FroyaII Startet 24.April.2009 Link til dette innlegget Startet 24.April.2009 (redigert) Hei, Jeg vurderer å kjøpe en Volvo tamd 42 216 hker på propellen. Maskinen skal være fra midten av nittitallet. Kan få motoren for en billig penge, og ønsker å overhale denne en del før jeg setter den i båten. Motoren har tidligere stått i en yrkesbåt (en eier) og har gått mellom fem og seks tusen timer. Motoren har vært brukt som vannjet motor. Jeg har fått vite følgende av foregående eier: -Bruker litt olje -Man har måtte kjøre stadige dyseskift -Gått ca 5-6 tusen timer -tæring på intercooler (denne er skiftet) -Det er ikke montert kompressor på motoren, da denne jo stort sett har gått på kontinuerlig turtall/arbeidsfart Har forstått det slik at det kan være litt problematisk med oljeskift på denne motoren, og at de er veldig følsom på oljen. Filtere anbefales skiftet ofte osv i forhold til tidligere tråder jeg har kommet over. Er det noen her inne som har noen erfaringer med denne typen motorer, ting jeg bør vurdere særskilt etc? Redigert 24.April.2009 av viks (see edit history) Sitér dette innlegget Nåværende båt:Finnmaster 7600 - 2005 mod,Tidliger båter Viksund 800 Futura Amfi Link to post
bm 850 Svart 24.April.2009 Link til dette innlegget Svart 24.April.2009 Hei! Har selv en KAD42 i min båt, som er samme motor. Det du eventuellt har lest om olje / oljekvalitet skal du ikke tenke så mye over. Hold deg til spesifikasjonene for motoren Det som bl.a. er forskjellig på denne motoren kontra KAD43 og senere modeller er oljefordelingsblokka som oljekjøleren står montert på. Denne henter olje direkte i fra sumpen og kjører denne oljen direkte inn på oljespyling på undersiden av stemplene. Det sier seg selv at dersom man har slurvet med intervallene på oljeskift, og i tilegg ikke fått med seg all gammel olje ved oljeskift, så kan dette føre til tette oljespylingsdyser, med påfølgende stempelhavari. På KAD43 ble denne oljefordelingsblokka forandret slik at den henter olje direkte i fra oljefilterets nedstrøms side + at oljespylingsdysene ble modifisert. Uansett så er ikke dette noe problem på KAD 42 om man følger intervaller for oljeskift slik man skal, men dersom du skal overhale motor med nye foringer og stempler etc. kan du jo bytte oljefordeleren og oljespyledyser, slik at dette er 100% eliminert. Når det gjelder diesel dysene så kjenner jeg ikke til at dette er noe problem på denne motoren, eller senere modeller for den saks skyld. Lykke til!! Sitér dette innlegget Link to post
FroyaII Svart 24.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2009 Takk for flott svar. Har skjønt at dette med oljen har vært et problem. Også det at det kan være problematisk å få opp all oljen fra bunnpannen ved skift. Mulig det kan la seg gjøre å montere en tappekran el lignende. Har lest at i tillegg har sylinderforingene på disse motor en "feil" legering som gjør att de blir glasert og bruker noe olje i tillegg til trykk i bunnpanna Det at man har måttet skifte noen dyser går vel egentlig under kategorien periodisk vedlikehold? Men er litt bekymret med tanke på dette. Toppakningen ble jo også sagt at var et problem på disse motorene, vet ikke om denne er byttet. Motoren er jo gått veldig mye, og i en yrkesbåt så er det vel å annta at den har fått god pleie. En VP mekaniker jeg snakket med sa at timeantallet ikke burde være noe problem. Med riktig stell kunne motoren fint klare 20-30 tusen timer. Nå planlegger ikke jeg å bruke denne noe mer enn 100-200 timer året, og med årlig oljeskift etc. så skulle jeg vel ha motor i en del år? Noen betraktninger? Sitér dette innlegget Nåværende båt:Finnmaster 7600 - 2005 mod,Tidliger båter Viksund 800 Futura Amfi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.