Jump to content

Ønsker erfaringer med Bmw 190d 180hk. Posetive /negative?

trampen

Recommended Posts

Heisan

Er fersk både med forumet og med den nye båten:)

Har gått og kjøpt meg en Master 820Ac 1986 mod med en Bmw 190d 180hk. og har hørt og fått 100 råd om hvor bra den motoren er og 100 råd om hvor dårlig den er?

Så håpet på om noen der ute som har eller har hatt en sånn motor kan komme med noen innspill om hva? og om er det spes ting en må passe på, når det gjelder den tpen motor

Takk

Geir

Hei.

Vi hadde en Inlander 27 med en slik motor. Tror betegnelsen va D636, som jeg vil tippe betyr noe slikt som Diesel, 6sylindre og 3,6l motorvolum.

Disse motorene har et rykte på seg for å ha dårlig kjøling. Dette ble stort sett rettet på garanti på de fleste motorene.

Har lest her på forumet at de er levert med flere forskjellige type topper. Jeg hadde en topp for hver sylinder. Disse var i utgangspunktet ment for MerCruiser D636 180 hk. Dette er eksakt samme motor som nevnte BMW, så jeg tror ikke selve motoren var /er problemet.

Vi hadde aldri noen form for problemer med vår. Hadde båten i 3 sesonger med 100 kjørte timer hvert år. Har snakket med han som kjøpte den etter meg. Han har også hatt 3 problemfrie sesonger.

Har en mistanke om at du kommer til å få flere advarsler enn anbefalinger om dette tema, men sjekk timeantallet så det ikke er alt for høyt så går dette bra.

Lykke til

Merkelig sak dette med Bmw motorene! De hadde et lite kjøleproblem like etter at de kom på markedet, og de aller aller fleste fikk dette ordnet på garantien. Siden har de fungert helt topp, og senere utgaver produsert etter at Mercruiser overtok dem har det heller aldri vært problemer med. Men likevel forfølges Bmw motorene av dette ryktet fra sin spede barndom, selv om de aller fleste har fungert helt topp i 20-25 år siden de var nye! Båtrykter er tydeligvis mer hardnakkede enn andre rykter...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Som Marida skriver, er det mest sannsynlig en D636 på 180hk du har. Dersom motoren heter D190 er det en eldre utgave på 165hk. Det er ikke riktig at det er levert ulike topper, alle motorene har separate topper. Selv har jeg en blanding av BMW og Mercruiser topper på min motor, og de er identiske (så nær som fargen).

Som kjent hefter det et dårlig rykte ved BMW motorene, men ettersom din motor har overlevd så lenge er det ingen grunn til å anta annet enn at det er en god maskin.

Dersom du kan marsje over lengre tid med fornuftig temperatur på olje og vann, er det ingen grunn til å bekymre seg over kjølingen. I tillegg bør du sjekke at du kan gå på maks fart en stund uten at det medfører vesentlig temperaturstigning.

Dessuten er det viktig at du bruker god tid på å vame opp motoren før pådrag, og like viktig at du lar den kjøle seg ned før du stopper. Dette er egentlig universelle punkter som gjelder for alle motormerker.

Det sitter en liten sinkanode fremst på intercooleren, det er svært viktig at denne skiftes i tide. Jeg kjøpte en delemotor hvor denne aldri hadde vært skiftet, og både kjøleenhet og hus var fullstendig ødelagt av tæring

De fleste som har denne BMW/Mercruiser motoren er fornøyde, da den er både lettstartet og røykfri. I tillegg synes den å være relativt grei på forbruk.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Viss ikke tror jeg du hadde fått litt andre svar

Ikke fra denna karen i alle fall.

På en diesel av denne årgang har det vel mer å si hvordan den har vært brukt,

enn hvilken farge det er på den.

Stiller meg bak JonnyBoy's betraktninger, og lykke til :yesnod: .

(for å siter Kodvaag: Alt annet enn SØLV er DØLL, (kremt!))

Redigert av BjA (see edit history)

Har BMW 190D 165 hk fra 1984, den har gått ca. 2000 timer uten problem, går fint og starter fint.

Aldri hatt noe problemer med at den går for varm heller litt kald hvis jeg kjører pent.

Byttet til syntetisk olje da ble oljetrykket litt lavt på tomgang. Skiftet til mineral olje (SAE 30) og alt var bra igjen.

Bamse

Redigert av Bamse 815 (see edit history)

Bamse 815

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...