mitsu Startet 22.April.2009 Link til dette innlegget Startet 22.April.2009 Har nettopp fått tak i gammel Sabb 5-9 semidiesel 52mod som jeg tenkte å få fyret opp etterhvert.. Fikk med en delemotor og noe deler. Ifølge forrige eier gikk denne motoren helt til den ble tatt ut at båten. Har stått i ro noen år så tenkte at den må gåes over før evt startforsøk. I forbindelse med det har jeg noen spørsmål til dette geniale forum: 1. Har noen detaljerte bilder av motoren? 2. Div momenter på bla topplokksbolter,rådelager osv? 3. Startprosedyre? Flere bilder kommer etterhvert Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 22.April.2009 Link til dette innlegget Svart 22.April.2009 Lykke til med motorrestaureringen! Bruksanvisningen kan lastes ned her:Sabb Bruksanvisninger MVH Fiks Sitér dette innlegget Link to post
mitsu Svart 22.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2009 Takk for det. Dette blir nok et lite prosjekt jeg skal kose meg med. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 Har du semidiesel så bør du være medlem her: http://www.stp-norway.com/phpBB3/viewtopic...&start=2085 Enorm kompetanse på gammelmotor her. Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 Jeg hadde en sånn motor i den første snekka mi. " pædden" Det var kjempe lyd i den, sånn som det skal dure av ei snekke. Hadde gløde stav som jeg skrudde inn i toppen på den om ikke jeg husker feil. Byttet den ut med elektrisk gløding etterhvert. Pass på å ha god klaring rundt sveiva, holdt på å dø på meg flere ganger når jeg har smella albuene borti kanter osv. Ellers panken den og gikk uansett og brukte svært lite diesel, så skrudd på den har jeg ikke. Gratulerer med fin motor, skal bli artig å se vidre. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 Anders Haaby: Byttet den ut med elektrisk gløding etterhvert. Pass på å ha god klaring rundt sveiva, holdt på å dø på meg flere ganger når jeg har smella albuene borti kanter osv. Med denne forklaringa, føler eg meg rimelig sikker på at det IKKJE var semidiesel du hadde. Kanskje ein diesel type G ? Det eg huskar av 5 / 9 Sabb semidiesel (type C) er at eg satte foten på svinghjulstappen, mens fyrlampen dura tett ved øret. So var det å trakka til då, men ein måtte ha det rette taket på dette, ellers var det fort gjort å bli hiven på sjøen. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 hmm den jeg hadde skrudde jeg inn en hvit "gløder" i toppen , og huket på sveiva... Men ikke noen glødelampe nei..... Du har nok rett.. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 Lånt en gavlabåt med Sabb 5-9 en sommer i barn/ungdommen. Var fælt plaget med at den ruste under oppstart... Kan kanskje være nyttig å lese litt om oppstart av Rap 24 hk... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
tb55 Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 Har hatt 2 sånne i ungdommen. Disse var 6-12 hk. Ser du har en spreder med dyse liggende på det ene bildet. Hvis du studerer denne litt, ser du tydelig "skeien" som håndtaket på toppen styrer. Denne (sprederen) har som oppgave å styre dieselspruten mot glødehodet, sprederen skal alltid være under dysespissen ved start, og sakte kjøring. Motoren som du har yter da ca 5 hk på full trottle, som glødehodemotor. Når maskinen er god og varm, dreier du håndtaket slik at skeien under dysen fjernes. Dieselen sprøytes da rett ned forbi glødehodet og mot stempelet, og vi kjører dieselmotor, som yter ca 9 hk. (derfor semi-diesel) Før oppstart ga vi noen ekstra pump på dieselpumpen, den firkant tappen som stikker ut over dieselpumpen. Dersom motoren vil ruse, holder du tappen nede til ting har roet seg Viktig å lese bruksanv. som du kan laste ned. Legg merke til smøreapparatet, dets glass hvor man teller dråper osv. Og "læret" som sitter i den runde sylinderen med stilleskruen (gassen) over dieselpumpen. Mener å erindre at dette skulle smøres en gang iblandt for å holdes mykt, dette er turtallsregulatoren til motoren. Lykke til, og vennligst kom med oppdatering etter første start! Sitér dette innlegget Link to post
SNADD Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 Jeg hadde en slik i en livbåt/fangstbåt fra Nordsel. Jeg bygde et "platehus" på den. Tok den på båt til Bergen. Madammen, jeg og to gutter gikk fra Bergen til Tromsø med den i 1973. Fin tur og Sabben gikk. Motoren var en 49 eller 50 modell. Det var min første Snadd. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 .......Pass på å ha god klaring rundt sveiva Det er ikke sveiv på disse motorene, kun en knast i svinghjulet! De fleste startet disse med bruk av foten, ved at svinghjulet ble bikket fra side til side! Kanskje 8 HK du hadde? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 Denne her viser godt prinsippet med start med svinghjulstappen (dog noe større motor enn Sabben men prinsippet er det samme): Det er uhyre viktig at tappen smetter lett tilbake i svinghjulet ellers går det lett med både armer og bein... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Kaldfisk Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 Sabb 5-9 semidiesel 52mod som jeg tenkte å få fyret opp etterhvert.. Fikk med en delemotor og noe deler. # Det skulle vel aldri blant delene finnes et topplokk som kan avhendes . . . . ? Posisjon 1 i gr. II i denne : http://www.sabb.no/CDA/viewfile.aspx?id=81 Ellers har du fått fatt i gromlyden himself fra Sabb. Om du kommer til med kickstart på svinghjulet via foten er det en fordel fremfor å bruke neven - tommelfingergrepet vil beholde fasongen lengre. Når det er helt mørkt vil en under gange se at topp og plugg er ganske svakt rød - og da har en nok belastning . Forøvrig bør luftventilen på veivhuset være i orden, det er undersiden av stempelet som skaffer luft til exhaust utblåsing og fylling av ny forbrenningsluft. Og pass på antall dråper på smøreapparatet. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Smaapala Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 Hei Jeg har sett mange starte Sabb og har hatt 4 Sabber selv. Har aldri sett noen bruke foten på svinghjulet. Dette var forbudt. Mann brukte hånden og det var mer en nok kraft i den. Det skal ikke mye til for å starte den. Selvfølgelig måtte mann fyre nok. Ser ut som denne maskinene er demontert. Jeg husker ikke hvor mye smørolje som skulle i veivvhuset men tøm for all del ikke for mye i veivhuset fordi den da vill hive olje fra veivhuset opp i forbrenningskammer og vill komme opp i store turtall og stopper ikke før noe går galt eller at olja er oppbrukt. Hilsen smapala. Sitér dette innlegget Link to post
