båtdama Startet 23.April.2009 Link til dette innlegget Startet 23.April.2009 (redigert) I år vil vi legge båtferien til Sverige. Vi har aldri kommet oss lenger enn til Arendal og får fy fy for det :-) Får hele tiden høre hvor fin kysten vår er lenger øst og de som har vært i Sverige, kysten ned mot Gøteborg, sier det er en flott tur. Så da kommer alle spørsmålene: 1. Hvor lang tid må vi beregne hvis vi vil "kose" oss bortover? Altså 10 knop pluss minus? (Vi liker ikke stresse på tur) 2. Hvor bør vi krysse? Må vi helt til Sandefjord? Vi vil helst ikke krysse i "åpent". Så sant det ikke er konvoi da. 3. Har hørt om konvoier som går over, hvor fra og hvem arrangerer disse? 4. Anbefalte sjøperler på veien:-) , fra Arendal og videre øst.... Skulle det være noen fra Mandal som kan vise veien i uke 30 el 31,,,så hadde jo det vært det beste :-) Vi gleder oss allerede...... Redigert 23.April.2009 av båtdama (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 I år vil vi legge båtferien til Sverige. Hei båtdama, og velkommen til baatplassen.no. Rart det ikke er noen svar i denne tråden, for de spørsmålene du har burde være yppelig egnet for å få mange gode tips. Mandal -Gøteborg tur/retur er et godt stykke, og det er ferie. Jeg ville hatt 4 uker på en slik tur, men mange vil nok sikkert si at det holder lenge med 3 uker. Så er det jo også spørsmål om hva slags steder dere foretrekker, da. Ligger dere mest i naturhavner, eller gjestehavner? Videre øst for Arendal kan Lyngør være et sted å besøke og videre østover ville jeg gått innom Jomfruland. Hvis dere ikke vil ut i "åpent" vann, så må dere et godt stykke videre før dere kan krysse over. Jeg tror Redningsselskapet fortsatt har eksortetjeneste over fjorden Hvasser/Skjærhalden. Se http://www.nssr.no/Redningssk%C3%B8ytene/Eskorte På strekningen Svenskegrensa - Gøteborg er det masse steder man kan "utforske". Det lønner seg kanskje å skaffe noen bøker om den svenske skjærgården? Hvis dere ikke er spesielt interessert i å besøke Gøteborg med båt, så ville jeg kanskje vurdert å ikke gå så langt nedover men hatt Marstrand som endepunkt. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 Jeg har gått (i ca 6 knop) Hvaler-Lyngør og tilbake et par ganger; helt OK dersom du har greit vær. Østover har du strømmen mot deg, men den er mere plagsom lengre nord, særlig kombinert med vest-sørvest vind, som gir krappere sjø. Ta ut en kurs fra kartet (er det kart 305, tru?) fra Lyngør mot Klövningarna (som er nord for Koster), og styr den kursen til du får landkjenning (Kosterbonden er et fjell med karakteristisk "hatteform" og to tårn pluss en antennemast på, på Nord-Koster) eller ser den store rød-hvite innseilingsbøya vest for Koster. Du bør ha 50000-kart - f eks båtsportserie B eller sjøkart nr 1 - for å ta deg inn fra Klövningarna fyr mot Hvaler eller rundt Koster. Vil du sikte lengre nord, så ta peiling på Torbjørnskjær fyr, og gå inn i skjærgården nord for fyret, nord for de mange småskjæra mellom Klövningarna og Torbjørnskjær. Skjærhalden eller Kostersundet er greie stoppesteder når du har kommet over. Det er ilandstigningsforbud på de aller fleste holmene du møter mellom Nord-Koster og Torbjørnskjær i hekketida 15.4.-15.7., sjekk båtsportkartene. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Superkul Svart 24.April.2009 Link til dette innlegget Svart 24.April.2009 vi var nedover mot gøteborg for et par sesonger sia - fredrikstad - smøgen da brukte vi 2 uker med masse stopp nedover - en haug med steder å se innom - skaff noen kart og studer steder smøgen er et kjempefint sted - koster må oppleves men sett av et par dager så man kan gå og titte litt sotekanalem MÅ tas på turen Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
mhemil Svart 24.April.2009 Link til dette innlegget Svart 24.April.2009 Mange anbefaler Koster og jeg regner da med at det er skjærgården sør for sørkoster som menes. For en som aldri har seilt i arkipelaget, har dere noen umiddelbare forslag til fine havner? Har studert havneguiden, og den lister opp en rekke plasser, men man bør være kjent for å navigere mot endel av dem i dette relativt urene farvannet. Sitér dette innlegget Link to post
