Dinamo Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 I denne tråden: http://www.stp-norway.com/phpBB3/viewtopic...a&start=390 er der oppskrift på å reparera sprekker i kjølekappa. Der er det og oppskrift på istøyping av lagerskåler. Magne Sitér dette innlegget Link to post
mitsu Svart 27.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 mange fine tips i den tråden Sitér dette innlegget Link to post
mitsu Svart 30.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 Ikke så mye nytt enda. Stemplet står i grønnsåpe pga en fastkokst ring. Veivhuset står i sitronsyreblanding (rustløser). Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 2.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2009 Dette er eit spennande prosjekt, ta godt vare på motorane. Når du skal starte kan det vere lurt att ein har montert på ein kuleventil i øverste del av sylinder, nokre 5-9 motorer hadde det tiø pumping av luft. Den kan også brukast om motoren blir for "kvikk" ved første start. Lykke til. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
mitsu Svart 4.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 (redigert) Fått demontert toppen/glødehodet,ser ut som det er en del tæring etter 40-50 års bruk. Håper delemotoren ser bedre ut.. Fikk rotet litt i delelagret og ble overasket,, Orginalt pakningsett + ett par ekstra brennstoffventiler. Etter tips fra TMe og Dinamo har jeg fått gode råd hær: http://www.stp-norway.com/phpBB3/viewtopic...5811f5e886d9fe0 Redigert 4.Mai.2009 av mitsu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil Dahl Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Det er ikke nødvendig å utsette hverken armer eller ben for noen risiko ved start av en Sabb. Ta lett planke og kutt et v-formet hakk i enden og sett den an mot knasten. Så er det bare å "vugge" svinghjulet frem og tilbake en gang, så tenner motoren. Plankens lengde må justeres i forhold til om du står eller sitter på knærne. Bare pass på at den er så lang at du ikke "får deg en på haken". Har selv en 5-9 i en liten notbåt. Vennlig hilsen Kjetil Dahl Sitér dette innlegget Link to post
mitsu Svart 26.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Sabb 5-9 èn har måtte vike for en del andre prosjekter,men nå er jeg igang igjen. Har delene jeg trenger og tror det skal gå greit med monteringen bare tiden strekker til. Sitér dette innlegget Link to post
mitsu Svart 13.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 En jernklump tar form: Desverre er prosjektet blitt forstyrret av denne: Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 13.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 Næmen - - ein ekta 3hestar. Søt liten skapning, og dei er vel og vorten rimelig sjelden. Flott!! Magne Sitér dette innlegget Link to post
mitsu Svart 13.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 En artig liten sak med gammel type smøreapparat. (dryppsmøring) Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 13.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 Artig å se disse Sabbene! Hadde en 6-12 HK en gang i tia'- Propanfyrt og fotstart fungerte utmerket, og den virket trofast i mange år. Angrer at jeg ga den fra meg( grunnet flytting) Komgjerne med mer stoff og bilder! mvh JanS/EIR Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
mitsu Svart 31.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2010 (redigert) Bedre sent enn aldri.. Det ble til slutt "delemotoren" fra -46 Nå mangler jeg bare enn passende båt. Redigert 31.Juli.2010 av mitsu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
spjærøy26 Svart 31.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2010 bare kos jo de ble fin her er ett emne : http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=23019545 eller hvis det var meg hadde jeg bygget een ny , men det er mye jobb, men motoren fortjener det Sitér dette innlegget Link to post
Rikosjett Svart 1.August.2010 Link til dette innlegget Svart 1.August.2010 Hadde en Geitbåt med slik motor på 90tallet brukte propan til gløding og fikk ca 11knop på toppfart. det gikk hardt utover gammerns traktorolje fra felleskjøpet den sommern Diesel gikk det lite av. Hadde en tysk luftvernpatron til dieseltank Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 1.August.2010 Link til dette innlegget Svart 1.August.2010 Hva er en "Geitbåt"? Hvorfor gikk den fortere med propanfyring? Sitér dette innlegget Link to post
