Jump to content

Hvor ofte sjekker du impelleren?


NSB

Recommended Posts

Grunnen til at jeg spør, er at i boka til Yanmaren min står det at den skal sjekkes etter 1000 timer. Og da går det jo fort 5-6år, og det synst jeg er sjeldent for en så viktig del.

 

Har ikke lyst å sjekke den i tide og utide, for det er vanskelig å komme til, og det ender gjerne med lekasje etterpå.

Så derfor spør jeg, Hva er vanlig?

Link to post

Hovedsakeling finner en at skade / feil på moderne dieselmaskiner, er grunnet feil / mangel på vedlikehold av kjølevannsystemet.  En har ikke full oversikt på hvor stor del dette representerer, men er antatt til å være over 50%. En ting du må forstå med diesel maskiner er at de opererer under et stempeltrykk på rundt 350 til 550 psi., hvilket er tre til fire ganger mer enn i en bensinmaskin. Denne kompresjonen setter store krav til maskinen og gjør også at varmeutviklingen kan skje svært hurtig. Typisk kan overtemperatur oppstå ned til etter ett minutt etter kjølevannsfeil oppstår. Kjølevannsystemet i en dieselmotor er mye mer følsomt enn en bensinmotor, som kan tåle ganske mye ekstra varme uten at maskinfeil oppstår. En diesel maskin tåler ikke dette, og skade kan oppstå selv med en liten feil med kjølevannet, fordi temperaturstigningen skjer så raskt, og at de interne delene av en dieselmaskin har mindre toleransegrenser enn en bensinmaskins.

 

De fleste tilfellene av for høy temperatur skjer fordi kjølevannssystemet ikke er sjekket, lekasjer aldrig funnet, eller fikset. (deriblandt små skader på impelleren...... hvor tror du at gummien fra impeller skade går ???? helt riktig ... inn for å lage mer blokkering i maskinen din .....).

 

Å holde kjølevannsystemet rent er også viktig, så unngå å fylle opp med bare vann, og / eller ren kjølevæske.... Dette bare fører til at mer blokkasje skjer ... som sammen med deler av impelleren, blokkerer for skikkelig kjøling av motoren.  Ha ferdigblandet kjølevæske (ihht spesifikasjon) tilgjengelig for å toppe opp systemet.

 

En god regel er å sjekke impelleren en gang i året, eller oftere. Skift den ut etter 2 år, og rensk kjølevannsystemet og mellomkjølere osv., hvert år. (minimum hvert annet år).

 

Sjekk begge vannpumpene som del av den årlige motorsjekken.

 

Mvh,

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Hei

Ved hver oppstart av motorer.

Sjekker om det kommer vann ut av eksosen.

mvh

giver

:lol:

Sånt sett var det feil hva jeg stemte for: 5 år eller sjeldnere.

 

Har eid så langt 6 påhengsmotorer fra 4 til 115 hk og har bare sjekket impelleren på en av dem fordi jeg ante trøbbel. Så viste det seg at det var liksom feiltolkning av motoroppførsel under ferskvannskjøring om høsten.  :wink:

Link to post

På min 115Hk Johnson fra 1998 ble aldri sjekket før den ble solgt. Jeg kjøpte ny impeller etter 3 år, men selv etter 6 år ble den ikke skiftet.

 

Jeg synes det er svært tungvint å bytter impeller da jeg må nesten klyve hele motoren i to og mye rigging etterpå.

 

Dette er egentlig jobb for fagfolk. :nono:

 

:wink:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Har via internet kjøpt ett messing lokk med store "bolter" som skal forenkle sjekk og skifting av impeller på min Yanmar 3QM30F.  Dette lokket kan man skru av med fingrene og det er en O ringer som tetter - slipper mer papirpakninger som lekker.

 

Se bilde på denne adressen: http://www.speedseal.com/speedseal.html

 

Man må ringe dem for å sjekke om de har lokk som passer din motor/sjøvannspumpehus. Med frakt og en del ekstra O ringer kom det på ca. 500 kr. Skal prøve å få montert lokket til helgen og vil komme tilbake med erfaringer.

