Jump to content

Noen som tar betalt for å pusse opp en 21 fots jeep?

bullett

Recommended Posts

Hei dere.

Ser etter noen som kan ta på seg oppussing av en 21 fots amerikansk paramount 21 sportfisherman. :fishing:

Ønsker ny lakk over hele båten. båten skal stå på henger så bunnstoff trengs ikke vil jeg tro...

ønsker er bra finish så best om man har styra litt med slik...

Prisoverslag ønskes.

båten er i Oslo så kanskje noe ikke for langt unna.

bilde_008.jpg

Mvh Tom

93043413

eller

brasak@hotmail.com

Ønsker du ny lakk for å bytte farge, eller bare for å shine den opp igjen?

For hvis det er bare å shine opp igjen kan du få hakeslipp av det man kan oppnå med litt skikkelig pussing. Dvs. vannpussing (Abralon skiver) + rubbing + polering...

Skal du bytte farge hadde jeg (hvis jeg hadde vært i dine sko) vurdert å snakke med forskjellige lakk- / billakkeringsfirma i regionen. Må få gjort ordentlig rent først (rense), og lakkere med lakk som sitter på en båt.

Personlig liker jeg ikke lakk på plastbåt, men det er en helt annen sak... :smiley:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jeg har lakkert skroget på en daycruiser en gang før - gjør det aldri igjen. En hxxvettes jobb i tillegg til at skroget ripes opp og blir stygt myyye fortere enn hvis du beholder gelcoatfargen. Da hadde jeg heller sedd på muligheten for å legge på tape/film. Da kan du få klistra på hva som helst og det ser ut akkurat som nylakkert. Vet desverre ikke hvem som gjør sånt

.

.

bmhe

Jepp GBjr. Folie på båt er svært i USA, spesielt på ski/wakeboard båter. Der er det fullsize promotering av alt fra båtprodusenter til skomerker... noen av dem blir drit tøffe men det er fryktelig mye blingfjas.

Etter hva jeg har lest er sånn folie ganske holdbar og, for ikke å snakke om at hvis den skulle bli hærpa og stygg er det mye enklere å fjerne den enn det er å lakkere om.

.

.

bmhe

Jeg har vært borti det en gang der firmaet jeg var litt engasjert i valge hel-foliering i stedet for lakkering av en buss. Det tålte både steinsprut og vask...

Dessuten var det bare å kutte bort en del av folien og bytte med ny der det kom en bult (måtte sparkle litt først da). Var faktisk noen i Kristiansand som gjorde det mener jeg å huske.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Husker å ha lest at det er en på forumet her som jobber med dette til daglig og var flittig innom med gode tips i en tidliger tråd ang blå stripe på skrogside. Kanskje en ide og poste et nytt emne hvor foliering av skrog kom fram.

BTW snakket han vel om shining, så vi snakker vel kanskje om vanlig rubbing og polering i dette tilfellet :crazy:

Redigert av alfb (see edit history)

Tja, trådstarter nevner både lakk og finish. Derfor jeg tidlig spurte vedkommende om det er nødvendig med lakkering (bytte farge), eller om vedkommende bare ønsker finere finish av eksisterende farge.

Hvis sistnevnte er jeg ikke tvil om at jeg ville brukt vannpussing (Abralon) + rubbing + polering. Gjorde i alle fall underverker for min solfalmede Nidelv... Nå er det den blankeste Nidelven i båthavnen, og blant de eldste... :yesnod:

Ok.

Fargeskift = lakke eller legge på folie

Freche opp farge = Jeg vil anbefale vannpussing (abralon skiver) + rubbing + polering (Forbehold om at fargen som er på båten ikke er lakk men faktisk topcoat)

Men vannpussing vil ikke jevne ut hakk. Skal du det må det nok "sparkles" opp og lakkes. Vær da klar over at det er veldig lett å få nye skrap i båten i etterkant, og at skrapene da vil bli røde mot en offwhite farge...

Jeg har jo ikke sett båten (på nært hold) så det er vanskelig å si noe om hva jeg ville gjort selv :smiley:

Nå er ikke jeg noen ekspert på området, men dette er hva jeg mener må gjøres ved fargeskifte:

1) Bestemme seg for lakkering eller foliering.

2) Vaske alle flater rene

3) Pusse flatene fri for oksidering

4) Sparkle/ plaste (?) riper og skader

5) Pusse, sparkle, pusse, sparkle, pusse, pusse...

Ved foliering:

6) Tror de kan legge folie rett på uten ekstra heftlag/ grunning

Ved lakkering:

6) Spraye på grunning

7) Vannpusse jevnt (?)

8) Vaske rent (sprit/ tynner)?

9) Lakkere X antall fargestrøk

10) Lakkere med blanklakk?

Som nevnt: Tror det er noe a la slik. Lenge siden jeg lakkerte en bil, og dette er vel noe i samme gate. Er faktisk 16 år siden, så mye kan ha forandret seg på den tiden...

Da jeg lakkerte denne, gjorde jeg slik: Begynte med å først vaske med silikonvask. Pusset hele det underbukseblå feltet med maskin og 400 papir. Selv om båten ikke var ny, var den ripefri, så vi slapp unna sparkling. Finishen på denne trengte ikke være 100, så det ble besluttet å legge lakken rett på, vanligvis bør man bruke en isolerende grunning. Båten ble tapet opp, og så silikonvasket igjen. Da lakkeringen begynte, kom det likevel noen silikonspor, så anti-silikon ble blandet i lakken. Dette gjør at lakken siger lettere, så man må være mer forsiktig. Lakken som ble brukt var vanlig tett farge, dvs ikke metallic som krever klarlakk etterpå, så jeg la på 4 gode strøk, heldigvis uten at der ble renninger. Etter 40 minutter på tørk på 60 grader, ble dekking fjernet og eieren kjørte glad hjem med den...

Før:

hydromarin_6020_011.jpg

Etter:

hydromarin_6020_012.jpg

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Det blir nesten som å spørre hvor langt et tau er :wink: ...

Prisen er avhenging av om det er mye sparkling og pussing. Er alle detaljer slik som lukelåser, hengsler, rekker fester og bøyler osv demontert? For å få et proft resultat bør/må mest mulig demonteres for å unngå tapekanter og skygger under ting... For å lakke alt synlig, når den er ferdig demontert vil i allefall komme på 20-25 pluss lakk. Kan bli mer, kan bli mindre. Vondt å si uten å ha sett båten nøye...

Kjetil S

Ja, det er fullt mulig å få et bra resultat selv, bare man tar tia til hjelp, men jeg pleier ofte å si at jobb noen timer overtid med det du kan, bruk de pengene til å betale en lakkerer som vet hva han gjør :wink: .

Men hvis du gjør det selv, demonter mest mulig, pass på å gjøre alt rent. Hvis du demonterer noe med silikon under, fjern dette, vask godt området der silikonen var, vask hendene godt før du kladder videre andre steder, og puss aldri oppå der det har vært silikon og så andre steder med samme papir! Lakker i flere omganger, del opp der du kan og lag skjøter som ikke viser. Feks i kanter eller profiler. Ta luker og konsoller for seg. Innerliner etterpå og så skroget tilslutt.

Lykke til og ikke vær redd for å spør.

Kjetil S

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Har du spurt disse hva de ville tatt for en slik jobb?

Bærum Plastservice

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...