Jump to content

Vakuummåler på drivstofftilførsel


jonn

Recommended Posts

Hei, jeg kunne tenkt meg å prøve å sette på en måler, som måler suget i drivstofftilførselen, etter grovfilteret.

En måler vakumet når filterne er nye, og etterhvert som filtret blir tette, stiger vakumet....

Er dette realistisk tankegang?

Har prøvd å finne slik måler på nettet, men finner ikke.

Er det noen som har prøvd dette?

Link to post

Se denne artikkelen under Tony's tips på www.sbmar.com. Klikk på de forskjellige overskriftene for å få flere kapittel. De folka der har ihvertfall sansen for slikt. Jeg vet ikke hvor man får tak i sånt, men du verden så mye lettere det er å finne årsaken til problemer når man har instrumenter her og der. Jeg hadde tenkt å ordne noe sånt selv ifbm. med motorbytte i år, men nå blir det utsatt.

 

Det er forsåvidt mange andre interessante artikler der også. Mye "gratis erfaring" :smiley:

Link to post

Alle de store filterleverandørene har slike manometre, sjekk feks. Racor.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Vacummåler på filtersats burde vært obligatorisk. De fleste otorstopp skyldes vel nettopp diesel og filterproblemer. Regelmessig filterskifte løser mange potensielle problemer, men hvis en er uheldig med diesel, kan filter gro igjen fortere enn enn aner, (men en merker det jo når det stopper!)

 

Et av vinterens prosjekter var å montere vacummåler for hoverdfilter i instrumentpanelet på broa og regner nå med å "fange" filterproblemer i god tid.

Link to post

Hvorfor ikke bruke en ladelufts måler. Finnes flere som viser vakuum og. Denne burde være helt topp. Merket med rødt og grønt. 89 kr på biltema. Delenr 32-175. Hvor lang tid det tar til den ruster vet jeg imidlertid ikke... :confused:

Link to post

Tilsvarende kan man ha trykkmåler etter oljefilteret. Har hatt dette på flere Mercedeser og man ser med en gang når filteret bør byttes.

Å bytte filter basert på alder eller gangtimer er jo ganske meningsløst.

 

Når det gjelder dieselfilter så er det vel trykkfallet over filteret som er intr.? Vacuumet på inntaket vil variere med fyllingsgraden av tanken, men dette kan vel være en ubetydelig feilkilde.

Hvis man registrerer måleresultatet med nytt filter og ved en bestemt belastning på motoren har man en referanse å gå ut fra.

Link to post

En vacuummåler må stå mellom filter og fødepumpe hvis en vil ha en indikasjon av tett filter. Når filteret etter hvert tettes igjen som det garantert vil gjøre så øker undertrykket akkurat slik det gjør når man struper en støvsuger. Man hører at støvsugermotoren jobber tyngre. Hvis det er absolutt ingen motstand i filteret så vil en ha minimalt vacuum også i systemet. Eller atmosfæretrykket holder trykket oppe slik at det ikke bygger seg opp vacuum før pumpa.

En annen løsning er å måle trykket etter pumpa. Dette trykket vil synke ved tette filter.

 

Per.....Korriger meg hvis jeg sier noe feil...

Link to post
Et av vinterens prosjekter var å montere vacummåler for hoverdfilter i instrumentpanelet på broa og regner nå med å "fange" filterproblemer i god tid.

 

Det ville vært fint med litt mer informasjon om dette her. Så langt hadde jeg ikke engang tenkt, men det hørtes jo veldig lurt ut.

Virker faktisk litt rart at jeg aldri har hørt om den muligheten før.

 

Greit at en viser nede på filteret er praktisk når du skal finne ut hvorfor motoren knapt går. Men Reginas løsning må jo være mye bedre. Hvis man f.eks. har fått noe fryktelig dårlig diesel med fullt av vann eller dieseldyr et sted, så må det jo være mye bedre å se på dashbordet at noe er på gang, før du faktisk får problemer. Da får du jo mye bedre tid, og kan gjøre mye for å unngå at du ender med motorstopp når/hvor det passer minst.

Link to post

Hei, jeg skal snakke med min Tess leverandør, (hoffleverandør)...

Ang Vacummåler, men hvor skal jeg montere den? etter alle filtrene? Eller mellom grovfiltre og sugepumpa?

Kjekt å hatt manometret på Dashboret da.. "no ser jeg at filtrene begynner å bli tette, jeg må vel skifte alle no" Ka dåkker tror??

