Jump to content

AQ 290A vill ikke stoppe

Glastron

Recommended Posts

Hei alle sammen.

Nå var det kjekt å komme innom på baatplassen igjen.

En stund siden sist, og mye interesant.

Klarer ikke å holde meg helt oppdatert på sommerhalvåret.

Har skaffet meg ett lite "luksusproblem"

Min Volvo penta AQ 290A vill ikke stoppe.

Tar ut nøkkelen, Tar ut sikringer og slår av hovedbryter til bateriet, men motoren surrer og går like fint. :flag: :flag: :wink::flag: :flag:

Må stenge spjellet på forgasseren manuelt.

Er det noen her som kan gi meg ett tips???

Problemet er helt uavhengig av varm eller kald motor, og alt virker helt fint ellers.

Har begrenset peilig på "motor elektrisk" og i mangel av skjema ble jeg litt hjelpesløs :wink:

Vet att det er mange her med god kompetanse på området.

Blir veldig glad for ett tips eller to.

Mvh Ole

Jøss , høres rart ut. Du sier forgasser og da er det vel noe enklere motor elektrisk. (Tenker på tpi . efi. insprut) Tydeligvis stenger ikke strømen til coilen. Dette kan vel tenkes at feilen kan ligge i laderele eller et annet rele.. Ved feil kopling av laderele vil motoren gå på den strømmen dynamoen lager..

Etter du stopper motoren manuelt.. Og den står i noen dager .. ER det lite strøm på batteriet da??.

Ta av batt. kabel fra batteri og mål amp mellom kabel og batteri.. Trekker det strøm vil du få utslag.. problemet kan og ligge i svitsen??

Vet ike hvor god peiling du har men ta av kabel på dynamo mens motor går.. Da skal den stoppe om hovedbryter er av..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Jøss , høres rart ut. Du sier forgasser og da er det vel noe enklere motor elektrisk. (Tenker på tpi . efi. insprut) Tydeligvis stenger ikke strømen til coilen. Dette kan vel tenkes at feilen kan ligge i laderele eller et annet rele.. Ved feil kopling av laderele vil motoren gå på den strømmen dynamoen lager..

Etter du stopper motoren manuelt.. Og den står i noen dager .. ER det lite strøm på batteriet da??.

Ta av batt. kabel fra batteri og mål amp mellom kabel og batteri.. Trekker det strøm vil du få utslag.. problemet kan og ligge i svitsen??

Vet ike hvor god peiling du har men ta av kabel på dynamo mens motor går.. Da skal den stoppe om hovedbryter er av..

Hei. takker for svar.

Du er nok inne på noe av de samme tankene jeg selv har vært innom.

Coilen må jo få strøm en plass, og det er vel da sansynlig att ett eller annet rele kan være brent.

Alt virket jo fint før.

Har også vært innom tanken på en eller annen overledning, men da hadde vel sansynligheten for att bateriet var tomt etter noen dager vært stor. Og det er det ikke.

Sitter i nordsjøen nå. men når jeg bare kommer meg hjem til sommer og sol, vil tipsene dine bli testet med stort pågangsmot. :wink:

Mvh Ole.

Du må ikke koble fra batteriet når motoren går ! Du kan ødelegge generatoren !

Gerhard

OI OI   :lol: :lol: :lol:

Takk for den.

Dette har jeg faktisk hørt om før.

Men når jeg tenker meg om så vil vel dynamoen i dette tilfelle levere mot forbruksbateriene som har egen bryter.

Det gikk hvertfal bra denne gangen :wink:

Ole

Du må ikke koble fra batteriet når motoren går ! Du kan ødelegge generatoren !

Gerhard

Muligt det , men hvorfor????

Har kjørt over 10 mil uten batt.. Har prøvd dette mangen ganger..

Stopper motoren er det noe galt.. det er ikke snakk om å kjøre eller prøve lenge .. Det holder med 2 sec så ser du om det er strømmen fra dynamo som driver motoren da..

Fjord 27 AC TMD40

Muligt det , men hvorfor????

Det kan oppstå små gnister i sleperingene som gir høye (men korte) spenningspulser. Når batteriet er tilkoblet så vil det virke som en kondensator og dempe disse.

Jeg har ikke statestikk på dette, men vil tro at det er større sannsynlighet for at generatoren overlever enn at den dør etter å ha hvert uten batteri.

Gerhard

ok. Den er god.. Tenker aldrig på slikt eg da.. hihi.. Har vel hatt en porsjon flaks og da.. Men men..

Får da håpe han finner ut av problemet da . fraqmgangsmåten er bare noe eg har brukt vet samme trøbbel på biler. Da også amcars..

Fjord 27 AC TMD40

Viss du har mye penger så må du bare koble vekk battteriet, men da ville jeg heller ha spandert penga å fått en fagmann i båten. Diodene i Dynamoen ryker.

Det som redder deg er nok forbruksbatteriet. Ta heller frem voltmeteret (prøvelampe) å begyn å måle.

Om dynamoen lader eller ikke spiller ingen rolle da strømen i kretsene  i dette tilfelle er stort sett den samme uansett om motor går eller ikke. Har du strøm på coilen når batteri er koblet til og svitcen av, så er det bare å måle seg frem til hvor den kommer fra.

Har du elektronisk innsprøytning blir det helt noe annet. Spesielt ved å ta av batteriet under gange.Mye letere å sprenge noe der. Elekronisk tenning må ivertfall jeg melde pass på. Da er fagmannen for min del løsningen.

Småpala

Viss du har mye penger så må du bare koble vekk battteriet, men da ville jeg heller ha spandert penga å fått en fagmann i båten. Diodene i Dynamoen ryker.

Det som redder deg er nok forbruksbatteriet. Ta heller frem voltmeteret (prøvelampe) å begyn å måle.

Om dynamoen lader eller ikke spiller ingen rolle da strømen i kretsene  i dette tilfelle er stort sett den samme uansett om motor går eller ikke. Har du strøm på coilen når batteri er koblet til og svitcen av, så er det bare å måle seg frem til hvor den kommer fra.

Har du elektronisk innsprøytning blir det helt noe annet. Spesielt ved å ta av batteriet under gange.Mye letere å sprenge noe der. Elekronisk tenning må ivertfall jeg melde pass på. Da er fagmannen for min del løsningen.

Småpala

Har nok blitt skremt fra å koble bort bateriet for ofte ja. Må nok frem med måleinstrument, når jeg bare kommer meg hjem fra jobb.

Ikke altid så lett å måle systematisk uten skjema, men det går nok bra.

Ble litt skremt av noen kolegaer som mente dette kunne være mer alvårlig en som så.

Koksing i brennkammer kombinert med høy temperatur kunne resultere i att motoren gikk uten gnist.  :nonod:

Har vel etter nermere ettertanke slått fra meg dette, tatt i betraktning en fin og jevn gange, samt att problemet okså finner sted med kald motor.

Tengte jeg skulle droppe fagfolk i første omgang, og heller LÆRE  :nonod:

Satser på å komme hjem og finne en liten bagatell :wink:

Takker igjen for fine svar

Ole

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...