bullett Startet 23.April.2009 Link til dette innlegget Startet 23.April.2009 Hei dere. Ser etter noen som kan ta på seg oppussing av en 21 fots amerikansk paramount 21 sportfisherman. Ønsker ny lakk over hele båten. båten skal stå på henger så bunnstoff trengs ikke vil jeg tro... ønsker er bra finish så best om man har styra litt med slik... Prisoverslag ønskes. båten er i Oslo så kanskje noe ikke for langt unna. Mvh Tom 93043413 eller brasak@hotmail.com Sitér dette innlegget Link to post
Vierskjær Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 Jeg er redd de fleste her på formuet har mér en nok med å puss og knikke på sine egene skuter i disse tider. Men herved er innlegget ditt satt på toppen av listen igjen Shine båt er jo bare morro, og det kan godt tenkes du finner noen her! Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
bullett Svart 25.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2009 Trenger vist mere en flaks... jeg synes det er kos å bruke båten jeg. ikke pusse;) så betaler heller noen for jobben;) Så synes noen det er kos så hvorfor ikke tjene noen kr på det... hehe Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Ønsker du ny lakk for å bytte farge, eller bare for å shine den opp igjen? For hvis det er bare å shine opp igjen kan du få hakeslipp av det man kan oppnå med litt skikkelig pussing. Dvs. vannpussing (Abralon skiver) + rubbing + polering... Skal du bytte farge hadde jeg (hvis jeg hadde vært i dine sko) vurdert å snakke med forskjellige lakk- / billakkeringsfirma i regionen. Må få gjort ordentlig rent først (rense), og lakkere med lakk som sitter på en båt. Personlig liker jeg ikke lakk på plastbåt, men det er en helt annen sak... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Brynjar Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Jeg har lakkert skroget på en daycruiser en gang før - gjør det aldri igjen. En hxxvettes jobb i tillegg til at skroget ripes opp og blir stygt myyye fortere enn hvis du beholder gelcoatfargen. Da hadde jeg heller sedd på muligheten for å legge på tape/film. Da kan du få klistra på hva som helst og det ser ut akkurat som nylakkert. Vet desverre ikke hvem som gjør sånt Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Grand Banks jr Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Profileringsselskaper: De som legger folie på busser osv. De kan folie på store flater - og kan nok gjøre det på båt også. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Brynjar Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Jepp GBjr. Folie på båt er svært i USA, spesielt på ski/wakeboard båter. Der er det fullsize promotering av alt fra båtprodusenter til skomerker... noen av dem blir drit tøffe men det er fryktelig mye blingfjas. Etter hva jeg har lest er sånn folie ganske holdbar og, for ikke å snakke om at hvis den skulle bli hærpa og stygg er det mye enklere å fjerne den enn det er å lakkere om. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Grand Banks jr Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Jeg har vært borti det en gang der firmaet jeg var litt engasjert i valge hel-foliering i stedet for lakkering av en buss. Det tålte både steinsprut og vask... Dessuten var det bare å kutte bort en del av folien og bytte med ny der det kom en bult (måtte sparkle litt først da). Var faktisk noen i Kristiansand som gjorde det mener jeg å huske. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
alfb Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 (redigert) Husker å ha lest at det er en på forumet her som jobber med dette til daglig og var flittig innom med gode tips i en tidliger tråd ang blå stripe på skrogside. Kanskje en ide og poste et nytt emne hvor foliering av skrog kom fram. BTW snakket han vel om shining, så vi snakker vel kanskje om vanlig rubbing og polering i dette tilfellet Redigert 26.April.2009 av alfb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Tja, trådstarter nevner både lakk og finish. Derfor jeg tidlig spurte vedkommende om det er nødvendig med lakkering (bytte farge), eller om vedkommende bare ønsker finere finish av eksisterende farge. Hvis sistnevnte er jeg ikke tvil om at jeg ville brukt vannpussing (Abralon) + rubbing + polering. Gjorde i alle fall underverker for min solfalmede Nidelv... Nå er det den blankeste Nidelven i båthavnen, og blant de eldste... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
alfb Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Sitér dette innlegget Link to post
bullett Svart 26.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Rødfargen på båten har blitt helt grå... oksidert kalles det vel... samt noen rifter her og der... og hakk i baug etter at krybba morkna der baug ligger ved vinsj.... må jo ikke lakke... men vil ha en bedre finish samt endre til kanskje off-white farge... Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Ok. Fargeskift = lakke eller legge på folie Freche opp farge = Jeg vil anbefale vannpussing (abralon skiver) + rubbing + polering (Forbehold om at fargen som er på båten ikke er lakk men faktisk topcoat) Men vannpussing vil ikke jevne ut hakk. Skal du det må det nok "sparkles" opp og lakkes. Vær da klar over at det er veldig lett å få nye skrap i båten i etterkant, og at skrapene da vil bli røde mot en offwhite farge... Jeg har jo ikke sett båten (på nært hold) så det er vanskelig å si noe om hva jeg ville gjort selv Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
