Jump to content

Styredata multiplexer til autopilot

Sebaldus

Recommended Posts

Sitter og river meg i håret og prøver å få autopiloten min til å styre etter kurs lagt inn på pcen.

Det jeg har av utstyr en en bærbar pc, en Miniplex-lite NMEA mulitplexer og en Raymarine S1 wheel autopilot.

Multiplexeren er koblet til en Furuno GP32 gps og et Furuno LS 4100 ekkolodd. Disse forer pcen med data slik at jeg får posisjon og dybde opp på denne. I tillegg er VHF, ekkolodd og vindmåler koblet direkte mot GPSen slik at jeg får posisjonsdata til disse. Alt dette fungerer bra.

Autopiloten er koblet til datautgangen på mulitplexeren via nmea. Når jeg så legger inn en rute i kartprogram kommer det ikke noen XTE data til piloten. Har som et forsøk prøvd å koble piloten rett på gps og da kommer det XTE uten problemer.

Har prøvd med to ulike kartprogrammer nå så er rimelig sikker på at jeg har gjort de rette innstillingene. Prøvde seneste med gratisversjonen av Seapro og der står det klart i data-feltet at nmea med xte blir sendt ut.

Spørsmålet er hvor jeg skal starte? Gi opp og laste alle ruter over i gpsen eller kanskje kjøpe en egen usb til serieport konverter for autopilotdataene?

Takk for svar. God ide å sjekke med hyperterminal. Har ikke prøvd meg på dette før men må jo gå ann å få til. Prøvde å koble output fra mulitplexer til ekkoloddet for å sjekke om det var autopiloten som var kresen på data men fikk ikke opp noe der heller.

GP32 har ikke aktivert noen ruter så sender vel ikke XTE da? men kan sjekke dette...

Sebaldus skrev:
Sitter og river meg i håret og prøver å få autopiloten min til å styre etter kurs lagt inn på pcen.

....

Spørsmålet er hvor jeg skal starte? Gi opp og laste alle ruter over i gpsen eller kanskje kjøpe en egen usb til serieport konverter for autopilotdataene?

Dersom du har et vanlig kommunikasjonsprogram (Hyperterminal e.l.), kan du jo prøve å starte dette og ha det til å lytte på den virtuelle serieporten mens GPS sender data. Da skal du få alle NMEA setningene som blir sendt fra instrumentene til multiplexeren listet på dataskjermen.

Dersom XTE mangler, tyder det jo på at det er noe galt med multiplexeren, siden du allerede har verifisert at GPSen sender XTE.

Har du forresten valgt "Hardware flow control" i kartprogrammet ditt ? Dersom du ikke har gjort dette, og kartprogrammet sender flere setninger i rask rekkefølge kan du miste data.

Etter det jeg forstår manualen til Miniplex-Lite, sendes alle NMEA inngangene til NMEA out, samt til PC'en gjennom USB.

Autopilot signalene fra PC'en går tilbake til Miniplex-Lite via USB og ut igjen via NMEA out.

Jeg regner da med at driveren til denne USB forbindelsen setter opp 2 comporter ? En for inngående og en for utgående ?

Du må da sette comportene på kartprogrammet tilsvarende. Hvis driveren bruker samme port for ut/inn må port i kartprogrammet settes tilsvarende.

(GPS kommer inn på samme port som Autopilot går ut på.)

Når alt er definert og du mener du har satt det riktig, bruk en laptop nr. 2 og kople deg til NMEA out for å verifisere at du får autopilot setninger der.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Sebaldus skrev:
Nei jeg har ikke slått på flow controll...

.

Brukermanualen for multiplexeren anbefaler hardware flow control på det sterkeste.

Dersom du ikke bruker flow control, vil du fremdeles få alle dataene fra multiplexer til PC. Men problemet er dataene som blir sendt fra PC til mux og videre til autopilot, her kan en miste data.

Multiplexeren buffrer bare en setning fra PC, dvs i tidsrommet fra muxen har mottatt en setning fra PC og til den er ferdig med å sende den videre til autopilot, er muxen "døv". Det betyr at dersom PCen sender en til setning i dette tidsrommet, går denne siste setningen tapt.

Muxen bruker vel 1/100 - 1/10 sekund på å sende setningen til autopilot (avhengig av setningslengden). 1/100 sekund, for ikke å snakke om 1/10 sekund, er et hav av tid for en PC som sender data ut på en USB port, så den kan sende mange setninger i dette tidsrommet, som kan gå tapt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...