Jump to content

Sabb 5-9 semidiesel 52mod, noen som kjenner denne?


mitsu

Recommended Posts

Har nettopp fått tak i gammel Sabb 5-9 semidiesel 52mod som jeg tenkte å få fyret opp etterhvert.. Fikk med en delemotor og noe deler.

 

Ifølge forrige eier gikk denne motoren helt til den ble tatt ut at båten.

 

Har stått i ro noen år så tenkte at den må gåes over før evt startforsøk.

 

I forbindelse med det har jeg noen spørsmål til dette geniale forum:

 

1. Har noen detaljerte bilder av motoren?

2. Div momenter på bla topplokksbolter,rådelager osv?

3. Startprosedyre?

 

395178.jpeg

 

395187.jpeg

 

Flere bilder kommer etterhvert

Link to post

Jeg hadde en sånn motor i den første snekka mi. " pædden" Det var kjempe lyd i den, sånn som det skal dure av ei snekke. Hadde gløde stav som jeg skrudde inn i toppen på den om ikke jeg husker feil. Byttet den ut med elektrisk gløding etterhvert. Pass på å ha god klaring rundt sveiva, holdt på å dø på meg flere ganger når jeg har smella albuene borti kanter osv. Ellers panken den og gikk uansett og brukte svært lite diesel, så skrudd på den har jeg ikke.

Gratulerer med fin motor, skal bli artig å se vidre.

Link to post

Anders Haaby:

Byttet den ut med elektrisk gløding etterhvert. Pass på å ha god klaring rundt sveiva, holdt på å dø på meg flere ganger når jeg har smella albuene borti kanter osv.

Med denne forklaringa, føler eg meg rimelig sikker på at det IKKJE var semidiesel du hadde. Kanskje ein diesel type G ?

Det eg huskar av 5 / 9 Sabb semidiesel (type C) er at eg satte foten på svinghjulstappen, mens fyrlampen dura tett ved øret. So var det å trakka til då, men ein måtte ha det rette taket på dette, ellers var det fort gjort å bli hiven på sjøen.

 

Magne

Link to post

Lånt en gavlabåt med Sabb 5-9 en sommer i barn/ungdommen. Var fælt plaget med at den ruste under oppstart...

 

Kan kanskje være nyttig å lese litt om oppstart av Rap 24 hk...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

Har hatt 2 sånne i ungdommen. Disse var 6-12 hk. Ser du har en spreder med dyse liggende på det ene bildet. Hvis du studerer denne litt, ser du tydelig "skeien" som håndtaket på toppen styrer. Denne (sprederen) har som oppgave å styre dieselspruten mot glødehodet, sprederen skal alltid være under dysespissen ved start, og sakte kjøring. Motoren som du har yter da ca 5 hk på full trottle, som glødehodemotor.

 

Når maskinen er god og varm, dreier du håndtaket slik at skeien under dysen fjernes. Dieselen sprøytes da rett ned forbi glødehodet og mot stempelet, og vi kjører dieselmotor, som yter ca 9 hk. (derfor semi-diesel)

 

Før oppstart ga vi noen ekstra pump på dieselpumpen, den firkant tappen som stikker ut over dieselpumpen. Dersom motoren vil ruse, holder du tappen nede til ting har roet seg :eek:

 

Viktig å lese bruksanv. som du kan laste ned. Legg merke til smøreapparatet, dets glass hvor man teller dråper osv. Og "læret" som sitter i den runde sylinderen med stilleskruen (gassen) over dieselpumpen. Mener å erindre at dette skulle smøres en gang iblandt for å holdes mykt, dette er turtallsregulatoren til motoren.

 

Lykke til, og vennligst kom med oppdatering etter første start! :lol:

Link to post

Denne her viser godt prinsippet med start med svinghjulstappen (dog noe større motor enn Sabben men prinsippet er det samme):

Det er uhyre viktig at tappen smetter lett tilbake i svinghjulet ellers går det lett med både armer og bein...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

Sabb 5-9 semidiesel 52mod som jeg tenkte å få fyret opp etterhvert.. Fikk med en delemotor og noe deler.

#

Det skulle vel aldri blant delene finnes et topplokk som kan avhendes . . . . ?

