Jump to content

Noen som kan gi meg en kjapp innføring i bruk av VHF ?


Gurba

Recommended Posts

Tok VHF sertifikatet når jeg var i millitæret. Det er over 10 år siden og jeg husker ikke helt alt sammen...

 

Husker at man kunne få legehjelp og det ene og det andre, telefonsamtale om man ville....men mitt bruk er standby kanal 16 og evt oppkalling av forbipasserende båter.

 

Om jeg skal kalle opp en som holder på å kjøre på et skjær f.eks hva er "rette" måten..?? Skal jeg presentere meg med "albin båt" sør for kirkøya på kanal 16, eller har jeg fått et navn da jeg fikk "lappen" den gangen, ala ella8pv??

 

Sikkert idiotisk spørsmål, men det er bedre å ta det her enn å få kjeft av tjøme radio på kanal 16 i beste sendetid.

Og så var det dette med lisens og det der.. jeg blir glad for all info.....

 

( Du får flytte den om du vil Mr Ingar, litt usikker på hvem forum du vil ha den i )

Redigert av Anders Haaby (see edit history)
Link to post
Tok VHF sertifikatet når jeg var i millitæret. Det er over 10 år siden og jeg husker ikke helt alt sammen.......

 

Det har skjedd ganske mye på VHF-fronten siden den tid, så hvis du ikke vil gå et kurs for å friske opp kunnskapene kan det iallefall være en ide å kjøpe den nye boken. Du får den tilsendt fra Læremiddelforlaget i Sandefjord. I den boken er også linker til en hel del lydeksempler som brukes for å demonstrere riktig bruk av VHF-prosedyrer i forskjellige situasjoner.

 

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Om jeg skal kalle opp en som holder på å kjøre på et skjær f.eks hva er "rette" måten..?? Skal jeg presentere meg med "albin båt" sør for kirkøya på kanal 16, eller har jeg fått et navn da jeg fikk "lappen" den gangen, ala ella8pv??

Du fikk et kallesignal da båten din fikk konsesjon (hvis du har søkt om og fått det). Du fikk ikke noe kallesignal da du fikk sertifikat. Har båten ikke konsesjon, så bør du søke om det. Sjekk Sjøassistanses sider for nærmere info. Jeg er absolutt enig med Poseidon i at du bør skaffe den nye læreboka. Hvis du etterpå sender inn kvittering for den, det gamle sertifikatet, og et oppgraderingsskjema du finner i den læreboka, så kan du få oppgradert sertifikatet ditt til nyeste standard.

 

I den situasjonen du beskriver burde du kalle opp på 16 med navn eller beskrivelse av båten som stevner mot skjæret og hvilket farvann dere er i, ditt båtnavn, og si "se opp for skjæret" e.l.. F eks "JODA-båt med grønn kalesje ved Galteskjæra, dette er Anders på kanal 16; du styrer rett mot et skjær, sving til styrbord!" (og håpe at JODA-båten har VHF). Blås eventuelt fem støt i tåkeluren du har med deg, gang på gang.

 

For ordens skyld: LA8PV er kallesignalet til en levende person som er radioamatør og bor i Molde. Han har ingen ting med fleksnesfiguren å gjøre.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post

Åhh? Kan ikke huske at jeg hadde noen lærebok i det hele tatt den gang for 48 år da jeg tok sertifikatet. Så noen bok hadde jeg hverken med meg da jeg jobbet som radiooperatør på hurtigruten som sommerjobb eller i Nordsjøen på den første oljeboringsplattformen Ocean Traveler. Og ombord i min nåværende båt Trudelutt, har jeg heller ingen slik bok. Hadde jeg hatt bok da jeg tok sertifikatet, hadde den nok vært ganske så lefsete nå! (men jeg har med kopi av sjøveisreglene ombord!)

 

Lars H. :flag:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Åhh? Kan ikke huske at jeg hadde noen lærebok i det hele tatt den gang for 48 år da jeg tok sertifikatet.....

 

Den gangen hadde vi noe som het "Instruks for norske skipsradiostasjoner" og der inngikk VHF-pensumet som en tørr og kjedelig del.

Nå foreligger en mer "pedagogisk" lærebok, med bilder og det hele. Den skal strengt tatt, som enkelte andre påpeker, egentlig befinne seg ombord som en del av standardutrustningen ved radiostasjonen.....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Nå skal det jo betales årlig avgift til Telenor Maritim Radio da. Uten denne har du ikke lov til å benytte deg av Maritim VHF :)

 

Men ved fare for liv og helse kan du bruke alt du vil, mer eller mindre.

 

Liv og helse ja....betyr det at man i praksis slipper å ha konsesjon/sertifikat hvis man kun har bærbar VHF som nødutstyr ? (Med andre ord bare fyrer den opp for å få oppmerksomhet hvis båten synker.)

Redigert av salt (see edit history)
Link to post

Nødprosedyre

 

for maritim VHF

 

START

 

 

VELG KANAL 16, FULL EFFEKT

 

NØD-KALLING

 

 

mayday mayday mayday

DETTE ER (this is)

Fartøyets navn og evt. kallesignal 3 GANGER

 

NØD-MELDING

 

 

mayday

Fartøyets navn og evt. kallesignal

• FARTØYETS POSISJON

• hvilken NØD DET ER

• hvilken HJELP SOM TRENGS

• ANDRE viktige OPPLYSNINGER

 

Skriv ned nødmeldingen. - Tal langsomt og tydelig.

Bruk norsk i norske farvann og engelsk i andre farvann.

 

---------------------------

 

Kanal 6, 8, 77 er skip/skipskanaler. Disse kan brukes til normal interskip kommunikasjon.

 

Kanal 12, 13, 14: Brukes i Norge til havnetjenester og losvesen

 

Kanal 16: Nød- og kallekanal, vanlig kommunikasjon skal ikke forekomme

 

Kanal 70: Nød- og kallekanal, brukes bare til DSC signalering.

 

Kanaler for kommunikasjon med kystradiostasjoner for adgang i telenettet, kan være for eksempel være kanal 7, 24, 26 etc. Dette vil fremgå av kanalkart over stasjonene.

 

GMDSS nødmelding

http://www.sjoassistanse.com/filesystem/20...e-gmdss_149.pdf

Link to post

for å advare en som går på grunn finnes det vel ikke noen spesiell prosedyre.

 

Men er det ikke tid å kalle opp båten på vanlig måte ville jeg kanskje bare sagt noe som ..du som går "der og der" , nå går du på grunn!.. og det er jo ikke etter boka.

 

Jeg var selv på nippet til å komme i den situasjonen, men båten jeg skulle advare gikk så fort at jeg rakk ikke si noe før han var forbi grunnen. Og da kan man jo spørre seg, hvis man ikke har tid til å kalle opp på vanlig måte, er det i det hele tatt noen vits?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...