Capt'n Startet 23.April.2009 Link til dette innlegget Startet 23.April.2009 Hei, Jeg har noen barn som nærmer seg 12-14 års alderen. I den forbindelse ønsker jeg at de skal ha en trygg og god båt med påhengsmotor som de kan få øve seg med, og lære seg godt sjømannskap. De to eldste er forøvrig jenter, men jeg har også to gutter som er noen år yngre. Har dere tips til en slik konfigurasjon som både er anvendelig, trygg, sikker og som holder seg innenfor regelverket for hva de i denne aldersgruppen har lov til. Jeg har en 377 gummibåt med 4hk påhengs men er litt usikker på om dette er en god "førstebåt" konfigurasjon. F.eks.: er det bedre med med en Pioner 8 med 6hk, eller en 15 fot øyen med 9,9? Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
Poseidon Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 .......F.eks.: er det bedre med med en Pioner 8 med 6hk, eller en 15 fot øyen med 9,9? Min erfaring med Pioner 8 er kort og greit: livsfarlig, i allefall med motor På generelt grunnlag ville jeg si: jo større båt, jo bedre. Dette begrunnes både med den økede sikkerheten som ligger i en større og stødigere båt, og samtidig den ekstra øvelsen som ligger i å håndtere en litt større og tyngre båt. Se f.eks hva unge gutter som Sleipner og Hilmar holder på med Her hos oss har alle tre guttene håndtert en 56 fots slepebåt fra de var i den alderen du nevner - det er bare snakk om praktisk øvelse. Lykke til på sjøen!! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
BMP Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 (redigert) Har selv en 12 åring som jeg skal og se på en 26 fot sjark med en 10 Hk sabb, for at han skal ha til lekebåt/øvingsbåt. Billig båt som er billig i drift og ikke minst stødig og sikker. Redigert 23.April.2009 av BMP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Capt'n Svart 23.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 Takk for dette. Alltid godt med noen som har erfaring og vært igjennom dette tidligere. Da kjøper jeg i alle fall ikke Pioner Jeg har en 14 fot vanlig robåt i plast (vet ikke merke) med tverr hekk (altså beregnet for motor). Jeg funderer på om jeg skal sette 4 hesteren på denne båten slik at de kan øve. Men det er mulig den blir tung i hekken og bare peker baugen mot himmelen når de kjører rundt, det er jo ikke bra, for da ser de jo ikke noe foran baugen. Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
ivar Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 Tror ikke 4hk kommer til å være nok til å sette båten "til endes". Ville også forlangt at de lærte seg å ro, det er bare gøy dersom man har en båt som glir lett i vannet. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mulligan Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 Har selv en 12 åring som jeg skal og se på en 26 fot Får håpe den er bedre enn min første motorbåt. 19' snekke med tre hk. Sleipner. Tre manns besetning. En til å sveive, en til å øse og en til å rope på hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
johnson Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 er selv 13 år og begynte med en with med 9,9 syntes det var en bra begynnerbåt jeg, ingen problem med å håndtere den heller - men jeg kan jo også ro da, noe som er en selfølge når man går i roklubb :P Sitér dette innlegget Navn: Erlend Sted: Bergen Båt: Viksund with 320 rider Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk Link to post
Elektro Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 Gutta mine startet med en River 290 med en 9,9 (15) hk som jeg sperret gasspådraget på i starten. Dette var en veldig stødig båt - faktisk tok den bølgene veldig bra også. Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 Vi har en River 350 på hytta, med 10 hk går den for fort, men alternativet er en mindre motor. Utrolig stødig båt. Guttene på 14 og 12 ville ha ratt og sete, men jeg gikk for tradisjonell rorkult. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Båtdrømmeren Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 Jeg startet med en 8ft with med en gammal 4hk evinrude uten gir, Dro i snora å da satte faenskapet i gang. avanserete senere til en 5hk tohatsu(Alle mobbet meg for å ha en honny korn maskin da det stod kelox på siden) Lærte jo av det men enkelte ting kunne vært enklere. Først synnes jeg det er viktig åkunne ro. Om barna skal ha påhenger er det også viktig å kunne dra igang motoren selv. Når lillejenta mi blir stor nok(er kun 15 mnd) ville jeg brukt gummibåten med en 3-5hk motor. Flere grunner til det men de viktigste er at en gummibåt kan treffe din/andres båter uten å gjøre skade. lette å ro. planer v meget lav hastighet. sist men ikke minst, er meget trygge. Sitér dette innlegget Link to post
Capt'n Svart 23.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 Ville også forlangt at de lærte seg å ro, det er bare gøy dersom man har en båt som glir lett i vannet. Først synnes jeg det er viktig åkunne ro......de viktigste er at en gummibåt kan treffe din/andres båter uten å gjøre skade. lette å ro. planer v meget lav hastighet. sist men ikke minst, er meget trygge. Takk for mange gode tips. Noen gode momenter her. Kanskje jeg rett og slett skal variere med at de lærer å ro 14 foteren og så får de kjøre gummibåten med 4 hesteren. Tror det må være en bra plan. Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
Poseidon Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 ..... Kanskje jeg rett og slett skal variere med at de lærer å ro 14 foteren og så får de kjøre gummibåten med 4 hesteren. ..... Ja, som andre har nevnt bør roferdighetene absolutt være på plass før de får lov til å bruke motor . . . For mange år siden hørte vi en ung gutt som lå 50-100 meter og skrek på HJELP av full hals. På land sprang en lettere hysterisk mor og det ble til at en av mine sønner tok turen ut for å hjelpe. Været var strålende fint og alt var egentlig iorden ombord hos "den nødstedte" bortsett fra at påhengsen hadde stoppet. Han hadde til og med årer i båten og da min sønn påpekte det fikk han en skamfull forklaring: "Ja, men eg kan ikkje ro...." Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.