Posisjon 1 i gr. II i denne :

http://www.sabb.no/CDA/viewfile.aspx?id=81

 

Ellers har du fått fatt i gromlyden himself fra Sabb.

Om du kommer til med kickstart på svinghjulet via foten er det en fordel fremfor å bruke neven - tommelfingergrepet vil beholde fasongen lengre.

Når det er helt mørkt vil en under gange se at topp og plugg er ganske svakt rød - og da har en nok belastning .

Forøvrig bør luftventilen på veivhuset være i orden, det er undersiden av stempelet som skaffer luft til exhaust utblåsing og fylling av ny forbrenningsluft.

Og pass på antall dråper på smøreapparatet.

Mvh

Kaldfisk

Link to post

Hei

Jeg har sett mange starte Sabb og har hatt 4 Sabber selv. Har aldri sett noen bruke foten på svinghjulet. Dette var forbudt. Mann brukte hånden og det var mer en nok kraft i den. Det skal ikke mye til for å starte den. Selvfølgelig måtte mann fyre nok.

 

Ser ut som denne maskinene er demontert. Jeg husker ikke hvor mye smørolje som skulle i veivvhuset men tøm for all del ikke for mye i veivhuset fordi den da vill hive olje fra veivhuset opp i forbrenningskammer og vill komme opp i store turtall og stopper ikke før noe går galt eller at olja er oppbrukt.

 

Hilsen smapala.

Link to post
SveinHa: Har du fått kontroll på Rappèn? :smiley:
Har ikke vært borti den siden den forrige videoen men det skal ikke være så lenge til nå...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post
Jeg husker ikke hvor mye smørolje som skulle i veivvhuset men tøm for all del ikke for mye i veivhuset ....da vill hive olje fra veivhuset opp i forbrenningskammer

Det er trolig en fordel at hukommelseen har sviktet her, motoren skal ikke ha olje i veivhuset. Den er hverken trykk eller plaskesmurt - all smøring kommer fra Bauerapparatet og overskytende olje skal blåses ut, bla. av grunner som Smaapala videre anfører, jfr.

http://www.sabb.no/CDA/viewfile.aspx?id=81

Gr. 45 og 46

 

Vanligvis ligger dørken nokså nært inntil svinghjulet , da er det bedre å trø den i gang da man får mer kraft overført.

I tillegg til hva Rogeri sier vil jeg påpeke et sikkerhetsmesig aspekt ved "fot-start".

Før eller siden vil en være uheldig og bruke for mye kraft/slippe svinghjulstappen for sent, og da er det bedre å få et kraftig slag under en fot beskyttet av en (lær-) skosåle fremfor et likedant slag i grepet mellom tommel- og pekefinger.

Tåballen blir dessuten vippet opp/vil gli av tappen - i motsetning til handgrepet.

Mvh

Kaldfisk

Link to post

ang håndstart, en av gammelgutta sa til meg at man alltid måtte holde tommelen sammen med de andre fingrene - dersom motoren da slo tilbake vil hånda bli slått unna og man berger tommelen.

 

En historie fra Myken og fiskebåten Western (som sikkert Rogeri kjenner til):

Mener å huske det orginalt sto en Brunvold i denne, semi m/ luftstart. De hadde da brukt opp luften og dårlig tilgang på kompressor. Et lurt hode kom da med ideen å legge tau på svinghjulet - videre opp på kaia og i stedets eneste kjøretøy, en gammel lastebil - og således dra motoren igang.

 

Motoren startet faktisk - men da tauenden slapp svinghjulet var den akkurat lang nok til at den la seg rundt krumtappen. Han i lastebilen oppe på kaia ble nok noe forfjamset da utvekslingsforholdet på tauet plutselig ble drastisk endret - og lastebilen ble dratt bakover på stive hjul. Heldigvis røk tauet før bilen havnet ombord.

Om ikke historien er 100% sann, så iallefall god :lol:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

:nonod:

 

Ta godt vare på klumpen din, der begynner å minke på denslags etterhvert...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post
Mange spør hva jeg ska med den?

-Bare for å ordne litt på og starte av og til,svarer jeg..

De bare rister på hodet og regner vel med jeg er blitt løsemiddelskadet.

 

Ingen vits å forklare, de vil nok aldri forstå uansett :cheers:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...