det ekstra bra: han brukte noe voldsomme tversnitt mellom de enkelte batteriene i forbruksbanken. Tørr ikke å gjette hvor mye det var - i alle fall ca 15-20mm diameter utenpå isolasjonen. Forbruksbatteriene står tett inntil hverandre, avstand mellom de polene som skal kobles sammen ca 170mm.

Effekten av de kablene var at de ikke kunne bøyes på noen som helst måte og det gjorde det nødvendig å demontere hele greia hver gang jeg skulle sjekke batterisyren, fordi det ellers ikke var mulig å få opp lokkene. :headbang:

For 14 dager siden ble de kastet ut og noen mer fleksible, tynnere (16 eller 25mm2) montert som allerede i utgangspunkt ikke går OVER batteriet.

De som har lyst kan jo gå til tverrsnitskalkulatoren og regne ut hvilken spenningstap jeg hadde og hvilken jeg har nå: alle sikringer tilsammen er på ca 90A og strømmen fordeler seg på alle batterier i banken omtrent lik.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...