Kaptein Nemo Startet 23.April.2009 Link til dette innlegget Startet 23.April.2009 Jeg har kjøpt en 1,2 liters blå ekspansjonstank av plast. I toppen er det en liten skrue. Er det noen som vet hva den brukes til? Pga liten plass har jeg montert ekspansjonstanken i en vinkel på ca. 45 grader med skruen opp og slangestussen ned. Jeg merker ikke noen forskjell på vannpumpen i forhold til uten ekspansjonstank. Pumpen går like ofte. Det er en ShureFlo vannpumpe. Er det noen som har tips til hva som må gjøres for å få redusert bruk av vannpumpen? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 Noen ekspansjonstanker inneholder kun luft. I så fall skal du kunne blåse rett gjennom fra ventilen til slangestussen. Er tanken HELT full med vann har den INGEN funksjon. Disse skal være helt tomme for vann når systemet er trykkløst. Den andre typen har en gummimembran med et lite lufttrykk på oversiden. Vet ikke helt hvor stort trykk dette normalt skal være men tipper noe rundt 0.5 bar. Funksjonen er den samme for begge typer: Luftputen i ekspansjonstanken fungerer som en fjær/buffer og pumpen unngår da å starte/stoppe så ofte når vannforbruket er mindre enn pumpekapasiteten. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
index Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 Skruen er til for å slippe luft inn i tanken. Skruen opp og stussen ned er helt rett, bare pass på at flasken er tom og ikke full av vann! Luftputen fungerer som en buffer, da luft lar seg komprimere mye mer enn vann... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jernia Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 Ekspansjonstank uten membran er temmelig forhistorisk. På en så liten tank må man stadig stenge pumpa og slippe ut vannet. Den åpenbare årsaken er jo at luft under trykk etterhvert oppløses i vannet, slik at ekspansjonsvolumet stadig blir mindre. På tanker med membran tror jeg et fornuftig fortrykk er ca. 0,3 bar under utkoblingstrykket på pumpen(?) Men dette har selvfølgelig med differansen mellom inn- og utkoblingstrykk (hysterese?) å gjøre. Her er det relativt enkelt å prøve seg frem, da de fleste tanker av denne typen har "sykkelpumpeventil". Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Nemo Svart 23.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 Takker for svar. Jeg får prøve med forskjellig trykk og se om det virker. Ekspansjonstanken har membran. Har det noe å si at tanken er montert i 45 graders vinkel? Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 Ekspansjons tank står på tilførselsiden på pumpa. Trykktank står på utløps sida på pumpa. Siden du vil forhindre at pumpa går hele tiden, så regner jeg med at det er en trykktank du har? Hvor mye trykk leverer pumpen? Dette er det som styrer hele systemet. Trykktankens misjon er jo og holde linetrykket bortimot konstant og på den måten forhindre at pumpa går hele tiden når det ikke er forbruk av vann. det er endel kriterier som må legges til grunn: -Tanken bør være ca halvfull av vann. -Så trykksettes tanken til pumpestopp trykk. -Så åpner man forbruk og trykket faller til tanken er 1/3 full. -Nå skal pumpstart slå inn. Pumpen skal nå gå til tanken er halvfull av vann, da skal pumpen stoppe igjen. -Jo mindre tank en har, jo oftere vil pumpa starte. Er pumpstopp satt til feks 2bar så må tanken trykksettes til 2bar. Pumpa vil aldri stoppe på autostopp før trykket inne i tanken er likt. På det lille volumet du har, så tror jeg ikke at dette vil skje i hele tatt. For å redusere bruk av vannpumpa så er det to ting som kan gjøres slik jeg ser det, og det er: 1. Øke trykkdifferansen på autostart/stopp. 2. Øke volumet av trykktanken. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 Ekspansjonstanken har membran. Har det noe å si at tanken er montert i 45 graders vinkel?Nei, det går helt fint Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Kaptein Nemo Svart 23.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 Dette var mer komplisert enn jeg hadde trodd. Fra siste svar forstår jeg at jeg har en trykktank og ikke en ekspansjonstank. Jeg får finne fram manualen på pumpen for å finne ut hvor mye pumpetrykket er. Det blir ikke lett å finne ut når tanken er halvfull eller 1/3 full siden den ikke er gjennomsiktig. Jeg har heller ikke trykkmåler. Siden det er et membran inne i tanken lurer jeg på hvordan man får fyllt tanken halvfull før en monterer den til slangene. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 Du fyller ikke tanken før du setter på slangene men når systemet er trykksatt som normalt skal tanken være omlag halvfull eller kanskje litt mer. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