mitsu Svart 23.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 Takk for masse god info. Kaldfisk: Skal si ifra hvis det blir en topp til overs. SveinHa: Har du fått kontroll på Rappèn? Skal begynne på lørdag med litt demontering og kontroller. Det blir koz.. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 SveinHa: Har du fått kontroll på Rappèn? Har ikke vært borti den siden den forrige videoen men det skal ikke være så lenge til nå... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
rogeri Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 Har aldri sett noen bruke foten på svinghjulet.......... Som også Kaldfisk sier, er dette vanlig. Vanligvis ligger dørken nokså nært inntil svinghjulet , da er det bedre å trø den i gang da man får mer kraft overført. Hvis man har god plass omkring svinghjulet er det ikke noe problem å nikke den igang med hånden. Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 24.April.2009 Link til dette innlegget Svart 24.April.2009 Jeg husker ikke hvor mye smørolje som skulle i veivvhuset men tøm for all del ikke for mye i veivhuset ....da vill hive olje fra veivhuset opp i forbrenningskammer Det er trolig en fordel at hukommelseen har sviktet her, motoren skal ikke ha olje i veivhuset. Den er hverken trykk eller plaskesmurt - all smøring kommer fra Bauerapparatet og overskytende olje skal blåses ut, bla. av grunner som Smaapala videre anfører, jfr. http://www.sabb.no/CDA/viewfile.aspx?id=81 Gr. 45 og 46 Vanligvis ligger dørken nokså nært inntil svinghjulet , da er det bedre å trø den i gang da man får mer kraft overført. I tillegg til hva Rogeri sier vil jeg påpeke et sikkerhetsmesig aspekt ved "fot-start". Før eller siden vil en være uheldig og bruke for mye kraft/slippe svinghjulstappen for sent, og da er det bedre å få et kraftig slag under en fot beskyttet av en (lær-) skosåle fremfor et likedant slag i grepet mellom tommel- og pekefinger. Tåballen blir dessuten vippet opp/vil gli av tappen - i motsetning til handgrepet. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
ivar Svart 24.April.2009 Link til dette innlegget Svart 24.April.2009 ang håndstart, en av gammelgutta sa til meg at man alltid måtte holde tommelen sammen med de andre fingrene - dersom motoren da slo tilbake vil hånda bli slått unna og man berger tommelen. En historie fra Myken og fiskebåten Western (som sikkert Rogeri kjenner til): Mener å huske det orginalt sto en Brunvold i denne, semi m/ luftstart. De hadde da brukt opp luften og dårlig tilgang på kompressor. Et lurt hode kom da med ideen å legge tau på svinghjulet - videre opp på kaia og i stedets eneste kjøretøy, en gammel lastebil - og således dra motoren igang. Motoren startet faktisk - men da tauenden slapp svinghjulet var den akkurat lang nok til at den la seg rundt krumtappen. Han i lastebilen oppe på kaia ble nok noe forfjamset da utvekslingsforholdet på tauet plutselig ble drastisk endret - og lastebilen ble dratt bakover på stive hjul. Heldigvis røk tauet før bilen havnet ombord. Om ikke historien er 100% sann, så iallefall god Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
mitsu Svart 24.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2009 Mange spør hva jeg ska med den? -Bare for å ordne litt på og starte av og til,svarer jeg.. De bare rister på hodet og regner vel med jeg er blitt løsemiddelskadet. Ikke alle forstår at det ligger mye historie og opplevelser bak en sånn "jernklump". Er det bare meg eller?.. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 24.April.2009 Link til dette innlegget Svart 24.April.2009 Ta godt vare på klumpen din, der begynner å minke på denslags etterhvert... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Dieselboy Svart 24.April.2009 Link til dette innlegget Svart 24.April.2009 Min far hadde i sin tid båt med både 5-9 og 6-12 sabb....her var det propanvarmer og trøstart som gjaldt. Sitér dette innlegget Link to post
BjA Svart 24.April.2009 Link til dette innlegget Svart 24.April.2009 -Bare for å ordne litt på og starte av og til,svarer jeg.. Om man ikke har båt som passer rundt, er det grunn mer enn god nok for meg. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.April.2009 Link til dette innlegget Svart 25.April.2009 Mange spør hva jeg ska med den?-Bare for å ordne litt på og starte av og til,svarer jeg.. De bare rister på hodet og regner vel med jeg er blitt løsemiddelskadet. Ingen vits å forklare, de vil nok aldri forstå uansett Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
mitsu Svart 26.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Har fått demontert og sjekka litt i helga. Ser ikke så ille ut: Stempel,ringer og rådelager ser bra ut. Noe tæring på fremre rammelager. Tror det skal gå greit på tomgangskjøring. Frost sprengning ved avtapping av kjølevann. Lar seg sveise/lappes Rengjort og klart for grunning lakking Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.