Gurba Startet 23.April.2009 Del på Facebook Startet 23.April.2009 (redigert) Tok VHF sertifikatet når jeg var i millitæret. Det er over 10 år siden og jeg husker ikke helt alt sammen... Husker at man kunne få legehjelp og det ene og det andre, telefonsamtale om man ville....men mitt bruk er standby kanal 16 og evt oppkalling av forbipasserende båter. Om jeg skal kalle opp en som holder på å kjøre på et skjær f.eks hva er "rette" måten..?? Skal jeg presentere meg med "albin båt" sør for kirkøya på kanal 16, eller har jeg fått et navn da jeg fikk "lappen" den gangen, ala ella8pv?? Sikkert idiotisk spørsmål, men det er bedre å ta det her enn å få kjeft av tjøme radio på kanal 16 i beste sendetid. Og så var det dette med lisens og det der.. jeg blir glad for all info..... ( Du får flytte den om du vil Mr Ingar, litt usikker på hvem forum du vil ha den i ) Redigert 23.April.2009 av Anders Haaby (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 23.April.2009 Del på Facebook Svart 23.April.2009 Når du har sertifikatet fra før, da er det bare litt trening som skal til. Prøv denne linken og vel så VHF. VHF og litt mer Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 23.April.2009 Del på Facebook Svart 23.April.2009 Eller hva med denne? Sjøassistanse Her er mye bra, men kvelden går sikkert med. Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 23.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2009 Nå ske jeg på fleske trening , så er det vel natta når jeg kommer hjem, men da har jeg noe å se etter når jeg kommer hjem... Men var jeg i nærheten ?? Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 23.April.2009 Del på Facebook Svart 23.April.2009 Nå skal det jo betales årlig avgift til Telenor Maritim Radio da. Uten denne har du ikke lov til å benytte deg av Maritim VHF :) Men ved fare for liv og helse kan du bruke alt du vil, mer eller mindre. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Skipper Båtløs Svart 23.April.2009 Del på Facebook Svart 23.April.2009 Hvis jeg rekker det, kan jeg komme innom deg i butikken i morgen...jeg har lisens...kallesignal, og hele pakka Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 23.April.2009 Del på Facebook Svart 23.April.2009 (redigert) Anders, med all respekt. Du bør ta et nytt kurs Redigert 23.April.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 23.April.2009 Del på Facebook Svart 23.April.2009 Tok VHF sertifikatet når jeg var i millitæret. Det er over 10 år siden og jeg husker ikke helt alt sammen....... Det har skjedd ganske mye på VHF-fronten siden den tid, så hvis du ikke vil gå et kurs for å friske opp kunnskapene kan det iallefall være en ide å kjøpe den nye boken. Du får den tilsendt fra Læremiddelforlaget i Sandefjord. I den boken er også linker til en hel del lydeksempler som brukes for å demonstrere riktig bruk av VHF-prosedyrer i forskjellige situasjoner. Lykke til! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
hifo Svart 23.April.2009 Del på Facebook Svart 23.April.2009 sikkert lurt det dere sier. men hvorfor ikke svare litt mere konkret på spørsmålene hvis dere vet svaret? skal vi anbefale folk å ta båtførerprøven hver gang et navigasjonsspørsmål kommer opp, istedet for å gi et svar ?? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Salt Svart 23.April.2009 Del på Facebook Svart 23.April.2009 Om jeg skal kalle opp en som holder på å kjøre på et skjær f.eks hva er "rette" måten..?? Skal jeg presentere meg med "albin båt" sør for kirkøya på kanal 16, eller har jeg fått et navn da jeg fikk "lappen" den gangen, ala ella8pv?? Du fikk et kallesignal da båten din fikk konsesjon (hvis du har søkt om og fått det). Du fikk ikke noe kallesignal da du fikk sertifikat. Har båten ikke konsesjon, så bør du søke om det. Sjekk Sjøassistanses sider for nærmere info. Jeg er absolutt enig med Poseidon i at du bør skaffe den nye læreboka. Hvis du etterpå sender inn kvittering for den, det gamle sertifikatet, og et oppgraderingsskjema du finner i den læreboka, så kan du få oppgradert sertifikatet ditt til nyeste standard. I den situasjonen du beskriver burde du kalle opp på 16 med navn eller beskrivelse av båten som stevner mot skjæret og hvilket farvann dere er i, ditt båtnavn, og si "se opp for skjæret" e.l.. F eks "JODA-båt med grønn kalesje ved Galteskjæra, dette er Anders på kanal 16; du styrer rett mot et skjær, sving til styrbord!" (og håpe at JODA-båten har VHF). Blås eventuelt fem støt i tåkeluren du har med deg, gang på gang. For ordens skyld: LA8PV er kallesignalet til en levende person som er radioamatør og bor i Molde. Han har ingen ting med fleksnesfiguren å gjøre. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Poseidon Svart 23.April.2009 Del på Facebook Svart 23.April.2009 sikkert lurt det dere sier. men hvorfor ikke svare litt mere konkret på spørsmålene hvis dere vet svaret? ..... Av den enkle grunn at selve spørsmålsstillingen viser at en generell repetisjon av hele VHF-pensum kunne være på sin plass. Fornøyd nå hifo? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Gurba Svart 23.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2009 Hvis jeg rekker det, kan jeg komme innom deg i butikken i morgen...jeg har lisens...kallesignal, og hele pakka Flott , da tar jeg med pumpa i morgen og.... Og så ønsker jeg med bok i gave. Takk for gode svar. