Jump to content

Har båtbransjen forstått at lavkonjunkturen har kommet?


Hamish

Recommended Posts

Jeg var på "Sjøen for alle" fordi jeg trenger en ny jolle. Jeg så på flere. Selv om det var lite folk, var ikke selgerne lette å få i tale. Jeg fant en 10 fots rib som passet godt til vårt bruk. Selgeren sa at hvis jeg sendte bestilling pr. mail i messeperioden ville jeg få messeprisen. Dagen etter sendte jeg en bestlling og ba bekreftelse på pris og leveringstid.

Ingen bekreftelse kom. Jeg avbestlite båten og da kom bekreftelsen umiddelbart. Avbestilt er avbestilt og jeg kjøpte en brukt jolle istedet.

I dag ringte selgeren og spurte om hvorfor jeg avbestilte. Jeg svarte at et firma som er så trege på å besvare en mail om bestllingen regner jeg ikke med er raskere til å besvare en mail som gjelder reklamasjon. Selgeren slang på røret.

Dette er ikke den eneste eraringen i år med dyfunsjonelle selgere. Jeg har bedt om tilbud på batterier, deler og masse annet jeg ikke har mottatt. Det er ikke varemangel, ingen svar, rett på svarteliste.

Hvis finanskrisen kan rydde opp blant de mindre veldrevne er dette en utvikling jeg ønsker velkommen.

Hva mener dere? Er jeg for streng med våre leverandører?

Link to post

Deler trådstarter sin behandling av selger.

Har selv bedt om pristilbud på to stk yanmar BY260 med drev pr. mail, dette er nå tre uker siden og enda har jeg ikke fått svar. Når de ikke gidder å bry seg om meg når jeg ber om tilbud på varer for over en halv mill så gidder jeg ikke bry meg mer. Det blir IKKE yanmar i min båt denne gangen heller...(hvis jeg kjøper ny båt da) Samme skjedde forrige gang jeg skulle kjøpe maskin, yanmar brydde seg ikke. Og når jeg omsider fikk selger i tale gav jeg bare beskjed om hva jeg var ute etter og at han ikke trengte gi meg tilbud.

Kjøper heller tyrkisk masseprodusert strikkmotor med god service enn Yanmar...

Link to post

Volvo Penta forhandler i Bergen kom med tilbud ca et år etter at jeg ba om dette...Har også samme erfaring med veldig mange i båtbransjen. Sendte f.eks en mail til en lokal seilmaker i Kristiansand om når de har åpent. Gått flere dager nå og ikke hørt noe. På samme tid har jeg utvekslet 7-8 mailer med Fareastsails i Hong Kong. Kjempeservice derfra så langt..tar under en time før de svarer på mail.

Link to post

Slenger meg på denne jeg også.

 

Noe som virkelig også får meg til å eksplodere er å bli behandlet på samme måte som flere her nevner.

 

Vet ikke om noen har hørt om han som møtte opp til Mercedesforhandleren i Trondheim og startet sin vandring rundt i lastebillokalet. Litt sjuskete kledd var han for dette var nok en kar som stort sett alltid "var i jobb". Han kunne registrere flere selgere som vandret rundt og hadde åpenbart intet å ta seg fore. Han syntes nok dette var litt underlig, men ga dem en sjanse og tok seg god tid. Men til slutt ga han opp og dro heller over til en konkurrent. Der ble han adskillig bedre mottatt og besøket endte opp med 10stk lastebiler kæsj kontant. Han tok seg også anledning til å fortelle om besøket hos Merchedesforhandleren. Selgeren kunne ikke dy seg og ringte ned til dette firmaet for å snakke med sjefen der, og jeg mener å huske at denne telefonen sørget for en til arbeidsledig i byen og det samme dag.

 

Per

Link to post
Kan det ha noe med at dere bruker email å gjøre?

Men i dette tilfellet ble jo trådstarter bedt spesielt om å sende bestillingen på email.

Mitt intrykk er at norske forhandlere nesten uansett hva slags produkter det gjelder er trege eller "ikke tilstedeværende" på mail.

Kanskje norsle forhandlere burde vurdere å ta skrittet inn i det 21 århundre ?

Link to post

... nettopp. Tror mange i båtbransjen lever i den tro at e-mail kan oversees. Kunden tar sikkert kontakt pr tlf eller annen måte når svar uteblir pr mail, tenker nok en del.

Dette gjelder ikke bare båtbransjen. Spurte om tilbud på 8 nye dekk nylig, og da var det flere som var trege eller lot vær å svare.

Synd for dem. Beste tilbud pr mail kjøpte jeg av.

De som idag drivere en seriøs butikk må kunne besvare mail innen rimlig tid.

