Jump to content

Sabb 5-9 semidiesel 52mod, noen som kjenner denne?

mitsu

Recommended Posts

Dette er eit spennande prosjekt, ta godt vare på motorane.

Når du skal starte kan det vere lurt att ein har montert på ein kuleventil i øverste del av sylinder, nokre 5-9 motorer hadde det tiø pumping av luft. Den kan også brukast om motoren blir for "kvikk" ved første start.

Lykke til.

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Fått demontert toppen/glødehodet,ser ut som det er en del tæring etter 40-50 års bruk.

Håper delemotoren ser bedre ut..

Fikk rotet litt i delelagret og ble overasket,, Orginalt pakningsett + ett par ekstra brennstoffventiler.

DSC00117.jpg

Etter tips fra TMe og Dinamo har jeg fått gode råd hær:

http://www.stp-norway.com/phpBB3/viewtopic...5811f5e886d9fe0

Redigert av mitsu (see edit history)
  • 5 uker senere...

Det er ikke nødvendig å utsette hverken armer eller ben for noen risiko ved start av en Sabb.

Ta lett planke og kutt et v-formet hakk i enden og sett den an mot knasten. Så er det bare å "vugge" svinghjulet frem og tilbake en gang, så tenner motoren. Plankens lengde må justeres i forhold til om du står eller sitter på knærne. Bare pass på at den er så lang at du ikke "får deg en på haken".

Har selv en 5-9 i en liten notbåt.

Vennlig hilsen

Kjetil Dahl

• 5 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 7 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Endelig har eg funne denne siden og blitt medlem. Har overtatt i lag med broderen den gamle gavlbåten med 5 - 9 hestar Sabb semidiesel som far min hadde (ca 48 modell). Motoren går fint og starter velvilligt, men nå er 2 av topplokks boltane rusta av. Så nå trenger eg å få tak i bolter og nye pakninger til topplokk og spiss. Noen som vet kor en får tak i slikt. Bilde av båt kommer når vi har fått satt den på sjøen igjen snart

Velkommen på Baatplassen!

Gratulerer med båt og ikke minst Motor.

Topplokksboltene er 1/2" W -gjenger.

Topp-pakning kan lages.

Usikker på hvem som leverer paknings-emner,hadde selv noe klingeritt-aspest emner liggende.

Annbefaler en titt på denne siden: http://www.semidiesel.no/

Og denne:

http://temp.sabb.no/cda/viewfile.aspx?id=81

Lykke til

Mvh Frode

Redigert av mitsu (see edit history)
  • 3 år senere...

Hei,

Eg er så heldig at eit nært familiemedlem har ein meget god 5-9 ståande. Og i samband med montering i båt, så lurer eg på om det er nokon her som har mål på dei forskjellige pakningane på motoren. Tenker da spesielt på pakninga mellom veivhus og ramme, mellom sylindar og veivhus, samt den mellom veivhus og pumpestativ.

Hadde og vert kjekt med dokumentasjon som viste dette.

På forhånd takk for tips. :wink::smiley:

• 3 måneder senere...

Hei, eg er på utkikk etter tykkelsen på glødehodepakning til ein 5-9 Sabb. Ei slik pakning var avbilda her i tråden tidlegare. Planen er å kjøpe grafittpakninger med eller uten stål/nikkel-laminat inlegg. Men veit ikkje tykkelsen, kan jo ta av glødehode å måle, men eit sikkert tal er gjerne meir nøyaktigt. Samt at ein får redusert "nedetid" ved å ha ny pakning klar. :-D

På forhånd takk for svar! :-D

Hei,min far hadde en 6til 12hester semi diesel.D var en utrolig motor.Han glødet glødepluggen med blåselampe og vridde på sprederen på toppen.Så svingte han på svinghjulet for å få kompresjon.Men av og til ruste den forferdelig ut,og d skyltes sannsyligvis at d kom olje i veivhuset som den så tente på.... Har ikke noen tegniinger eller annet desverre...

Hei, takk for svar. Eg tenkte å høyre med Sabb i Bergen, i tilfelle dei skulle ha pakning eller pakningsmateriale liggande. Men godt å ha andre i bakhand, har til no fleire aktuelle levrandørar for ulike pakninger, og det er ein god betryggelse for framtida. Tenkte å kjøpe eit firkantastykke å slå ut pakninga sjølve. :)

Her er føreløbig aktuelle pakninger/levrandører:

Chesterton 198 (Las om dette på STP) Grafitt

Chesterton 459 (Også denne på STP) Laminert grafitt

www.vestpak.no

Kvernvik Bruk

:D

Redigert av Diesel248 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...