Hanto Startet 27.Mai.2004 Link til dette innlegget Startet 27.Mai.2004 Jeg hadde i fjor litt jaging på tomgangen på min Yanmar 2qm20. Jeg har nå sett over slanger og klemmer på dieseltilførselen, byttet dyser og hatt ut høytrykkspumpa for kontroll ved spesialfirma, den var ok. Motoren jager like ille eller mer. Kan det være turtallsregulatoren som er defekt? Hilsen Hanto. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 28.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2004 Skjer det på alle turtall? Hadde en 77 hk som jaget rundt 1500 o/min, det var iflg leverandøren turtallsregulatoren og ble aldri fikset. Vi måtte gå med mindre enn 1200 o/min eller 1700 og over. I mellom der jaget det. Ikke noe stort problem... Ikke så mye hjelp selvsagt, men, men. Min erfaring fikk du iallefall Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Poseidon Svart 28.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2004 . Motoren jager like ille eller mer. Kan det være turtallsregulatoren som er defekt? Hilsen Hanto. Jeg ville ikke kalle det "defekt", det er nok bare snakk om at den er "litt treg i oppfattelsen" - og at den overreagerer når den har oppfattet at omdreiningen er litt for høy eller for lav. I praksis betyr det sikkert ikke noe som helst. "Don't fix it if it ain't broken" mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Hanto Svart 28.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2004 Jeg ville ikke kalle det "defekt", det er nok bare snakk om at den er "litt treg i oppfattelsen" - og at den overreagerer når den har oppfattet at omdreiningen er litt for høy eller for lav. I praksis betyr det sikkert ikke noe som helst. "Don't fix it if it ain't broken" mvh Poseidon Den vil ikke gå på tomgang og den varierer gjerne 600-700 omdr på hele registeret. Jeg kan ikke bruke båten. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 28.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2004 Den vil ikke gå på tomgang og den varierer gjerne 600-700 omdr på hele registeret. Jeg kan ikke bruke båten. Hei Hanto, Da er det jo adskillig verre enn det som jeg oppfattet av din første mail. Jeg tror fortsatt at det er regulatoren som er syndebukken. Uten å kjenne spesielt til den som du har ombord kan jeg nevne at noen regulatorer har en separat oljepåfylling, de får altså ikke smurning fra noe sted utenom seg selv. Har du sjekket om den har tilstrekkelig smøreolje? Har du en synlig arm mellom regulator og pumpe - ligger den i såfall og jager frem og tilbake i takt med omdreiningsjagingen? Du kan for eksperimentet sin del løse den fra og "leke regulator" med hånden - da bør den gå jevnt hvis det altså er regulatoren som lager problemer. Du får prøve deg frem og komme tilbake med litt mer info, så kan det nok dukke opp en eller annen som har hatt lignende vansker tidligere. Lykke til. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Hanto Svart 28.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2004 Hei Hanto, Da er det jo adskillig verre enn det som jeg oppfattet av din første mail. Jeg tror fortsatt at det er regulatoren som er syndebukken. Uten å kjenne spesielt til den som du har ombord kan jeg nevne at noen regulatorer har en separat oljepåfylling, de får altså ikke smurning fra noe sted utenom seg selv. Har du sjekket om den har tilstrekkelig smøreolje? Har du en synlig arm mellom regulator og pumpe - ligger den i såfall og jager frem og tilbake i takt med omdreiningsjagingen? Du kan for eksperimentet sin del løse den fra og "leke regulator" med hånden - da bør den gå jevnt hvis det altså er regulatoren som lager problemer. Takker så meget for tipset. Det er et inspeksjonslokk over pumpa. Kan jeg kjøre motoren med det åpent? det er et delvis lukket kammer slik at det kommer nok ikke olje her. .jeg kan i så fall koble fra armen og bruke min egen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.