Jump to content

Ankervinsj akter, Sealine F37 - løsninger

ovelaur

Recommended Posts

Hei

Går nå over til en Sealine F37. Er det noen her på forumet som kan tipse om gode løsninger på ankervinsj bak. Dette må jeg få montert så fort jeg får båten, og tenkte da å få bestille deler til dette.

Kjetting eller blytau? Eventuellt blytau med daumann? Dimensjoner?

Frittfall eller motorutdrift?

Bruce anker vekt?

Styrke på vinsj?

Horisontal eller vertikal vinsj?

Vinsj på plattform eller i motorrom?

Bilder/beskrivelser?

Hei.

Jeg vil anbefale deg følgende. Velg blytau - selv på en så forholdsvis stor/tung båt, daumann tror jeg i såfall du må glemme, blir bare kluss og bal med el vinsj. Du bør velge anker (bruce - eller bruce kopi) på min 20 kg. Jeg ville montert vinsjen innvendig i motorrom, og horisontal eller vertikal montering må du bestemme deg for når du vet hvor/hvordan du evnt vil montere vinsjen.

Jeg har selv mest sans for frittfall vinsj, og til din båt bør du ha vinsj mellom 1000-1500W.

Jeg har montert ca 30 vinsjer i min tid, og dette er mine erfaringer - men sikkert mange andre som mener noe annet

Ellers er Harald hos Engbo en veldig dyktig og hyggelig kar som sikkert kan gi deg noen tips - lykke til

Jeg ville gått for kjetting på denne båten. Jeg har også montert endel vinsjer (ca. 15-20 i året de siste tre årene), og min erfaring er at kjetting er det eneste som fungerer i lengden. De tauvinsjene jeg monterer nå er det kundene som anskaffer selv da jeg ikke ønsker å gi noe 5 års reklamasjonsrett på slike vinsjer da jeg ikke har tid til reklamasjoner. Ellers er jeg enig i at 1000-1500 watt er ideellt for båten. Seatronic pleier å kjøre gode priser på quick-vinsjer, disse er ganske prisgunstige, og jeg har aldri hatt noen reklamasjoner på disse. Dessuten yter de veldig god service.

Så da var kjetting/blytau diskusjonen i gang igjen :crazy:

Jeg har kjetting på nåværende båt, men syns det har følgende ulemper:

Støyer enormt mye, så jeg vekker opp hele båten når jeg strammer inn vinsj for natten.

Ikke så lett å kappe av i nødsfall, og vært med på å måtte bruke full motorkraft for å få løs anker i dårlig vær ved siden av mange båter. Det var ikke noe særlig gøy.

Ellers så er jeg fornøyd med kjetting, men hadde tenkt å gå for blytau siden jeg ikke kan se at ulempene ved dette er så store.

• 3 år senere...

Hm.. Interessant tråd. Jeg har også en Sealine S37 som jeg skal få påmontert ankervinsj akter. Og anbefalingen her er blytau, 20 kg. Bruce-anker, frittfall vinsj (1000-1500W - Seatronic?) – innvendig i motorrom. Og så blir det vel fjernkontroll, samt en nødbryter plassert i nærheten av vinsjen. Er dette anbefalinger som fortsatt gjelder? Eller er det ny kunnskap på området?

Jeg har ingen planer om å gjøre dette selv. Hvem kan jeg få til å montere noe slikt? Båten vil stå på land i indre Oslo-fjord denne vinteren.

Og hva kan noe slikt koste med jobb og deler?

Redigert av Rexus (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...