Link to post

Kjøpte meg ny (brukt) bil her om dagen. Jeg var innom samtlige bilforhandlere på Billingstadsletta, Lier, Holmestrand, Tønsberg, Sem og Horten og skulle finne enten VW, BMW eller Mercedes. Av de 15 forhandlerne jeg besøkte var det kun Bilia i Tønsberg og Lier som kunne skilte med en oppmerksom selger i tillegg til selgeren på Møller i Horten. I alle de andre butikkene var jeg "usynlig". Dårlig statistikk!

Link to post
Hva mener dere? Er jeg for streng med våre leverandører?

 

Nei, ikke i det hele tatt.

Du gjorde det eneste riktige og hadde alle gjordt som deg ville vi hatt en ryddig båtbransje nesten kjemisk fri for late slabbedasker og useriøse cowboyer....

 

At de tør og holde på slik i dag er ufattelig....

Mvh. SAP

Link to post

Helt dustete at noen selgere/firmaer holder på slik. Men kanskje de har nok kunder, kanskje de "ikke trenger mer fortjeneste" Ganske dumt.

 

kunden er jo firmaet/butikkens inntektskilde.

 

Tror ikke jeg hadde giddi å gått ned på kne for å få handlet i en eller annen butikk. Never.

 

Mine penger, jeg er kunden. Og jeg forventer faktisk en viss service/kundebehandling.

 

Båtbutikken jeg bruker er helt suverene, selv om jeg kun har brukt rundt 50.000 hos dem. Føler meg alltid like velkommen.

 

 

Og derfor handler jeg fremdeles der. :flag:

Føkk deg...

Link to post

Dette er nok ikke noe nytt -

da jeg kjøpte min nåværende båt i 2004 - så jeg på askeladden - yamarin og rana.

Det betydde på godt norsk her i Bergen

hhv

Askvik Maritim

Båt berge

og Skuteviken Båt & Motor AS .

 

Jeg ringte og avtalte at jeg skulle komme innom - og få ta en prøvetur med de aktuelle båtene.

Askvik Maritim - hadde klar båt for demo - og en mann til å være med - derette fikk jeg låne båten en times tid alene.

Båt Berge hadde glemt at jeg hadde ringt - hadde ikke tid til demotur den dagen - skulle ringe meg dagen etter for ny avtale ( de har ikke ringt ennå )

Skuteviken båt&motor - her var det faktisk snakk om 2 stk båt m/motor - da en i familien og ville ha en slik. Men de hadde heller ikke tid å ta noen demotur den avtalte dagen - men ringte meg ca 2 uker etterpå og sa at de kunne ta demotur når som helst !!

 

DA hadde jeg selvsagt kjøpt Askeladden ( 535)

 

Jeg venter selvsagt ikke at hele firmaet skal stå på hodet for å få selge en båt til 250.000 - men det er grenser likevel.

Og for ordens skyld - han som ville kjøpe Rana sammen med meg - klarte heller ikke å vekke de her i Bergen og kjøpte sin i Haugesund -.

 

jaja

 

(bare for å ha sagt det - dette var før Johs Lunde overtok Askvik Maritim------)

Link to post
Slenger meg på denne jeg også.

 

Noe som virkelig også får meg til å eksplodere er å bli behandlet på samme måte som flere her nevner.

 

Vet ikke om noen har hørt om han som møtte opp til Mercedesforhandleren i Trondheim og startet sin vandring rundt i lastebillokalet. Litt sjuskete kledd var han for dette var nok en kar som stort sett alltid "var i jobb". Han kunne registrere flere selgere som vandret rundt og hadde åpenbart intet å ta seg fore. Han syntes nok dette var litt underlig, men ga dem en sjanse og tok seg god tid. Men til slutt ga han opp og dro heller over til en konkurrent. Der ble han adskillig bedre mottatt og besøket endte opp med 10stk lastebiler kæsj kontant. Han tok seg også anledning til å fortelle om besøket hos Merchedesforhandleren. Selgeren kunne ikke dy seg og ringte ned til dette firmaet for å snakke med sjefen der, og jeg mener å huske at denne telefonen sørget for en til arbeidsledig i byen og det samme dag.

 

Per

Blitt vandrehistorie av denne også....

Det startet i VW-sjappa på Lade; De solgte MAN lastebiler.

Volvo holdt til på andre siden av Haakon 7. gata, og kjente igjen entreprenøren (som sjøl av og til kjørte lastebil) og fikk solgt flere biler i samme slengen. VW-selger fikk fyken samme dag.... :yesnod:

 

...Jeg venter selvsagt ikke at hele firmaet skal stå på hodet for å få selge en båt til 250.000

 

Ikke stå på hode kanskje, men i hvert fall ivareta kundene!! To år senere vil samme mann kanskje kjøpe båt som er MYE dyrere, og hvor tro du han handler DAAahhh??