Jeg spør dere no...??

Redigert av jonn (see edit history)
Link to post

Vacummåleren skal selvfølgelig måle hvor mye dieselpumpe må suge for å få diesel gjennom filteret. Eller filtersatsen selvfølgelig, slik at du kan skifte til nytt filter med et ventilhandtak.

 

Jeg slapp å kjøpe måler, den var i båtens rikholdige reservedelsbeholdning. (Som forøvrig også inneholder ekstra pumper av diverse slag, dynamo, starter, hydraulikk og sågar reserve motor til baugthruster!)

Arentz & Amundsen har sikkert på lager.

Ellers så er tipset mitt å kjøpe Racor filterinnsatser fra USA, en kartong, 12 stk. for $120, NOK240 pr stk. i Norge !

Link to post

Når det gjelder overvåkning av brennstoff ftilførsel så må da en pressostat på fødetrykket være å foretrekke!

Det viktige i denne sammenhengen er jo tross alt å sikre tilførsel til brennstoffpumpen(e).

 

De fleste diesel drivstoff fødessystemer har en trykkregulert returventil tilbake til tanken som skal sikre et stabilt fødetrykk til brennstoffpumpen.

 

Skulle det, av en eller annen grunn, oppstå at mengden av drivstoff minker slik at den trykkregulerte returventilen ikke åpner så vil trykket i fødesystemet falle og dermed trigge pressostaten (f.eks. tette dieselfilter eller defekt fødepumpe).

 

Pressostaten kan dermed gi signal til en indikatorlampe på dashen og man har med dette kontroll over hele tilførsels systemet, fra tank til brennstoffpumpe(e).

 

En slik indikatorlampe vil oppføre seg på samme måte som oljetrykkslampa.

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
En slik indikatorlampe vil oppføre seg på samme måte som oljetrykkslampa.

:sailing:

Bjørn

Ja du får beskjed når motoren ikke lenger får drivstoftilførsel. Men det vil du jo fort merke på andre måter også. :cryin:

Hensikten med vacummeter er jo at du kan følge med hele tiden og se graden av filtermotstand fra nytt til det vurderes fornuftig å bytte, FØR du er kommet så langt at en varsel vises på lampa.. :smiley:

Link to post

Er motstander av en slik overvåking av vakuum på diselens sugeside.

 

Et målepunkt mellom filter og fødepumpe vil alltid gi et visst undertrykk. Skal man ha en reel overvåkning så må det strekkes slanger ut fra motorrom til egnet plassering av vakuum-meteret slik at man slipper å åpne motorlukene for å sjekke tilstanden.

 

Skulle det oppstå en lekkasje i vakuumslange eller vakuum-meter så vil luft bli sugd inn i brennstoffet og man har plutselig en langt alvorligere situasjon enn om fødetrykket skulle synke til alarmnivå ved full belastning.

 

Luft i brennstoffsystemet vil/kan forårsake full stans!

 

Faller derimot fødetrykket i fødesystemet ved full belastning så kan man redusere belastningen for å opprettholde trykket slik at man kan manøvrere seg til sikker havn og få undersøkt årsak.

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Det som er "skummelt" er jo at ør små mengder luft kan bli akkumulert i filtre som er plassert etter fødepumpen. Til slutt, når du minst aner det, så når luften brennstoffpumpen(e) og motoren stanser.

Tilsynelatende uten grunn!

Du utelater selvfølgelig tette forfilter for vakuum-meteret har vist normale verdier på hele ferden!

 

Så er det å finne årsaken til motorstansen!

Kan du da, med hånda på hjertet, der og da, konstatere at årsaken er luft i systemet og at denne lufta kommer fra lekkasje i i kretsen til vakuum-måle instrumentet?

I såfall så er det jo greit! Steng ventilen til målepunkt og frem med vertøy og lufte. Fyr opp og alt er OK

 

Men jeg tror at de fleste av oss vil nok klø seg litt i hue og fundere litt før vi finner ut av det! Noen vil kanskje gi opp og heller prøve å få en form for assistanse.

Andre vil lufte og fortsette ferden til ny stans plutselig oppstår, tilsynelatende uten grunn!

 

For.... Vakuum meteret har jo vist normale verdier hele veien!!

 

Men, for all del, til slutt så finner nok de fleste årsaken og fjerner den permanent for evig og alltid!!

 

Hvorfor ta sjansen med et slikt vakuum-meter? Man vil jo merke at filteret er tett på andre måter også!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...