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 23.April.2009 Del på Facebook Svart 23.April.2009 (redigert) En bok som dekker pensumet til VHF sertifikatet, SKAL i følge reglene være med VHF'n, der du bruker den! Redigert 23.April.2009 av aileenll (see edit history) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Lars H. Svart 23.April.2009 Del på Facebook Svart 23.April.2009 (redigert) Åhh? Kan ikke huske at jeg hadde noen lærebok i det hele tatt den gang for 48 år da jeg tok sertifikatet. Så noen bok hadde jeg hverken med meg da jeg jobbet som radiooperatør på hurtigruten som sommerjobb eller i Nordsjøen på den første oljeboringsplattformen Ocean Traveler. Og ombord i min nåværende båt Trudelutt, har jeg heller ingen slik bok. Hadde jeg hatt bok da jeg tok sertifikatet, hadde den nok vært ganske så lefsete nå! (men jeg har med kopi av sjøveisreglene ombord!) Lars H. Redigert 23.April.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Nemo Svart 23.April.2009 Del på Facebook Svart 23.April.2009 Går ut fra at du har funnet ut av prosedyren for nødmelding. Var det denne situasjonen du ønsket svar på? "Hvor og når skal du utsende en nødmelding for et annet skip? Når det nødstedte skip ikke selv er i stand til at utsende nødmelding." Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 Åhh? Kan ikke huske at jeg hadde noen lærebok i det hele tatt den gang for 48 år da jeg tok sertifikatet..... Den gangen hadde vi noe som het "Instruks for norske skipsradiostasjoner" og der inngikk VHF-pensumet som en tørr og kjedelig del. Nå foreligger en mer "pedagogisk" lærebok, med bilder og det hele. Den skal strengt tatt, som enkelte andre påpeker, egentlig befinne seg ombord som en del av standardutrustningen ved radiostasjonen..... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
oslofjord Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 (redigert) Nå skal det jo betales årlig avgift til Telenor Maritim Radio da. Uten denne har du ikke lov til å benytte deg av Maritim VHF :) Men ved fare for liv og helse kan du bruke alt du vil, mer eller mindre. Liv og helse ja....betyr det at man i praksis slipper å ha konsesjon/sertifikat hvis man kun har bærbar VHF som nødutstyr ? (Med andre ord bare fyrer den opp for å få oppmerksomhet hvis båten synker.) Redigert 24.April.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 Nei. Det er like fullt ulovlig, men i raden av problemer man har i det båten går ned er vel dette et av de minste.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ribtjenester Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 Du får bare rope LA8PV kaller BP folk. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Gunga Din Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Enzo Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 Nødprosedyre for maritim VHF START VELG KANAL 16, FULL EFFEKT NØD-KALLING mayday mayday mayday DETTE ER (this is) Fartøyets navn og evt. kallesignal 3 GANGER NØD-MELDING mayday Fartøyets navn og evt. kallesignal • FARTØYETS POSISJON • hvilken NØD DET ER • hvilken HJELP SOM TRENGS • ANDRE viktige OPPLYSNINGER Skriv ned nødmeldingen. - Tal langsomt og tydelig. Bruk norsk i norske farvann og engelsk i andre farvann. --------------------------- Kanal 6, 8, 77 er skip/skipskanaler. Disse kan brukes til normal interskip kommunikasjon. Kanal 12, 13, 14: Brukes i Norge til havnetjenester og losvesen Kanal 16: Nød- og kallekanal, vanlig kommunikasjon skal ikke forekomme Kanal 70: Nød- og kallekanal, brukes bare til DSC signalering. Kanaler for kommunikasjon med kystradiostasjoner for adgang i telenettet, kan være for eksempel være kanal 7, 24, 26 etc. Dette vil fremgå av kanalkart over stasjonene. GMDSS nødmelding http://www.sjoassistanse.com/filesystem/20...e-gmdss_149.pdf Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 Lær deg nødprosedyren, det holder lenge til privat bruk. Kall opp kyststasjonen noen ganger i løpet av sesongen for å kontrollere at utstyret virker. For alle andre formål bruker jeg mobil. Ha en hyggelig og skade fri båt sesong. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
avsluttet Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 for å advare en som går på grunn finnes det vel ikke noen spesiell prosedyre. Men er det ikke tid å kalle opp båten på vanlig måte ville jeg kanskje bare sagt noe som ..du som går "der og der" , nå går du på grunn!.. og det er jo ikke etter boka. Jeg var selv på nippet til å komme i den situasjonen, men båten jeg skulle advare gikk så fort at jeg rakk ikke si noe før han var forbi grunnen. Og da kan man jo spørre seg, hvis man ikke har tid til å kalle opp på vanlig måte, er det i det hele tatt noen vits? Sitér dette innlegget Link to post
mitsu Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 Flott at du tar opp dette problemet,Anders. Tror mange trenger å få frisket opp litt teori med VHF "lappen". Ikke bare og rope: Maybe Maybe! på kanal 16 når skuta synker.. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 ..... Kall opp kyststasjonen noen ganger i løpet av sesongen for å kontrollere at utstyret virker. ......... Ja, det må du gjerne gjøre, men helst ikke på kanal 16. Norske kyststasjoner kalles for alle praktiske formål på sine respektive arbeidskanaler. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.