Jump to content

råd ang kjøp av pioner 13

JoachimogMalene

Recommended Posts

Virker som en bra pris på en grei og hendig båt. Jeg har en grå Pioner 13 uten rattkonsoll som jeg kjøpte ny for ganske nøyaktig to år siden. Har en 12 hk motor på. Jeg personlig ville nok ikke kjøpt samme båt igjen, men det er av grunner som ikke nødvendigvis er relevant for deg.

Båtens flate bunn gjør den enormt stødig, men har sine ulemper når det gjelder sjøegenskaper. Den slår noe helt forferdelig allerede i ganske små bølger og det er da uholdbart for en person å sitte foran.

Når jeg sitter bak og kjører alene uten noe særlig vekt foran i båten begynner båten å hoppe og slå like etter den har kommet opp i plan. Når jeg kjører på flatt vann alene kommer den inn i en rytme der den slår noe helt sinnsykt og dette gir seg ikke før man senker farten til den halvplaner. Med en person (eller tilsvarende vekt) foran, på flatt vann, fungerer båten aller best og legger seg fint i plan.

Denne slåingen har nå resultert i at midttoftekassa. Den svarte kassa i midten, har slått seg løs. To kraftige syrefaste skruer har rett og slett knekt tvers av på den ene siden. Dette var tydeligvis en viktig konstruksjonsmessig sammenføyning, for nå som den er løs har båten blitt for myk og føyer seg for mye ut mot sidene. Festene til kassa var det som stivet av hele konstruksjonen og fikk dermed størst belastning når båten slo og de knakk da altså tvert av.

Dreneringen i disse båtene er litt teit. Har hørt om flere som reagerer på det. Dreneringskanalene, de langsgående fordypningene i dørken, og lenseventilen gjør at det alltid vil ligge endel vann nedi kanalene så lenge du ikke skrur igjen ventilen og manuelt tømmer fordypningene i dørken. Dette vannet vil flomme forover og opp av dreneringskanalene og gjøre ryggsekker o.l. bløte. Disse dreneringskanalene vil også samle opp masse dritt som kan flyte bak og sette seg i lenseventilen. Du kan da oppleve at vannet renner INN i båten når ventilen er under vann og rusk i ventilen gjør at kula inni ikke fungerer som den skal. Nemlig slippe vann ut og ikke inn.

Men om rattkonsollen gjør at du blir sittende lengre frem i båten når du kjører vil den nok oppføre seg langt bedre i sjøen enn det min båt gjør. :smiley:

Redigert av Trulte37 (see edit history)

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Har selv hatt en gul en, og har gode minner fra mange fine turer. Jeg hadde ikke problemer med at båten slo noe særlig og dette har vel en del med trim og motorvekt å gjøre. Hadde tohatsu 9.9/15 og den gjorde et par og tjue knop. En fordel med disse båtene er at de er forholdvis tunge, og en får da litt mer stabilitet på kjøpet. Sjø skrått inn forfra har en tendens til å sprute litt inn i båten. Er enig i at dreneringen er litt teit, og fant det best å sjekke båten etter kraftig regnvær etc. Var ikke mye som skulle til for at dreneringen ble tett. Båten er robust, og kan dras på land uten for store bekymringer.

5000 er en god pris.

Da var båten kjøpt og jeg lurer på et par ting.

Mangler det er propp her eller skal dette hullet være åpent?

Ser det har vokst skjellrur inni så regner med det er noe drenering greier.

pionr_2.jpg

Og hva skal stå i dette hullet?

Ser at ikke det er noe viktig.

pionr_4.jpg

Og denne regner jeg med skal stå i så lenge båten er på sjøen.

Er det denne som skal ut på vinteren?

pionr_3.jpg

Og ellers et par bilder av båten.

Trenger en vask,men ser bra ut.

pionr_5.jpg

pionr_6.jpg

Redigert av JoachimogMalene (see edit history)

Nå med båtførerbevis

Pøh.. jeg har da trinnløs throttle.

(har jeg blitt fortalt)

Men seriøst, så må den være svær å dra på, spesielt ved parkering? (unnskyld for lite nautisk uttrykk) :lol:

Jeg har kjøpt meg en gummibåt på 2,3 meter, som jeg skal ha på tvers i snapdaviter på badeplattformen...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Det er den nok.

Men tenk så greit når man først har parkert og tenkt å bli liggende en stund.

Finner vel en måte å gjøre det på.

I værste fall får vi parkere den først også er det en på land klar til å ta imot tauet :cheers:

Ser ikke på det som et stort problem.(kanskje jeg forandrer mening etter sommeren :wflag: )

Nå med båtførerbevis

Jeg hadde en Pioner 12 en gang. Den hadde et selvlenssystem som ganske enkelt besto av et slikt hull i akterspeilet. Det fungerte slik, at når båten var tom, var dette hullet over vannflaten, slik at regnvann rant ut. Men man skulle, straks idet man gikk ombord i båten, kjapt sette inn pluggen i hullet, for med folk og last i båten kom hullet under vannflaten :diving: .

I min båt var der en propp / plugg / nygle som hang i en tråd like ved hullet. Proppen hadde en gummipakning og en hendel man vred om for at pluggen tettet hullet 100%. Jeg vet ikke om systemet er likt i Pioner 12 og 13, men i 12 så fungerer dette hullet som selvlensing når båten ligger i fortøyningene.

Her kan du lese mer om båten, tekniske data, etc: Pioner 13

Redigert av Skvulpen (see edit history)

Jepp, hullet bak er naturligvis selvlensingen. Proppen sitter på innsiden og du kan da velge å skru på proppen dersom du synes selvlensinga fungerer dårlig. Dermed slipper du konstant vann i fordypningene i dørken. OM du velger å ikke skru igjen proppen er det viktig at du renser ventilen for rur og groe slik at plastkula inni der kan rulle fritt og fungere som den skal. Nemlig hindre vann utenfra båten i å trenge inn, men slippe vann ut av båten.

Det store hullet ved siden av kassa bak tror jeg har noe med kondens i skroget å gjøre. Det skal være mulig å åpne inn til mellomrommet i skroget. Har lest det, men vet ikke hvordan det fungerer. På min båt sitter det en svart propp i det hullet.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...