Dagen Svart 24.April.2009 Link til dette innlegget Svart 24.April.2009 Hei! Gikk fra Risør og rett over til Nord Koster omtrent i den farta du snakker om ca 10-11 knop. Jeg tror vi brukte ca 6-7 timer. Men når dere kommer fra Mandal og ikke ønsker for mye åpent hav, så er kanskje det for lenge/langt? Du vil se Jomfruland ganske lenge om ikke annet. En overfor nevner at det er fint å gå fra Lyngør og over, og det tror jeg er like greit. For fra Lyngør til Kragerø er det jo uansett bare åpent hav. Men for all del, du går jo uansett ikke altfor langt fra land hvis du følger kysten. I forhold til hvor lang tid du "trenger" til en sånn tur? Jeg vil si 2-3 uker hvis du ikke vil stresse. Ellers vil jeg gjerne komme med et lite sukk: Drit i Strømstad og sikt deg heller inn sør for Koster. Derfra er det fint å gå sørover f.eks til Grebbestad og Tanumstrand. I Strømstad treffer du bare Ola Dunk ....... mvh Dagen Sitér dette innlegget Link to post
båtdama Svart 25.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2009 oj...så flott med mange svar og meninger.... Det er høres ut som at det blir Koster som er hovedmålet for oss....Strømstad er interessant bare for moro skyld,,,gøy med en natt eller to i en travel havn også. Men hovedmålet er Koster og den svenske skjærgården. Tror vi følger rådet med å krysse over fra Lyngør. Skulle været bli dårlig og vi må vente litt,,så der vel det rette plassen å ligge værfast :-) Noen som vet om det går konvoier fra Lyngør? Men det er snakk om 6-7 timer derfra og over, er det beregnet som en "skummel" rute, eller er det greit? Vi vil ikke ta noen sjangser, og når det er første gangen, så tar alt litt lenger tid..... Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 25.April.2009 Link til dette innlegget Svart 25.April.2009 Det er en veldig fin tur. Husker at det er en del "grums" i havet på utsiden av Nord-Koster, men har inntrykk av at masse er god merket - så det skal ikke by på noen problemer... Min favoritt er havnen på østsiden av Nord-Koster: God og trygg havn. Butikk. Gode stier/ veier å gå på. Flott badestrand (langgrunn) og mange morsomme steder for barn. Nå skal det sies at jeg ikke har vært der siden jeg var der med familien (som barn), og husker stedet kun som barn. Og da bare med gode minner... (Vi reiste over fra Grimstad. Dro rett over derfra. Vi lå da i ca 15 knop. Husker ikke distanse/ tid. ) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
GeirT Svart 25.April.2009 Link til dette innlegget Svart 25.April.2009 Fra Lyngør syntes jeg dere burde gå direkte til Smøgen. I området Svenskegrensen til Koster treffer dere bare en masse støyende nordmenn. Mengden av disse avtar jo lenger sør du kommer. Fra Lyngør til Smøgen er det litt i underkant av 70nm - men dere får mye mindre motstrøm enn lengre nord. Dere burde klare dette på godt under 7 timer. Så kan dere kose dere langs kysten - litt sørover og så tilbake nordover gjennom Soten kanalen til Hunnebostrand. Væderøarna, nordvest av Hunnebostrand er definitivt verdt et besøk. Derfra kan dere returnere til Norge, f.eks. til Jomfruland og ta kysten videre hjemover. Overfarten fra øst mot vest går godt unna. spesiellt når dere har passert midten øker medstrømmen. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Mulligan Svart 25.April.2009 Link til dette innlegget Svart 25.April.2009 Svenskegrensen til Koster treffer dere bare en masse støyende nordmenn. Kan umulig være så mange. Avstanden er 4500 m. Og i Smøgen er det smekkfullt av halvfulle svenske fjortiser. Gå til Kungshamn istedet. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 25.April.2009 Link til dette innlegget Svart 25.April.2009 Noen som vet om det går konvoier fra Lyngør?Men det er snakk om 6-7 timer derfra og over, er det beregnet som en "skummel" rute, eller er det greit? Vi vil ikke ta noen sjangser, og når det er første gangen, så tar alt litt lenger tid..... Hei båtdama Ja, det går konvoi fra Lyngør, men den går til Risør og ikke over til Sverige. Konvoiene følger kysten, og det er kun den som går mellom Hvasser og Skjærhallen som krysser fjorden. Forsto det som dere ikke ville ut på "havet", men nå snakkes det om kryssing av åpent havstrekk der dere ikke vil se land på noen timer. Er dere klare for det, så er det greit men utfra ditt første innlegg så oppfattet jeg det ikke slik. Synes heller dere skal følge kysten oppover, og krysse lenger opp, så kan dere heller ta en lengre kryssing på tilbakeveien. Ser også at du tenker i retning av å "gå sammen med noen", og da mener jeg at hvis man ikke er klar for å gå alene, så bør man heller velge en tryggere rute. På havet er man sin egen herre, og må klare seg selv. Det å gå sammen med en annen båt, kan slå begge veier. Hva hvis den andre båten får problemer? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.April.2009 Link til dette innlegget Svart 25.April.2009 Enig i den. Gå opp til Tjøme og overnatt på Verdens Ende. Derfra er det et greit strekk over til den andre siden. Du er heller aldri alene utpå der om sommeren. En sverm av småbåter krysser frem og tilbake hele tiden. Har du tenkt deg til Koster så tar du renna inn ved Kløvningen. Eller du kan gå på innsida av Tisler og Långø inn til Strømstad. Det snakkes mye dritt om Strømstad, men ser du bort fra Skjærtorsdag er det en ordentlig trivelig liten by. Bruk den ytre gjestehavna ved fergeleiet. Rekesmørbrødene på terrassen på hotellet er verdens høyeste. Også mye godt å spise på Restaurant Røkeriet på kaikanten. Jeg har vært på noen interessante visninger på Bymuseet. Det er også som regel utstillinger i den nedlagte lokstallen. Og spiller de gale nordmennene på restaurant Pråmen, så må dere gå og høre. Sitér dette innlegget Link to post
båtdama Svart 26.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 ja...det er mange løsninger på dette strekket, skjønner jeg... virker som det tryggeste er å gå lenger øst...det sies jo å være flott oppover langs kysten vår... Vi er ikke helt "ferskinger" på sjøen,,,det er bare det er utrolig avslappende å ta følge med noen som vet veien :-) Men da har vi funnet ut det blir fra Jomfruland eller Tjøme...det kommer også an på om det går "konvoier". Har hørt at det kjøres i fellesskap fra sandefjord til strømstad. Var det bare noen rykter? Mener å huske det var en båtforening eller no sånt,,,som hjalp til med dette? At båtførerne selv avtalte via en forening når de skal krysse,,,så er det bare å henge seg på..... Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Uansett hva du ender opp med anbefaler jeg å bruke GPS. Veldig avslappende å vite hvor man er til enhver tid, også når man ikke ser land. I tillegg kan man lettere korrigere for strømninger osv som fører båten bort fra ønsker led - til tross for at man har riktig kompasskurs. Det er også lettere å gi beskjed til de andre ombord hvor lang tid det er til landligge igjen: Planlegge middag osv. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
litt peiling Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 det er mange flotte steder langs svenskekysten: Ser ikke helt koster som så flott. Dog er det nesten bilfritt, men hva mer? Greit å ha vært der. Kjør inn til strømstad og ta fergen over til koster. Da kan dere nyte mat og vin/øl og kanskje leie dere en sykkel.... (kanskje litt flott likevel ) Og det å få plass, er meget vanskelig. Jeg syntes Grebbestad, Fjellbacka og smøgen er fine havner. Noe for alle og enhver. Ellers har dere norske siden da! Med Kragerø, stavern, Tønsberg, skjærhalden osv Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Har de to siste sesongene hatt minst en uke på Koster. og det blir nok en uke der i år også. Synes områdene rundt Kosterøynene har mer enn nok å by på for et par uker, og dersom du finner en flott fortøynignsplass du ikke vil miste kan du bare ta ferga til polet i Strømstad. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 8.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2009 Bare et lite tips til en side om den Svenske vestkyst som jeg fant i dag http://www.vastsverige.com/templates/portal____15875.aspx Sitér dette innlegget Link to post
OLESVE Svart 8.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2009 Jeg vil anbefale deg å ta en tur nord for Tjøme når du først er så nær. ( her er det også mange fine muligheter for overnatting i uthavner.)Gå gjennom Vrengen og over til Hvaler. Der bør du kjøre gjennom noen av sundene. Dette er ett tips hvis du liker å kjøre sakte og kose deg og ikke bare kjøre rett fram over åpne strekninger. Bør bruke minst ei uke hver veg hvis du "bare" skal til Strømstad. Hilsen Nøttlenning Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.