Zummy Startet 23.April.2009 Link til dette innlegget Startet 23.April.2009 Jeg har ikke hørt om Omre før, er det noen som har noen lenker til bilder og info om "Omre"? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 Dersom du siktar til Arthur Omre så rår eg til å ta ein tur på biblioteket og låna nokre av bøkene hans. Sitér dette innlegget Link to post
Stones Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 Ikke mye men du kan jo se på disse: http://www.boat.no/asp/boats/search.asp?bbrand=Omre&nw=1 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=16737108 Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 24.April.2009 Link til dette innlegget Svart 24.April.2009 Det er ca 35- 40 år siden Omre båfabrikk i Grimstad gikk konkurs , det ble drevet litt produksjon der og etter konkursen. Omre kommer hvist fra lokalt stedsnavn , ikke etternavn , jeg har faktisk hvert på dette båtbyggeriet. Sitér dette innlegget Link to post
evenR4u Svart 25.April.2009 Link til dette innlegget Svart 25.April.2009 (redigert) Arthur Omre båter var "reserbåter" som i forbudstida på 1920-tallet var ute i Skagerak og hentet sprit-kanner som de brakte til land. Fremste egenskaper var evnen til å laste spritkanner og samtidig kjøre fra Tollvesenets kryssere. Men, det var kanskje ikke Arthur Omre båter du tenkte på? Redigert 25.April.2009 av evenR4u (see edit history) Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
fiskebat Svart 25.April.2009 Link til dette innlegget Svart 25.April.2009 De båtene som jeg har sett var som på øverste innlegg , på ca 20 fot og dårlig egnet til å kjøre fra tollerne med ,men for å bygge en båtfabrikk så er det da ikke så usansynlig att en tidligere har kjørt fra noen tollere nå og da for å få finnansen i orden ,ett større trålerrederi her i Trøndelagen kjørte fra alle tollerne og fikk dermed finnans på større båter. Hvet ikke hva eieren het , men mener fabrikken lå på Omresletta og det er godt mulig og eieren het Omre. Det er mange som sier mye galt om Kr. Folkeparti , men det er for mange en stor fordel å stemme på di for da blir og turene til Dannmark og Svenskekysten mere lønnsomme for båteierne i disse områdene. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.April.2009 Link til dette innlegget Svart 25.April.2009 (redigert) Arthur Omre båter var "reserbåter" Arthur Omre, eller Ole Arthur Antonisen var en forfatter født i Brunlanes. Mest kjent for bøkene Ukjent mann, Flukt fra paradiset, Skjær i sjøen og Smuglere. Redigert 25.April.2009 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zummy Svart 24.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 Omre 17" Jeg har visst nok en Omre 17". Lurer på i hvilken tidsperiode de var bygget etc. Sitér dette innlegget Link to post
mavi Svart 28.November.2010 Link til dette innlegget Svart 28.November.2010 Tar opp igjen en gammel tråd, noen som vet om Omre 17 er beregnet for kort- eller langstammet motor? Sitér dette innlegget Link to post
Geir Rasmussen Svart 2.April.2011 Link til dette innlegget Svart 2.April.2011 Lang stamme, på den jeg har. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.