Jump to content

hva slags lim til og montere utvendig svinger innvendig

kællen

Recommended Posts

Sakteherdende epoxylim, feks Blå Araldit eller rød SuperEpoxy. Det er viktig med sakteherdende type, slik at eventuelle luftbobler har mulighet til å komme til overflaten før herding. Jeg brukte dette på en hekkgiver som jeg monterte innvendig for noen år siden, og det fungerer fortsatt fint. Hvor høyt opp? Ikke så høyt, kun noen mm. Tipper min går 3-5mm opp på sidene. På grunn av skrogets form tapet jeg sammen en liten forskaling, og plasserte giveren vannrett i denne. Limtykkelsen går da fra null på ene siden og er nærmere centimeteren på motsatt side.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har brukt både sika og epoxy men jeg ville valgt sika. Epoxy må du blande å jobbe luft inn i noe som skaper probelm om ikke kommer ut.

Bruk sika, kutt av fugespissen slik at du har et stooort hull 10mm+- hold den 10-15mm fra skroget å klem ut en stor ruke uten å flytte sprøyten, da har du en klædd med lim uten luft. Trykk svingeren ned i denne så kan du fjerne overflødig lim.

Gjore dette på en Musling jeg hadde limet svingeren inne i vanntunellen, funket som bare det.

lykke til

Jeg har et spørsmål til "funka som bare det folket". Har dere foretatt noen målinger eller sammenligninger?

Det at dere er fornøyn viser at det er akseptabelt å montere svinger innvendig, også i sika, men dere har en kraftig dempning i forhold til det dere hadde fått med utvendig svinger. Jeg tar et tall fra lufta, men 50% reduksjon tror jeg det er.

Hva mener du 2nd trikkern? Regner med at når noen skal montere svinger på denne måten er det for at man har kjøpt et sett der det fulgte med svinger. Noe det somregel gjør i rimelige å helt greie ekkolodd. Om man mister 50% ett eller annet er vel dette et fett, man kan vel for pokker ikke få annet enn dybde alikevel??

Vet ikke hva som reduseres med 50% for på de båtene jeg har hatt å gjort dette på er dybden den samme.

Båten jeg har nå¨kjøpte jeg svinger for invendig montering en sak som er kosta godt over det et rimelig sett kosta.

Kan på ingen måte se at den skulle være noe bedre enn slik jeg tidligere har hatt.

Eneste forskjellen ifølge faghandler var at den hadde en skråstilt plate i bunnen som kunne tilpasses skroget. effekten ut av svingeren er vel ikke bestemt av svingeren men ekkolodd enheten.

Mulig jeg tar feil.

Jeg har et spørsmål til "funka som bare det folket". Har dere foretatt noen målinger eller sammenligninger?

Det at dere er fornøyn viser at det er akseptabelt å montere svinger innvendig, også i sika, men dere har en kraftig dempning i forhold til det dere hadde fått med utvendig svinger. Jeg tar et tall fra lufta, men 50% reduksjon tror jeg det er.

Spørsmålet var hva som er best å lime svingeren med innvendig. At man får ekstra dempning med innvendig montering i forhold til utvendig er greit nok, men OP vil tydeligvis ikke borre hull i skroget, noe jeg har en viss forståelse for, og dessuten er jeg interessert i det samme selv...

Altså: gi oss tall på forskjellene i dempning med epoksy, sika eller annet gørr med innvendig montering.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Hva er det vi skal måle :confused: Mitt lodd viser bunn ned til ca 285 meter, viser en grei bunnprofil og viser også fisk når de måtte dukke opp. Mer enn dette har ikke jeg hatt behov for til nå... Det er uansett kun et billig enfrekvens ekkolodd, ikke noe fancy superfiskergreier...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har et rimelig humminbird piranhaMAX 215 med innvendig montert hekksvinger i SIKA. Den fungerer helt upåklagelig, viser fisk som den skal og dybder ihvertfall ned til 180 meter, og det er mer enn godt nok for meg. Dersom det er dypere enn det, så bryr jeg meg faktisk ikke så mye om det. Men jeg må legge til at jeg har ikke noe plass å montere svinger utvendig da jeg har en seilbåt uten rett hekk.