jernia Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 (redigert) Dette var mer komplisert enn jeg hadde trodd. Dette er ikke komplisert, det er bare noen av oss som prøver å gjøre det komplisert. Mitt råd: Monter tanken og prøv. Fungerer det ikke etter forventningene, så henter du bare frem denne tråden igjen. Hvis du har membrantank, er det sikkert enkelt å justere trykket. Redigert: Jeg så nå at dette har du gjort. Hvis det ikke er mulig å justere trykket, hiver du dritten, eller leverer den tilbake. Skaff deg en ordentlig membrantank. Plasseringen er likegyldig (hvis du får problemer med plassen). Redigert 23.April.2009 av jernia (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 (redigert) Kaptein Nemo. Klarte ikke å få med meg at du hadde membran inne i tanken. Men den virker på samme måte som det jeg beskrev ovenfor. Det du kan gjøre er å finne pumpestopp trykket til pumpa(koble ett manometer til kranen på vasken din) og se når pumpa stopper. Les av manometer. Nå vet du trykket som representerer pumpestopp. Nå slår du av pumpa og trykksetter membranen med det som er pumpestopp trykket. Slå så på bryteren til pumpa og drener av membranen igjen slik at du får vann inn på tanken. Nå kan du fylle membranen med luft for siste gang sammtidig som du forsiktig blør av trykket i kranen på vasken. Med litt justering til og fra av membran trykket så vil du finne noe som blir passelig. Du kan nå se bort fra nivået inne i tanken, da membranen er tilpasset dette. Redigert 23.April.2009 av mask (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 Ekspansjons tank står på tilførselsiden på pumpa.Trykktank står på utløps sida på pumpa. Siden du vil forhindre at pumpa går hele tiden, så regner jeg med at det er en trykktank du har? Hvor mye trykk leverer pumpen? Dette er det som styrer hele systemet. Trykktankens misjon er jo og holde linetrykket bortimot konstant og på den måten forhindre at pumpa går hele tiden når det ikke er forbruk av vann. det er endel kriterier som må legges til grunn: -Tanken bør være ca halvfull av vann. -Så trykksettes tanken til pumpestopp trykk. -Så åpner man forbruk og trykket faller til tanken er 1/3 full. -Nå skal pumpstart slå inn. Pumpen skal nå gå til tanken er halvfull av vann, da skal pumpen stoppe igjen. -Jo mindre tank en har, jo oftere vil pumpa starte. Er pumpstopp satt til feks 2bar så må tanken trykksettes til 2bar. Pumpa vil aldri stoppe på autostopp før trykket inne i tanken er likt. På det lille volumet du har, så tror jeg ikke at dette vil skje i hele tatt. For å redusere bruk av vannpumpa så er det to ting som kan gjøres slik jeg ser det, og det er: 1. Øke trykkdifferansen på autostart/stopp. 2. Øke volumet av trykktanken. Dette er en trykktank og kalles også en akkumulatortank fordi den akkumulerer(lagrer) trykk. Den skal ikke trykkes opp til pumpestopptrykk før den kobles til systemet, da vil pumpen aldri stoppe. Normalt så skal en slik tank ha et trykk på 0,3 til 0,5 bars trykk på luftsiden før den tilkobles vannsystemet. Luftlommen i toppen av tanken vil fungere som en fjær og det er fullt og helt pumpens trykkbryter som styrer resten. Tanken MÅ stå på pumpens trykkside for at dette skal funke som mask har nevnt. Du tapper vann, trykket i systemet faller og pumpen vil til slutt starte for å etterfylle. Når du stenger tapping av vann vil pumpen gå helt til den har oppnådd stopptrykk og da har den også pumpet vann inn i akkumulatoren/trykktanken. Enkelt og greit: Med pumpen av og åpen tappekran i båten, altså stoppet pumpe og trykkløst system. Pump opp ca 0,4 bar på luftsiden i trykktanken og start opp vannpumpen igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 En ting til: En tank med membran må monters slik at slangetilkoplingen er øverst/høyeste punkt. Ellers vil den inneholde mer luft enn den skal. Har mange slikt trykktanker på div. systemer her ombord på supplybåten og felles for dem alle er at systemtrykket går inn på toppen, luftnippel er på undersiden. Sitér dette innlegget Link to post
