Sun Flyer Startet 22.April.2009 Link til dette innlegget Startet 22.April.2009 Hei, En kompis er i ferd med å kjøpe denne båten. Er det noe som vet om en folde- eller vridbar propell som passer inn her. Maxprop? Autoprop? Kiwiprop? Hvor mye bygger disse? Båten er en Contessa 32. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
ASi Svart 22.April.2009 Link til dette innlegget Svart 22.April.2009 Nå er det vel de som vet mye mer om dette enn meg, men jeg kan ikke se hvordan en foldepropell skulle få plass mellom det roret og akslingen. Og et vribart anlegg vil vel bli uforholdsmessig dyrt å ettermontere. Om det var minimal motstand i vannet burde vel en annen båt blitt vurdert. Er det ikke slik på seilbåter at når båten er i fri, vil bare propellen tørne med strømmen og således skape lite motstand? Tror ikke det er så mye å tjene på dettan, ville nok heller brukt pengene på kjøleboks og noe godt å ha oppi den, samt at turen er viktigere en farten Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 22.April.2009 Link til dette innlegget Svart 22.April.2009 http://www.darglow.co.uk/html/products/feather.htm propellerbladen slår ikke ihop bakåt uten flöjler..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Enzo Svart 22.April.2009 Link til dette innlegget Svart 22.April.2009 Kiwiprop kanskje ? Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 22.April.2009 Link til dette innlegget Svart 22.April.2009 Er det ikke slik på seilbåter at når båten er i fri, vil bare propellen tørne med strømmen og således skape lite motstand? Dette har jeg hørt er en myte, men har ikke testa det selv. Jeg tror faktisk en kan få mindre motstand av å låse propellen en å la den trottle fritt. Se for deg et helikopter som mister all motorkapasitet. Ville det låse rotoren for å få en mykest mulig landing? Nei, den vil la rotoren fritrottle for å skape motstand. Samme argument vil jeg tro gjelder for en seilbåtpropell. Noen som kan svare på dette? Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 22.April.2009 Link til dette innlegget Svart 22.April.2009 Mener at det har vært skrevet her inne at selv om gearet står frikoplet kan det oppstå skader dersom propellen roterer. Sjekk Kiwiprop.com , der er det tegning som viser minste plass som kreves. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
TMe Svart 22.April.2009 Link til dette innlegget Svart 22.April.2009 West Mekan produserer vribar propell som kan stilles "seilrett" slik at den ikke bremser på farten eller roterer. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 22.April.2009 Link til dette innlegget Svart 22.April.2009 Siden jeg sitter med en flette ny KiwiProp på bordet foran meg kan jeg avsløre at den bygger max 19,3 cm med bladene i seilstilling. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Mulligan Svart 22.April.2009 Link til dette innlegget Svart 22.April.2009 West Mekan produserer vribar propell som kan stilles "seilrett" Der var den ja. Har grublet i hele kveld på hvem det var som lagde den. Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 22.April.2009 Link til dette innlegget Svart 22.April.2009 En fast tobladet propell låst mest mulig 'vertikalt' i le av rorskeget vil neppe gi særlig mer motstand enn en foldepropell. Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 22.April.2009 Link til dette innlegget Svart 22.April.2009 (redigert) "Siden jeg sitter med en flette ny KiwiProp på bordet foran meg kan jeg avsløre at den bygger max 19,3 cm med bladene i seilstilling" Er det noen som vet om denne kan monteres på VP 110 S drev Redigert 22.April.2009 av benq (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.