Fordelen med å prøve SIKA først, er at funker det ikke tilfredstillende, så kan svingeren løsnes og flyttes til et bedre sted, men bruker man epoksy er løpet kjørt. Skal den da flyttes, er ikke det like enkelt og man må sansynligvis kjøpe ny.

s/y "Arnegrut", Asker

Problemet med å diskutere dette er at ingen, med svingeren festet i sika, ser alt de hadde sett - med utvendig montering.

Det at dybden er riktig har ingenting med demping å gjøre, Demping har ingenting med lydhastigheten i vann å gjøre. Dempingen påvirker styrken på det utsendte signalet og det mottatte ekkoet.

Enten skjønner man dette eller så gjør man det ikke. Jeg synes det er synd å kjøpe et kvalitets skrivende ekkolodd og så "kaste bort" halve effekten.

Men jeg må legge til at jeg har ikke noe plass å montere svinger utvendig da jeg har en seilbåt uten rett hekk.

Jeg har utvendig svinger i seilbåt.

Enten skjønner man dette eller så gjør man det ikke.

BP er ikke lenger stedet å debattere slikt. Alle som har ropt i skogen og fått svar vet hva en refleksjon er. Alle som har kikket langs sugerøret ned i brusglasset vet hva en brytning er.

Men når man kommer til hydroakustikken legger man dette til side og erstatter det med "funker fint hos meg".

Jeg venter nå på innvendig loggiver montert i Sika.

Eller innvendig propell montert i epoksy.

Eller innvendig propell montert i epoksy.

Det er sikkert flere enn meg som ser fram til en demonstrasjon av hvordan en innvendig propell montert i epoksy 'funker fint hos deg'...

Redigert av hljoen (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Lowrance/Eagle asnbefaler sakteherdende epoxy for innvedig montasje av hekksvinger, så blå Araldit er vel et brukbart valg. Siden svingerelementet er støpt inn i forholdsvis hard plast og skroget er i GRP er det rimelig dumt å kline til med et mykt lag mellom disse to. Hvis innvendig montasje av en slik svinger skal fungere brukbart bør en sørge for å ha mest mulig ensartet akustisk impedans fra svingerelementet og ut.

Men jeg må legge til at jeg har ikke noe plass å montere svinger utvendig da jeg har en seilbåt uten rett hekk.

Som Mulligan nevner, så kan utvendig svinger monteres uansett hekkform.

Jeg har to svingere, og de sitter omtrent på midten under båten, ved siden av kjølen.

En av dem skal byttes ut med en ny "triducer" (logg, svinger, vanntemp) som skal gi signal til plotteren, neste gang båten skal opp av vannet.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

200kHz svingeren til Eagle/Lowrance er rimelig flat under så det behøver ikke å bli mye epoxy der. Hvordan Humminbird sin tilsvarende svinger ser ut vet jeg ikke. Antar det i hovedsak er for billige Eagle og Humminbirdlodd folk gjør slike montasjer, hvis en kjøper et dyrt lodd for seriøst fiske bør en gå for annen svingermontasje. Det er bare denne ene 200kHz svinger typen Lowrance/Eagle anbefaler for innliming, tviler på at de hadde anbefalt dette hvis det hadde vært helt håpløst.

He he! Jeg oppfattet det slik at trådstarter mente en svinger beregnet for hekkmontering som han ønsker å montere innvendig, så det er det jeg henviste til. Det er en slik jeg er montert innvendig med SIKA. Jeg glemte foresten å nevne i tidligere tråd at mitt ekkolodd faktisk viser riktig vanntemperatur også, tro det eller ei.

Jeg har utvendig svinger i seilbåt.

Jeg antar du snakker om gjennomgående svinger her, ikke hekksvinger!

s/y "Arnegrut", Asker

tviler på at de hadde anbefalt dette hvis det hadde vært helt håpløst.

Det er ingen som sier at det er helt håpløst! De bevises av "funker helt fint hos meg" folket at det er en tilfredsstillende løsning.

Jeg brukte ekkoloddet som ren dybdemåler i seilbåten med svingeren innvendig montert (lite sylindrisk tank med "olje").

I jeepen, bruker jeg det til fiske med utvendig hekksvinger. (ikke ideell plassering)

Hadde ikke ventet at loddet vill funke som dybdemåler når båten er i plan, men det gjør det.

• 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...