jernia Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 En ting til: En tank med membran må monters slik at slangetilkoplingen er øverst/høyeste punkt. Ellers vil den inneholde mer luft enn den skal. Dette har i praksis ingen som helst betydning!!!!! Det er uansett pressostaten og trykket på gass-siden av membranen som bestemmer systemtrykket. Det er 100% et fett om man pumper luft eller vann inn i trykktanken. Er det luft på "vannsiden" av membranen, vil denne forsvinne etterhvert, da (som tidligere nevnt) gass under trykk oppløses i væske. Dette er basic. Men selvfølgelig, hvis man monterer den som du beskriver, blir luften bort med en gang. Tanken kan gjerne monteres liggende. Det betyr ingenting. Ferdig. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 Det er uansett pressostaten og trykket på gass-siden av membranen som bestemmer systemtrykket. Det er 100% et fett om man pumper luft eller vann inn i trykktanken. Er det luft på "vannsiden" av membranen, vil denne forsvinne etterhvert, da (som tidligere nevnt) gass under trykk oppløses i væske. Dette er basic. Men selvfølgelig, hvis man monterer den som du beskriver, blir luften bort med en gang. Tanken kan gjerne monteres liggende. Det betyr ingenting. Ferdig. Gasslommen har null og nada med systemtrykket å gjøre. Trykket i gasslommen vil ALLTID være likt trykket i systemet, med mindre man har trøkkt opp tanken med høyere trykk enn pumpen klarer å levere. Eller at man stopper pumpen slik at alt vann i tanken evakuerer. Det er ene og alene pumpestyringen som er herre over sytemtrykket, maks hvor pumpen stopper og minimum når pumpen starter. Den der "basic'en" din trenger du ikke bruke på meg, jeg har svart belte i maskinistzu. Sitér dette innlegget Link to post
jernia Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 Gasslommen har null og nada med systemtrykket å gjøre. Trykket i gasslommen vil ALLTID være likt trykket i systemet, De to setningene er deilig selvmotsigende. Trykket i gasslommen vil ALLTID være likt trykket i systemet, Selvfølgelig, det var jo nettopp det jeg sa i mitt forrige innlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 24.April.2009 Link til dette innlegget Svart 24.April.2009 (redigert) Det er uansett pressostaten og trykket på gass-siden av membranen som bestemmer systemtrykket. Gasslommen er IKKE med på å bestemme systemtrykket. Det er ene og alene pressostaten på trykkvannspumpen som styrer trykket i systemet. Og siden du er så opphengt i å få dette helt 100% riktig så er det hysteresen på pressostaten som bestemmer det. Trykket på gassiden i akkumulatoren er et slavetrykk av hovedsystemet og har kun til hensikt å dempe trykkpeaker og jevne ut trykk slik at tilførsel av vann oppleves konstant. Gasslommen har null og nada med systemtrykket å gjøre. Trykket i gasslommen vil ALLTID være likt trykket i systemet Med det mente jeg at gasslommen ikke er med på å bestemme trykket i systemet. Og setning nr 2 var ment som ren info om at trykket på gassiden alltid vil være likt vanntrykket i systemet. Å kalle min forklaring deilig selvmotsigende var en herlig påstand. Redigert 24.April.2009 av Hydrox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 24.April.2009 Link til dette innlegget Svart 24.April.2009 En 1,2l tank vil ikke redusere pupens gangtid noe særlig , den vil tåle att det lekker/tapper ut en 6-7 dl før den starter og det blir en mykere stopp. Rikktig fårhånsfylling med trykk er når du kan tappe ut en 6-7 dl før puma starter Det er ikke mulig å få ett pumpeanlegg med automatisk start og stopp til å virke tilfredstillende uten en slik ekspansjonstank-trykkkopensator-trykktank eller hva no en velger å kalle den, alle benevelsene brukes på omtrent alle utførsels variantene. Monteringsvinkelen er helt uvesenlig såfremt det ikke er på ett varmeanlegg. Det finnes og varianter der trykkluften er erstattet med ei spiralfjær bak membraen. Dette brukes og i bolighus for å fjerne støy , pang - pang - smelling i rørene når fx kjøkkenkrana lukkes for fort eller når magnetventilen i vm maskina stenger. Sitér dette innlegget Link to post
Camor Svart 25.April.2009 Link til dette innlegget Svart 25.April.2009 Det er mulig verden har gått fremover siden jeg holdt på med sentralvarmeanlegg. Den gangen lærte jeg at en ekspansjonstank skal monteres med vannet inn i bunnen. Årsaken er at lufttrykket i blæren er ca halvparten av operasjonstrykket. Dvs at blæren blir komprimert. Hvis vannet kommer inn på toppen vil det trenge rundt blæren og blæren vil kunne tette åpningen før alt vannet er ute. Monter derfor en blæreakkumulator/ekspansjonstank slik at alt vannet kan renne ut av tanken. Utformingen på tanken avgjør hvor mange grader du kan vri den. Hvis du derimot har en stempelakkumulator kan denne monteres med vann/oljesiden opp men det tror jeg ikke du har. Uansett er det en fordel å ha væskesiden i bunnen da det er enkelt å drenere tanken. Spesielt med tanke på muligheten for frost i en båt. MVH Morten Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.