Rikosjett Svart 1.August.2010 Link til dette innlegget Svart 1.August.2010 Geitbåt sjark uten overbygg. Hadde ei blåselampe som varmet opp glødepluggen før start den gikk på propan Sitér dette innlegget Link to post
Hopen-san Svart 13.September.2010 Link til dette innlegget Svart 13.September.2010 Endelig har eg funne denne siden og blitt medlem. Har overtatt i lag med broderen den gamle gavlbåten med 5 - 9 hestar Sabb semidiesel som far min hadde (ca 48 modell). Motoren går fint og starter velvilligt, men nå er 2 av topplokks boltane rusta av. Så nå trenger eg å få tak i bolter og nye pakninger til topplokk og spiss. Noen som vet kor en får tak i slikt. Bilde av båt kommer når vi har fått satt den på sjøen igjen snart Sitér dette innlegget Link to post
mitsu Svart 14.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2010 (redigert) Velkommen på Baatplassen! Gratulerer med båt og ikke minst Motor. Topplokksboltene er 1/2" W -gjenger. Topp-pakning kan lages. Usikker på hvem som leverer paknings-emner,hadde selv noe klingeritt-aspest emner liggende. Annbefaler en titt på denne siden: http://www.semidiesel.no/ Og denne: http://temp.sabb.no/cda/viewfile.aspx?id=81 Lykke til Mvh Frode Redigert 14.September.2010 av mitsu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 31.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2013 Hei, Eg er så heldig at eit nært familiemedlem har ein meget god 5-9 ståande. Og i samband med montering i båt, så lurer eg på om det er nokon her som har mål på dei forskjellige pakningane på motoren. Tenker da spesielt på pakninga mellom veivhus og ramme, mellom sylindar og veivhus, samt den mellom veivhus og pumpestativ. Hadde og vert kjekt med dokumentasjon som viste dette. På forhånd takk for tips. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Diesel248 Svart 22.April.2014 Link til dette innlegget Svart 22.April.2014 Hei, eg er på utkikk etter tykkelsen på glødehodepakning til ein 5-9 Sabb. Ei slik pakning var avbilda her i tråden tidlegare. Planen er å kjøpe grafittpakninger med eller uten stål/nikkel-laminat inlegg. Men veit ikkje tykkelsen, kan jo ta av glødehode å måle, men eit sikkert tal er gjerne meir nøyaktigt. Samt at ein får redusert "nedetid" ved å ha ny pakning klar. :-D På forhånd takk for svar! :-D Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Diesel248 Svart 22.April.2014 Link til dette innlegget Svart 22.April.2014 Ja då kan eg nett nemne at naboen hadde svar på det ovanfornemde spørsmålet. Han sa dei brukte 2mm på sin 5-9. Så det var jo gildt. :-) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
leif harald olse Svart 22.April.2014 Link til dette innlegget Svart 22.April.2014 Hei,min far hadde en 6til 12hester semi diesel.D var en utrolig motor.Han glødet glødepluggen med blåselampe og vridde på sprederen på toppen.Så svingte han på svinghjulet for å få kompresjon.Men av og til ruste den forferdelig ut,og d skyltes sannsyligvis at d kom olje i veivhuset som den så tente på.... Har ikke noen tegniinger eller annet desverre... Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 22.April.2014 Link til dette innlegget Svart 22.April.2014 Man kan tegne pakningen eksempelvis i AutoCAD og lagre fila i dxf-format. Sender man denne til noen som lager pakninger eks. www.vestpak.no kan man få laget pakninger an mass ved hjelp av bla. vannskjæring. En telefon til disse og de kan garantert foreslå et godt og moderne pakningsmateriale. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil Dahl Svart 22.April.2014 Link til dette innlegget Svart 22.April.2014 Når det gjelder pakninger til gamle motorer har jeg god erfaring med Kvernvik Bruk i Risør, som leverer pakninger i både tradisjonelle og nye materialier. De treffes på 959 78 473. Vennlig hilsen Kjetil Dahl Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 23.April.2014 Link til dette innlegget Svart 23.April.2014 (redigert) Hei, takk for svar. Eg tenkte å høyre med Sabb i Bergen, i tilfelle dei skulle ha pakning eller pakningsmateriale liggande. Men godt å ha andre i bakhand, har til no fleire aktuelle levrandørar for ulike pakninger, og det er ein god betryggelse for framtida. Tenkte å kjøpe eit firkantastykke å slå ut pakninga sjølve. :) Her er føreløbig aktuelle pakninger/levrandører: Chesterton 198 (Las om dette på STP) Grafitt Chesterton 459 (Også denne på STP) Laminert grafitt www.vestpak.no Kvernvik Bruk :D Redigert 23.April.2014 av Diesel248 (see edit history) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.