Jump to content

Propellbytte, 9.9 HK på gummijolle ?

Gurba

Recommended Posts

Har ei 9 fots gummijolle med 9.9 HK. Denne skal brukes til litt småpendling til jobb til sommeren. Regner med denne jolla vil gå ganske lett med mine 100 kg oppi. I stedet for å nipine motor på full gass har noen ærfaring med propell bytte ?? Jeg må jo også få den i plan med 200 kilo om fruen skal med.

Motoren er en Yamaha 9.9 mitten på 90 mod. Evt om noen har gjort dette før hvilken propell vridning er å anbefale.. ?

Og om det blir noe vesentlig endring, er det snakk om minimalt lar jeg vær.

Når jeg drar på jobb lørdager må jeg kjøre båt i fra hvaler til skjeberg kvelden føre eller på natta. I fjor lånte jeg jolla te broder , lami 500 , og det går greit.

Nå er jo ikke denne gummijolla egnet for høye bølger men om jeg kunne slippe unna med singløya og inn så hjelper det veldig.. Kna i 8 knop med snekka tar laaang tid og helga blir så oppstykket.

Jeg var ute nå og så på propellen som sitter der, det var litt utydlig etter mange år i salt, men det ser ut for meg, om det er logisk , at det står:

9 1/4 X 9 - J

Redigert av Anders Haaby (see edit history)

Du skriver ikke noe om hvordan jolla oppfører seg med nåværende propell. Går den rakt i plan? Også med 2 personer? Er turtall høyt (for høyt) på full spiker?

Dersom jolla går greit i plan uten å slite nå, og turtall på full gass er ok, er det nok lite å hente på propellbytte.

for "lett" i plan og lite toppfart (for høyt turtall på full gass) prøv opp 1 eller 2 tommer på stigningen. (siste tallet. eks. 9 1/4x10 er opp en tomme på stigning. 9 1/4 er diameter og 10 er stigningen.)

Vanskelig å få i plan og "mangel" på turtall, ned 1 tomme på stigning.

Tror ikke det siste skulle være problem for jolla di og 1-2 personer. Sånn uten å ha prøvd jolla virker det som en propell som burde kunne passe sånn noenlunde. Sikkert standardpropell som fulgte med ???

jepp. Bør gå rett i plan. Men dersom turtallet på full spiker er for høyt (se anbefalt maks turtallsområde for motoren) har etter all sannsynlighet propellen for lav stigning. Omvendt dersom den ikke oppnår maks anbefalt turtall.

Regner ikke med du har turtallsmåler på 9.9`en :crazy::) så du får ta det på gefülen...

Men virker den litt dau å få i plan med 2 personer, dvs. du gir på gass men motor vil liksom ikke skyve ordentlig, og det draaar ut for å komme opp i plan - prøv med lavere stigning. Suser den derimot opp i plan men du føler toppfarten er litt lav og turtallet litt vel høyt, prøv med høyere stigning...

Ikke lett det der med propell valg, men som nevnt tidligere virker det i utg.pkt. å være en grei propell for båten basert på motorstørrelse, båttype/størrelse og vekt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...