bullett Svart 28.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Men hva skal å gjøre ved fargeskifte? bør man slipe helt ned til glassfiber for så å legge på alt som skal på på nytt? kan ikke noen skrive enkelt rekkefølgen fra innerst til ytterst... yepp i`m dumb... trenger info med t-skje;) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Nå er ikke jeg noen ekspert på området, men dette er hva jeg mener må gjøres ved fargeskifte: 1) Bestemme seg for lakkering eller foliering. 2) Vaske alle flater rene 3) Pusse flatene fri for oksidering 4) Sparkle/ plaste (?) riper og skader 5) Pusse, sparkle, pusse, sparkle, pusse, pusse... Ved foliering: 6) Tror de kan legge folie rett på uten ekstra heftlag/ grunning Ved lakkering: 6) Spraye på grunning 7) Vannpusse jevnt (?) 8) Vaske rent (sprit/ tynner)? 9) Lakkere X antall fargestrøk 10) Lakkere med blanklakk? Som nevnt: Tror det er noe a la slik. Lenge siden jeg lakkerte en bil, og dette er vel noe i samme gate. Er faktisk 16 år siden, så mye kan ha forandret seg på den tiden... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Kjetil1 Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Da jeg lakkerte denne, gjorde jeg slik: Begynte med å først vaske med silikonvask. Pusset hele det underbukseblå feltet med maskin og 400 papir. Selv om båten ikke var ny, var den ripefri, så vi slapp unna sparkling. Finishen på denne trengte ikke være 100, så det ble besluttet å legge lakken rett på, vanligvis bør man bruke en isolerende grunning. Båten ble tapet opp, og så silikonvasket igjen. Da lakkeringen begynte, kom det likevel noen silikonspor, så anti-silikon ble blandet i lakken. Dette gjør at lakken siger lettere, så man må være mer forsiktig. Lakken som ble brukt var vanlig tett farge, dvs ikke metallic som krever klarlakk etterpå, så jeg la på 4 gode strøk, heldigvis uten at der ble renninger. Etter 40 minutter på tørk på 60 grader, ble dekking fjernet og eieren kjørte glad hjem med den... Før: Etter: Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
bullett Svart 28.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Ja det må man kunne si var pent;) men jeg vil ta hele... under, sider, konsoll og på toppen(innerlining?) vegger og gulv inni trengs jo ikke... Så når begynner du på min;) Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Ja, har du plass og stå med jobben? Jeg har ikke lenger. Den lakkejobben på båten var den siste "kveldsjobben" jeg tok der. Har nettopp sluttet der og begynner i ny jobb der de ikke har lakkboks... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
bullett Svart 28.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 hadde jeg hatt plass skulle jeg nok begynt for mndvis siden;) Hva hadde du tatt for en slik jobb da? Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 29.April.2009 Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 Det blir nesten som å spørre hvor langt et tau er ... Prisen er avhenging av om det er mye sparkling og pussing. Er alle detaljer slik som lukelåser, hengsler, rekker fester og bøyler osv demontert? For å få et proft resultat bør/må mest mulig demonteres for å unngå tapekanter og skygger under ting... For å lakke alt synlig, når den er ferdig demontert vil i allefall komme på 20-25 pluss lakk. Kan bli mer, kan bli mindre. Vondt å si uten å ha sett båten nøye... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
bullett Svart 30.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 Så det beste er å begynne å pusse selv og prøve å gjøre en god jobb;) Selvgjort er jo spennende også... jeg har kompis som blir med. så vi er to om vi begynner. Han har utendørs plass... eller plass til telt så man kan stå tørr... Men vil ha med meg vårfiske før jeg sparker ivei... Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 30.April.2009 Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 (redigert) Ja, det er fullt mulig å få et bra resultat selv, bare man tar tia til hjelp, men jeg pleier ofte å si at jobb noen timer overtid med det du kan, bruk de pengene til å betale en lakkerer som vet hva han gjør . Men hvis du gjør det selv, demonter mest mulig, pass på å gjøre alt rent. Hvis du demonterer noe med silikon under, fjern dette, vask godt området der silikonen var, vask hendene godt før du kladder videre andre steder, og puss aldri oppå der det har vært silikon og så andre steder med samme papir! Lakker i flere omganger, del opp der du kan og lag skjøter som ikke viser. Feks i kanter eller profiler. Ta luker og konsoller for seg. Innerliner etterpå og så skroget tilslutt. Lykke til og ikke vær redd for å spør. Kjetil S Redigert 30.April.2009 av Kjetil1 (see edit history) Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Daffy Svart 30.April.2009 Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 Har du spurt disse hva de ville tatt for en slik jobb? Bærum Plastservice Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
bullett Svart 1.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2009 skal sjekke med dem til uka;) men kanskje selge hele greia... lyst på plastsnekke... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.