Jump to content

Svartsopp i salongen

Propellen

Recommended Posts

Jeg er godt i gang med vårpussen av min forholdsvis nyanskaffede men ikke helt nye (1979) h-båt.

I går da jeg satte i gang med å vaske salongen oppdaget jeg at det jeg trodde var gammel skit, nok er en form for svartsopp.. Og det er over alt! Eller ikke på treverket men på tapet-belegget, under og nesten på alle plast-overflater.

Det ble borte når jeg vasket med såpe og vann, men jeg burde kanskje vaske med noe sterkere? Klor kanskje?

Og hva skal jeg gjøre med det under belegget? Det blir en ganske stor jobb hvis jeg skal komme til under der..

Og til slutt, er det noen som vet om slik svartsopp er helsefarlig om dette ikke blir fjernet?

Litt klor er ikke så dumt! Men det viktigste er å holde det rent, slik at du slipper nye utbrudd i fremtiden. Hvis det er mye angrep under skrogtrekket kan detr være et alternativ å fjerne alt og deretter trekke på nytt. Men dette er mye arbeid, så jeg ville muligens avventet litt og sett hvordan det hele utviklet seg.

Helsefaren kan jeg ikke nok til å uttale meg om, men dette forekommer i de fleste båter der det er fuktig og renholdet ikke blir fulgt skikkelig opp. Om dette var helsefarlig så er det nok flere båtfolk og andre som sliter med helsa på grunn av dårlig renhold. Du kjenner egentlig fort om du får ubehag ved å oppholde deg inne i båten over tid....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Ble bare litt nyskjerrig på hva en "h-båt" er ?

Jeg har ikke hørt om e-båt..

Men h-båt er en type seilbåt. Den blir brukt mye til regattaseiling og det finnes egne h-båtregattaer. Det er en skikkelig langsmal båt, så selv om den er 27 fot er det ikke mye plass i salongen. Men om man ikke er for kravstor om plassen kan man fint være tre stykker på tur i den! :smiley: Og det skal ikke mye vind til før den skyter fart! Veldig morsom å seile med!

Du kan jo lese mer på Norsk h-båt klubbs hjemmeside: http://www.h-boat.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...