Jump to content

Har Redningselskapet rutiner for å redde folk ut av skrog ?

oslofjord

Recommended Posts

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.6577302

http://www.nssr.no/Nyheter/Nyhet?key=75540

Tilsynelatende en fantastisk historie hvor mann i båt blir reddet ut gjennom hull i skroget.

Jeg vet ikke hva man kan lære av hendelsen, men det er et par tankekors:

Det gikk tilsynelatende ca 3 timer fra mann ble lokallisert i båt til han var ute. Å overleve 3 timer i kjølig temeparatur er ingen selvfølge.

Motorsagen måtte lånes av brannvesenet.

Var det glassfiberskrog ? Hva er prosedyrene for å komme seg gjennom metallskrog ?

Hvorfor ble den slept langt inn på grunna, kunne den sunket hvis de laget hull der båten oprinnelig lå ?

Ville man passivt bare måttet se på hvis en båt i en hypotetisk annen situasjon sakte sank med person i skroget ?

Bør man ha borr og stikksag eller vinkelsliper...i båten slik at man kan redde seg selv ut hvis man går rundt ?

Kort sagt: Hva er moralen av historeien ?

Ikke vet jeg, men uten å betvile en heltemodig insats i sterk vind er 3 timer laang tid.

Redigert av salt (see edit history)

Sager en høl i et skrog som ligger opp ned, vil vel båten synke som en stein..... :nonod: Veldig dumt å gjøre dette midtfjords....Ville tippe at det var den rette beslutningen å slepe den inn på grunna før en gjorde dette. Kan ikke ha vært mye friskluft igjen inne i skroget+ at muligheten for å overleve så lenge i kaldt vann er utrolig.

Moralen er vel at ingen situasjoner er 100% like. Vet ikke hvor ofte redningselskapet har fått bruk for motorsag, men hadde dette vært en vane, er jeg sikker på at dette hadde vært ombord.

REdde seg selv ut ved å sage hull i skrog ser jeg for meg kan være frisk opplevelse. Kan en sage hull under vannlinja, går det kanskje.....

De faste redningsskøytene har dykker ombord - men de er ikke sertifisert som redningsdykkere. Det er det bare brannvesenet som har tror jeg.

Salt - jeg er sikker på at du er velkommen ombord i RS Sund som ligger i Moss om du lurer på hva som befinner seg av utstyr ombord i en redningsskøyte. Riktignok er den drevet på frivillig basis - men litt inntrykk får man.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

På Rocknes begynte de med skjærebrenner. Men lufttrykket som begynte å komme ut var så kraftig at det blåste ut flammen hele tiden. Og de var veldig bekymret for hvor mye vann som ville trenge inn når de ventet på vinkelkutteren.

De sa det var et ganske stort lufttrykk som slo mot de når hullet var åpent, og de tok ut personene.

Jara Wynja

Trykket var vel så stort at en av mannskapet nærmest ble blåst ut av åpningen. Mener Rocknes sank ca en meter før de fikk lukket hullet. Da sto de vel også klar med en hydraulisk kran som skjøv platen på plass igjen umiddelbart.

Jeg var fortsatt aktiv i hjelpekorpset på den tiden, og ble kalt ut ifm Rocknes selv om jeg ikke kan påstå at jeg gjorde særlig nytte for meg på noen måte. Men slik er det når det skjer større katastrofer. I begynnelsen sliter redningsledelsen med ressursmangel, men etter hvert som situasjonen utvikler seg så blir det en større utfordring å styre ressursene.

Uansett så kom det mye fint utstyr på fergekaien på Alvøen etter hvert. Noen fikk åpnet tydeligvis åpnet noen butikker langt utenfor ordinær åpningstid, og bl.a. flett nye bensindrevne vinkelkuttere ble hentet ut fra butikkene med politieskorte.

Jeg sto på kaien når de tre karene som ble hentet ut fra skroget ble tatt i land, også. Hadde det vært i en film så ville du forventet jubelscener. Men slik var det slettes ikke. De kom inn i hver sin RIB, ble tatt opp på kaien, inn i ambulansen og kjørt vekk. Raskt og effektivt, og det ble ikke snakket mye mellom de som var der. I virkeligheten så er det vel slik at, selv om vi er glad for at noen blir reddet så ligger respekten for hva de overlevende har vært gjennom, samt minnet om alle de som omkom over oss og tynger.

Bundin er bátleysur maður

Nope, alle tre kom, så vidt jeg husker, inn i åpne, svarte RIBer fra Haakonsvern, ett mannskap i hver båt. Det er kraftig strøm der Rocknes gikk rundt, og den ble dyttet mot land for å hindre den i å drive videre nordover. Det er brådypt der den ble dyttet mot land, og man kunne nok gjort fint lite med det hvis Rocknes hadde bestemt seg for å synke.