Link to post

Sjekker hver gang jeg starter maskinen at den "spytter" godt i eksosen. Ellers går bytte av impeller inn i årlig prosedyre. Det er noe hyppigere enn det nåværende maskinleverandør (Yanmar) anbefaler, så det blir en liten diskusjon med kyndige folk om det etter første sesong. Årlig bruk av båten ligger for meg rundt 2-300 timer.

Laholm

Link to post

Bravo Divemaster (Alf)!

 

Jeg tar ditt innlegg skikkelig godt imot! Som mange har lest i tidligere streng har jeg blitt lurt av selger av en snekke med forsømt vedlikehold av kjølesystem. En ellers utmerket motor, selv om den er 20 år gammel, er nå skrapjern.  :nonod:

 

Følg med folkens, det Alf er inne på er avgjørende. Men, mange kyndige virker sikker i sin sak når det gjelder egen motor, men - så finnes det mange "landkrabber" der ute med båtmotorer.

2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo

Link to post

Etter som jeg har forstått så skal impeller sjekkes minst en gang i året på volvo penta.

jeg har gjort dette til en vane sjekker altid kjølesystem før og etter ferier  , har altid med to exstra impellere i tilfelle noe skulle skje mittfjords. Har også fast rutine og skifter uansett på våren før båten skal ut tar full sjekk på hele kjølesystemet med full vaske av saltvannsdelen. Bruker gjerne maskinoppvaskmiddel  og kjører gjennom på høsten og vår.

Link to post

Observerer jeg riktig at det er Stooooooor forskjell mellom innebordsmotoreiere og påhengsmotoreiere?

 

Hva er grunnen? Uten at jeg har manualen foran meg mener jeg å vite at det ikke står som fast post å skifte impelleren

Årsaken til denne forskjellen beror i at impelleren til påhenger ikke har sugeside. Impelleren er med andre ord montert under vannet. Dette medfører i sin tur at kammen som innenbords-impelleren dras over er redusert, eller fjernet i sin helhet.

Resultatet er selvsagt langt mindre slitasje/lengre levetid for påhengsmotor-impelleren.

Link to post

Samme her. Det er for dumt å vente og impelleren er en billig komponent!

Årlig sjekk av impeller, sammen med resten av vedlikeholdet som gjøres på motor. Bytter impeller minst hvert annet år ihht. Volvo's retningslinjer. (Har de siste 3 årene byttet hvert år, "Marwin" sin melding sier hvorfor)

Link to post

Ved hver tur sjekker jeg at det kommer kjløvann ut eksosen, dette høres også som regel på lyden.  Har brukt Biltema sine impeller og den som nå er i er ca 4-5 år gamme.l

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Årsaken til denne forskjellen beror i at impelleren til påhenger ikke har sugeside. Impelleren er med andre ord montert under vannet. Dette medfører i sin tur at kammen som innenbords-impelleren dras over er redusert, eller fjernet i sin helhet.

Resultatet er selvsagt langt mindre slitasje/lengre levetid for påhengsmotor-impelleren.

Ja, det er sikkert slik - og etter at jeg har nå dette klart for øyene kan jeg bare  :flag: :flag: :flag: for all denne jobbingen jeg hadde her

Link to post

På påhengsmotorer har også jeg hørt at impelleren ikke behøver å byttes så ofte  :smiley:

men min 90 HK Evinrud er nå 50 mil unna båten, den er delt/saget i to deler og venter nå på å bli sveiset sammen, allt på grunn av at forrige eier aldri delte den :smiley: og byttet impeller 87 mod, masse rust/ir som holder greia sammen med andre ord.

 

jeg kommer ihvertfall til å følge anbefalingene frem over og dele motoren hvert andre år og legge på nytt fett på akslingen, for å unngå at dette ruster sammen igjen

Link to post

På påhengsmotorer har også jeg hørt at impelleren ikke behøver å byttes så ofte  :sad:

Jeg har tidligere hatt en 40 Hk Mercury -97 mod. I manualen til denne stod det at impelleren burde byttes hvert 3 år. OG at denne jobben burde utføres på merkeverksted. Men akkurat det synes jeg står om det meste i slike manualer...
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...