Det er for mange ukyndige selgere i denne bransjen også! :smash:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Mitt intrykk er at norske forhandlere nesten uansett hva slags produkter det gjelder er trege eller "ikke tilstedeværende" på mail.

Jeg har en helt annen erfaring med bruken av e-mail. Jeg har utvekslet mange e-mail med Lundebåt og de svarer normalt innen ett par timer også på kvelden... selvsagt var dette på en reklamasjon på Mikuni varmer.. Deretter ble importør i Sandefjord koblet inn på maillisten og jeg skrev rett med dem via mail og kopi til Lundebåt..

 

Ikke noen problemer med bruken av e-mail og seriøse kundefokuserte forhandlere er mitt inntrykk.. :flag:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Enig i dette med mail. Noen er veldig flinke som f.eks Lunde båt og det aller meste av utenlandske forhandlere, selgere på ebay osv. En god del norske forhandlere ser derimot ut til å ha veldig gode tider ettersom de ikke nedverdiger seg til å sjekke mailen men satser på at kunden ringer osv. Har liten sympati hvis man da i etterkant f.eks er ute i media og klager på fall i omsettning mm.

Link to post

Jeg bruker mail fordi jeg liker å ha skriftlighet og sporbarhet på det jeg gjør. Mailen har også den fordelen at jeg slipper å bruke tid på den travleste tiden på dagen på å sitte i telefon. Imidlertid oppgir jeg alltid telefonnummer slik at de kan ringe hvis det er noe som er uklart.

Leverandører som har problemer med å forholde seg til dette får finne seg andre kunder enn meg.

Link to post

Enig. E-mail er en ryddig og effektiv måte og kommunisere på, der det også senere lett kan verifiseres hva som er avtalt mellom partene. For en forhandler bør det også ofte fungere greit da de kan planlegge dagen bedre ved å sett av tid til å besvare mail i en periode. Mindre telefoner og mer effektiv arbeidstid uten nærmest konstant å måtte besvare forespørsler.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post

Det er ikke bare i båtbransjen det er upopulært å svare på mail , jeg sendte for 4-5dager siden ut mail til ca 10 selskaper for å be om tilbud på en laserpistol som nok fort koster en plass mellom 50 og 100lapper , har fått svar fra 3 og den ene ville ikke gi meg tilbud før han fikk tilsendt regnskapene mine (trodde det var vanlig at kredittverdighet ble sjekket i øyeblikket man sier ja til et kjøp og ikke før man i det heletatt har mottatt noe tilbud).

 

I fjor vår så sendte jeg en mail til en som skulle selge båt på finn.no med et konkret tilbud 50000.- under priforlangende på ca 1,2mill på en båt , det svaret kom i august 2mnd etter at jeg hadde kjøpt en annen båt , unnskyldningen var at han bare måtte registrere en mail for å få lagt ut båten til salgs på finn og ikke regnet med at noen kom med henvendelser den veien , den båten er enda ikke solgt og sist jeg så den lagt ut så lå den ute til prisen jeg budte.

Link to post

Jeg tror vi, som aktive / svært aktive ( til dels EKSTREMT svært aktive ) nettbrukere, glemmer at det finnes endel kulehoder rundt omkring som gjør hva som helst for å slippe skru på en PC.

 

Ikke for å forsvare, men for å forklare.

Jeg jobber selv med salg, og mine kunder oppfordres ALLTID til å sende mail. Svarer også mailhenvendelser FØR jeg besvarer telefoner.

Det gir forutsigbarhet, mulighet til å prioritere, dokumenterbar korrespondanse og forhåpentligvis god service.

 

Faxmaskin har jeg ikke lengre, våre inngående faxer går ( selvsagt ) til en person som sender de ut på mail til mottagerperson.

Jeg syns det er litt gammeldags, trodde egentlig de fleste bedrifter hadde et ( virtuelt ) faxnummer til hver person idag, som går rett til epostadressen ?

Sende fax gjør jeg ca 2 ggr årlig, det går fint med litt hjelp. :smiley:

 

Men - når en kollega, som sikkert har tastet på en pc i 20 år snart, utbrøt " jøss, kan teksten bli RØD i word også" blir man litt satt på plass. Ikke alle er like interesserte... :rolleyes:

 

Utover det, hører jeg snakk om at det papirløse kontoret er litt forsinket. Jeg hørte første gang om dette når jeg gikk på skolen, og senest i forrige uke når sekretæren vår bannet over en EURO pall med papir som skulle inn til kopimaskina :rolleyes:

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...