Jump to content

Programvare for egenprodusert koblingsskjema

zooper

Recommended Posts

Takk. Tror ikke jeg kommer til å bruke DW Express da det er et 6 år gammelt program, og man kan risikere at tegningene blir utilgjengelige.

TinyCAD ser veldig likt ut, open source og gratis. Tror kanskje jeg skal gi det et forsøk siden jeg ikke enda har investert noe arbeid i noen av programmene.

At tegningene skulle bli utilgjengelige, forsto jeg ikke helt. Men for å være sikker på å bevare de, kan du jo lagre/konvertere de til GIF eller PDF. Selv tegnet jeg båtskjemaene på jobben med Design Architect som lå på en stormaskin. Men jeg lagret alltid en kopi i GIF. Så nå, etter at jeg har vært pensjonist og uten tegneprogrammet i 9 år, er det ikke noe problem å endre skjemaene i Painshop Pro eller andre billedbehandlingsprogrammer. Mine skjema finner du her i PDF. Og det er gjort mange endringer med PSP pro siden de var nye.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ja, men trenger en noe mer for et skarve båtskjema? Jeg har ikke hatt problemer med å endre på GIF-bilder med enkle tegne/billedbehandlings-programmer.Papir og blyant skal en ikke kimse av det heller. Det programmet jeg brukte i sin tid var egentlig langt over hva jeg trengte til et båtskjema. Men det var ypperlig da jeg var med å designe et overvåkingsannlegg med 256 kameraer og et uttall andre sensorer på FFI. Da var det greit å kunne kjøre simuleringer og overføre skjemaet videre for autorouting ved kretskortutlegg. Men det er selvfølgelig helt frivillig å ta DesignWorks Express i bruk. Jeg skal ikke pushe noe program på noen.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 1 år senere...

Nå holder jeg og på med el jobb i båten. Bytter brytere, sikringspanel og flytter din-skinne. Så nå er jeg på jakt etter et helst gratis program for å tegne koblingsskjema. Et program som er enkelt i bruk er jo også greit...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

• 4 år senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 år senere...

Har brukt Google Documents sin Powerpoint-klone ved navn "Slides" som kjører rett i nettleseren din. 

Det er gratis, du må bare ha en gmail-adresse eller annen google-konto.

Jeg endret formatet på presentasjonen til liggende A3, og satte i gang med å tegne streker, bokser, sirkler og buer. Tar noen minutter å lære hvordan du bruker f.eks. Shift+piltaster for å bevege strekene bare litt, så du får full kontroll over hvor ting skal plasseres. Kan også være greit å lære seg å gruppere flere elementer sammen for å flytte dem enklere.

Men alt i alt lav og slakk læringskurve. 

Ligger på https://docs.google.com 

Når du kommer inn på denne siden er du først på "Docs" som er tekstbehandling. Trykk på menyknappen helt øverst til venstre på skjermen for å velge mellom "Docs", "Sheets" (regneark), "Slides" (presentasjoner) eller "Forms" (skjemaer).

Skjema fra min båt vedlagt som eksempel (tekst er knapt lesbar pga lav bildeoppløsning, men innzoomet eller på A3-utskrift viser den helt fint). Siden Google Docs er skybasert lagres filene fortløpende hver gang du gjør en endring, så du slipper å tenke på å ta vare på filene. Bare ikke glem passordet til google-kontoen! :giggle:

skjermdump_elskjema.png

Redigert av julietkilo (see edit history)

@Careka Er du fortsatt fornøyd med Electric Design Pro for Mac (Du har kanskje ElectricDesign som var den tidligere versjonen?)

Andre forslag, anyone? (Cloud eller Mac)

Begynte å tegne,  men syns det var tungvint,  så ble ikke ferdig.  skal nok ha mye trening for å mestre det.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...