Bundin er bátleysur maður

Det er et godt spørsmål. Rutiner vil neppe fange alle eventualiteter, og kan kanskje føre til mer vondt enn godt.

Alle redningsoppdrag av noe viktighet blir koordinert av hovedredningssentralen. HRS har et utrolig godt nettverk og vil tilegne seg nødvendig kunnskap, utstyr og personer, konstruktører you name it, raskt. På bakgrunn HRS sine vurderinger vil redningsinnsatsen detaljstyres. Behov for egen rutine ombord i redningsbåtene er da unødvendig.

Jeg vet ikke hvilket verktøy som er ombord i redningsskøytene, men ser poenget av at de bør være velutstyrt for å takle åpning av forskjellige skrogtyper på mindre til mellomstore båter.

Jeg tror neppe at selvberging vha eget utstyr er noe en får til i praksis, da forulykkede har mer enn nok med å holde seg i live. Løsningen kan være egne rømningsluker som lett kan åpnes innefra. og rømningsmuligheter mellom rom i båten.

Et annet spørsmål er hvorfor man er fanget i skroget? Er det fordi en ikke tør å ta seg ut igjennom vannet, panikk?, skade? du er i klem?, eller at kantringen faktisk har medført at alle rømningsveier er sperret?

Sorry, tok litt tid med å legge inn svar.... måtte sjekke gjennom telefonlisten min...

Hadde noen lengre telefonsamtaler med 2 av førerne av båter som deltok den kvelden Rocknes kantret og fraktet folk til lands, en av de som bl.a. tidlig gikk oppå bunnen og sjekket etter evt. folk inne i skroget og han som ledet aksjonen ute på plassen..

Ble noen lange samtaler for å friske opp gammelt vennskap....

Rocknes ble presset mot land av flere årsaker. En ting var strømmen, men en annen som var viktigst med tanke på dykkernes sikkerhet var at de ikke ville slippe dykkere i sjøen eller inn i et skipsskrog som lå oppned og ingen ante hva som kunne skje når det lå slik fritt på drift. For mye usikkerhet. Selv de som gikk oppå bunnen hadde sine tanker for hvordan de skulle kunne unngå å følge med hvis den plutselig gikk til bunns... Det ble derfor rekvirert 4 båter for å få den oppunder land på den østre siden, 2 taubåter og 2 andre (fikk navnene på de, men du vet når du har passert de 50.. :lol: .)

Ellers var det ikke så helt enkelt å finne ut hvor det var folk.... de hadde lokalisert noen akterut og var i ferd med å søke videre forover på skroget da de pånytt hørte svake bankelyder.... de lurte endel, før de oppdaget en liten båt med noen karer og et kamera....der kom bankingen ifra.....Det forstyrret de noe..... :cool:

De som de fikk ut i live ble overført til 3 båter. En fra sjøforsvaret, en lukket stor mob båt type Norsafe Munin og en vanlig oransje 9m. åpen mob båt type Alusafe.. De ble fraktet inn til der de hadde opprettet et mottak.

Ja det var kortversjonen på alt de fortalte...

Ville man passivt bare måttet se på hvis en båt i en hypotetisk annen situasjon sakte sank med person i skroget ?

En kompressor eller en dykkerflaske og en lang luftslange bør kunne hjelpe til mye både med luft til den som er sperret inne og til oppdrift. I dette tilfelle så fløt det vel mye garn rundt så det var kanskje vanskelig for en dykker å komme frem med en luftslange.

Men en god kompressor med lange luftslanger og noe luftverktøy burde en redningskøyte ha. Driftsikkert verktøy og ufarlig å bruke i vannet. Sammen med noen ballonger og stropper kan det være det som kan holde en båt flytende.

MVH

Morten

Det er et godt spørsmål. Rutiner vil neppe fange alle eventualiteter, og kan kanskje føre til mer vondt enn godt.

Alle redningsoppdrag av noe viktighet blir koordinert av hovedredningssentralen. HRS har et utrolig godt nettverk og vil tilegne seg nødvendig kunnskap, utstyr og personer, konstruktører you name it, raskt. På bakgrunn HRS sine vurderinger vil redningsinnsatsen detaljstyres. Behov for egen rutine ombord i redningsbåtene er da unødvendig.

Jeg må også legge til at de fleste personene som jobber med yrker der de ofte er først på stedet. Har mye kurs som forbereder de, og skolerer de, til å tenke rasjonelt/klokt på kort tid.

Det er fantastisk og se hvilken løsninger proffe hjelpemanskaper ofte har med tanke på å redde situasjonen.

.... de lurte endel, før de oppdaget en liten båt med noen karer og et kamera....der kom bankingen ifra.....Det forstyrret de noe.....

Hehe. Var mange som ristet på hodet når de så et noe absurd innslag utover dagen.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...