Jump to content

Noen som kan gi meg en kjapp innføring i bruk av VHF ?

Gurba

Recommended Posts

Jeg pleier hver sesong ved båtutsetting å bla kjapt gjennom vhf-boka.

vhf_omslag.jpg

I tillegg finner du 13 lydeksempler fra pensum her: http://www.mamut.net/lmforlaget/subdet42.htm.

Disse anbefaler jeg å høre gjennom for å bedre presisjonene på VHF meldinger.

Etter mitt skjønn er det endel som "skvaldrer" for mye på VHFen. Det synes jeg er en uting - da får man heller bruke mobiltelefonen.

I "gamle dager" var hele pensum lest inn som lydbok. Jeg vet ikke om denne muligheten finnes i dag med atskillig nyere pensum.

K

all opp kyststasjonen noen ganger i løpet av sesongen for å kontrollere at utstyret virker. .........
Ja, det må du gjerne gjøre, men helst ikke på kanal 16.
Vel, der er jeg ikke helt enig med deg Poseidon. Har jeg byttet antenne eller noe annet teknisk, er det i første rekke muligheten for å bli hørt på K16 som er viktig. Så for testing kaller jeg opp på K16 og ber om svar på aktuell arbeidskanal. Når kontakt er oppnådd der, spør jeg om hvordan jeg gikk ut på K16. Et slikt oppkall som: "Tjøme radio, Tjøme radio, dette er Trudelutt på kanal 16, kom kanal 7", belaster K16 minimalt.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Er det kanal 2 som er arbeidskanal på Hvaler ?? Mener og huske det.. og så 7??

Mange gode tips her..

Jeg har sitti i fra jeg var liten på "krakken" bak roret i skøyta og hørt på 3'rn på walkie talkien og 16 på vhf'en. Pappa hadde den hengende i en skrue. Kommer det kontroll sa han så hiver vi den i vannet.. Det var litt mange kanaler på den. Men har på 25 år ikke vært med ¨på å sagt noe som helst på den.

Drev aktivt med walki talkie når jeg var i ungdommen så det henger i.. vhf lappen tok vi i millitæret... vi sto på gangen og lærereren i klasse rommet og så snakket vi igjennom døra. Husker dette medic og telefonsamtale greiene... Men jeg syns det er greit å ha en radio. Både for å få med om det skulle ha skjedd noe og så om det skjer noe. En mobil er ikke mye vært om man ikke har nummeret til båtene som kjører forbi...

Jeg skal gå igjennom denne tråden når jeg har ledig tid... takker igjen for mange gode tips..

Tjøme radio, tjøme radio, "albinbåt" på kanal 16 , kom kanal 2 over.. oi oi oi ...

eller:

Nidelv 24 . nidelv 24, sør for singløya med ho toppløse med dem store pættæne på pansret. "albinbåt" rett nord for deg 200 meter, på kanal 16 her. Kjør rett i mot meg da det er mye skjær her...

Jeg lærer fort..

Bortsett fra oi, oi og kanal 2, så er det greit. For Hvaler gjelder Fredrikstad-senderen på K7 og Senderen på Tjøme på Kanal 21. Frekvensplan for kystradiostasjoner i Sørnorge finner du her.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

En ting som også skulle være nevnt her er at, har du VHF ombord er du pliktig til å lytte på kanal 16 hele tiden. Noen VHF (nyere) har dual channel, så det er mulig å høre på 2 kanaler samtidig.

Har altid kanal 16 på den ene VHFen når jeg er i båten. Hver sesong er det noe som skjer. Og er jeg i nærheten drar jeg mot de som trenger hjelp. Selv om jeg ikke er først er det mulig jeg kan bidra.

For ordens skyld: LA8PV er kallesignalet til en levende person som er radioamatør og bor i Molde. Han har ingen ting med fleksnesfiguren å gjøre.

Det ser ut til at han har fått endret det til et annet kallesignal. LA8PV ikke gyldig etter 4. januar 2008. Det ble vel en belastning når han ikke fikk ha det i fred. Har også sett LA8PV som VHF/MMSI kallesignal i signatur her på baatplassen. Og det var ikke en fra Molde :smiley:

Forresten, "Radioten" ligger på

.

(Det ble litt utenfor topic men han er nevnt to ganger i denne tråden.)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...