jonn Startet 24.April.2009 Del på Facebook Startet 24.April.2009 Hei, jeg kunne tenkt meg å prøve å sette på en måler, som måler suget i drivstofftilførselen, etter grovfilteret. En måler vakumet når filterne er nye, og etterhvert som filtret blir tette, stiger vakumet.... Er dette realistisk tankegang? Har prøvd å finne slik måler på nettet, men finner ikke. Er det noen som har prøvd dette? Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 Se denne artikkelen under Tony's tips på www.sbmar.com. Klikk på de forskjellige overskriftene for å få flere kapittel. De folka der har ihvertfall sansen for slikt. Jeg vet ikke hvor man får tak i sånt, men du verden så mye lettere det er å finne årsaken til problemer når man har instrumenter her og der. Jeg hadde tenkt å ordne noe sånt selv ifbm. med motorbytte i år, men nå blir det utsatt. Det er forsåvidt mange andre interessante artikler der også. Mye "gratis erfaring" Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 Litt OT, men denne artikkelen sier litt om andre lure instrumenter, hvordan de tolkes, og hvorfor det er lurt å ha sånt. Men det blir heller ikke sånne instrumenter på meg... Beklager at jeg ikke svarer på spørsmålet, men jeg vet ikke svaret (enda ihvertfall). Tipper du får svar snart. Mvh Arne Armoa Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 24.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2009 Tenkte det finnes filtre med vakuum måler på utgående rør, feks.... Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 Alle de store filterleverandørene har slike manometre, sjekk feks. Racor. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Hydrox Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 Dette fungerer fint, har slike indukasjoner på fuelfiltrene her ombord på "nordsjøens svane". Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 Vacummåler på filtersats burde vært obligatorisk. De fleste otorstopp skyldes vel nettopp diesel og filterproblemer. Regelmessig filterskifte løser mange potensielle problemer, men hvis en er uheldig med diesel, kan filter gro igjen fortere enn enn aner, (men en merker det jo når det stopper!) Et av vinterens prosjekter var å montere vacummåler for hoverdfilter i instrumentpanelet på broa og regner nå med å "fange" filterproblemer i god tid. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 24.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2009 Regina III, hvor fikk du tak i vacummåler? Pris? Sitér dette innlegget Link to post
TLSA Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 Hvorfor ikke bruke en ladelufts måler. Finnes flere som viser vakuum og. Denne burde være helt topp. Merket med rødt og grønt. 89 kr på biltema. Delenr 32-175. Hvor lang tid det tar til den ruster vet jeg imidlertid ikke... Sitér dette innlegget “Should you find yourself in a chronically leaking boat, energy devoted to changing vessels is likely to be more productive than energy devoted to patching leaks." Link to post
Jonas Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 Jeg har kjøpt vacummåler hos Tess, og det ser ut som et vanlig manometer som måler undertrykk. Det er altså ikke et instrument med føler på dieselrøret, men det høres jo enda bedre ut. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 24.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2009 Jonas, satte du det på den ene utgangen på filtret da? Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 Er meningen å sette det der ja, men er ikke gjort enda. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 Tilsvarende kan man ha trykkmåler etter oljefilteret. Har hatt dette på flere Mercedeser og man ser med en gang når filteret bør byttes. Å bytte filter basert på alder eller gangtimer er jo ganske meningsløst. Når det gjelder dieselfilter så er det vel trykkfallet over filteret som er intr.? Vacuumet på inntaket vil variere med fyllingsgraden av tanken, men dette kan vel være en ubetydelig feilkilde. Hvis man registrerer måleresultatet med nytt filter og ved en bestemt belastning på motoren har man en referanse å gå ut fra. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 24.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2009 "Vacuumet etter filteret er relativt til turtall og forbruk på motoren"..Ja det tror jeg også. Eller blir det det, tror kanskje det er det kakkurat når en gir på, utjevner det seg ikke da? ER det slik? noen der ute som har erfaring med dette? Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 24.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2009 (redigert) Redigert 24.April.2009 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 Trykkfallet er relativt til gjennomstrømningen, det er på den måten man måler flow i rør. (Trykkfall over innsnevring) Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 En vacuummåler må stå mellom filter og fødepumpe hvis en vil ha en indikasjon av tett filter. Når filteret etter hvert tettes igjen som det garantert vil gjøre så øker undertrykket akkurat slik det gjør når man struper en støvsuger. Man hører at støvsugermotoren jobber tyngre. Hvis det er absolutt ingen motstand i filteret så vil en ha minimalt vacuum også i systemet. Eller atmosfæretrykket holder trykket oppe slik at det ikke bygger seg opp vacuum før pumpa. En annen løsning er å måle trykket etter pumpa. Dette trykket vil synke ved tette filter. Per.....Korriger meg hvis jeg sier noe feil... Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 25.April.2009 Del på Facebook Svart 25.April.2009 Et av vinterens prosjekter var å montere vacummåler for hoverdfilter i instrumentpanelet på broa og regner nå med å "fange" filterproblemer i god tid. Det ville vært fint med litt mer informasjon om dette her. Så langt hadde jeg ikke engang tenkt, men det hørtes jo veldig lurt ut. Virker faktisk litt rart at jeg aldri har hørt om den muligheten før. Greit at en viser nede på filteret er praktisk når du skal finne ut hvorfor motoren knapt går. Men Reginas løsning må jo være mye bedre. Hvis man f.eks. har fått noe fryktelig dårlig diesel med fullt av vann eller dieseldyr et sted, så må det jo være mye bedre å se på dashbordet at noe er på gang, før du faktisk får problemer. Da får du jo mye bedre tid, og kan gjøre mye for å unngå at du ender med motorstopp når/hvor det passer minst. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 25.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2009 (redigert) Hei, jeg skal snakke med min Tess leverandør, (hoffleverandør)... Ang Vacummåler, men hvor skal jeg montere den? etter alle filtrene? Eller mellom grovfiltre og sugepumpa? Kjekt å hatt manometret på Dashboret da.. "no ser jeg at filtrene begynner å bli tette, jeg må vel skifte alle no" Ka dåkker tror?? Jeg spør dere no...?? Redigert 25.April.2009 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 26.April.2009 Del på Facebook Svart 26.April.2009 Vacummåleren skal selvfølgelig måle hvor mye dieselpumpe må suge for å få diesel gjennom filteret. Eller filtersatsen selvfølgelig, slik at du kan skifte til nytt filter med et ventilhandtak. Jeg slapp å kjøpe måler, den var i båtens rikholdige reservedelsbeholdning. (Som forøvrig også inneholder ekstra pumper av diverse slag, dynamo, starter, hydraulikk og sågar reserve motor til baugthruster!) Arentz & Amundsen har sikkert på lager. Ellers så er tipset mitt å kjøpe Racor filterinnsatser fra USA, en kartong, 12 stk. for $120, NOK240 pr stk. i Norge ! Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 26.April.2009 Del på Facebook Svart 26.April.2009 Når det gjelder overvåkning av brennstoff ftilførsel så må da en pressostat på fødetrykket være å foretrekke! Det viktige i denne sammenhengen er jo tross alt å sikre tilførsel til brennstoffpumpen(e). De fleste diesel drivstoff fødessystemer har en trykkregulert returventil tilbake til tanken som skal sikre et stabilt fødetrykk til brennstoffpumpen. Skulle det, av en eller annen grunn, oppstå at mengden av drivstoff minker slik at den trykkregulerte returventilen ikke åpner så vil trykket i fødesystemet falle og dermed trigge pressostaten (f.eks. tette dieselfilter eller defekt fødepumpe). Pressostaten kan dermed gi signal til en indikatorlampe på dashen og man har med dette kontroll over hele tilførsels systemet, fra tank til brennstoffpumpe(e). En slik indikatorlampe vil oppføre seg på samme måte som oljetrykkslampa. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Regina III Svart 26.April.2009 Del på Facebook Svart 26.April.2009 En slik indikatorlampe vil oppføre seg på samme måte som oljetrykkslampa. Bjørn Ja du får beskjed når motoren ikke lenger får drivstoftilførsel. Men det vil du jo fort merke på andre måter også. Hensikten med vacummeter er jo at du kan følge med hele tiden og se graden av filtermotstand fra nytt til det vurderes fornuftig å bytte, FØR du er kommet så langt at en varsel vises på lampa.. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 26.April.2009 Del på Facebook Svart 26.April.2009 Er motstander av en slik overvåking av vakuum på diselens sugeside. Et målepunkt mellom filter og fødepumpe vil alltid gi et visst undertrykk. Skal man ha en reel overvåkning så må det strekkes slanger ut fra motorrom til egnet plassering av vakuum-meteret slik at man slipper å åpne motorlukene for å sjekke tilstanden. Skulle det oppstå en lekkasje i vakuumslange eller vakuum-meter så vil luft bli sugd inn i brennstoffet og man har plutselig en langt alvorligere situasjon enn om fødetrykket skulle synke til alarmnivå ved full belastning. Luft i brennstoffsystemet vil/kan forårsake full stans! Faller derimot fødetrykket i fødesystemet ved full belastning så kan man redusere belastningen for å opprettholde trykket slik at man kan manøvrere seg til sikker havn og få undersøkt årsak. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Regina III Svart 26.April.2009 Del på Facebook Svart 26.April.2009 Luft i brennstoffsystemet vil/kan forårsake full stans! Det må jeg bare være 100% enig i. Derfor har jeg ventil som kan stenges ved uttaket. Derifra er det en vurdering av sannsynlighet for plutselig vacumslangebrudd (nylon) eller blokkering av filter. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 26.April.2009 Del på Facebook Svart 26.April.2009 Det som er "skummelt" er jo at ør små mengder luft kan bli akkumulert i filtre som er plassert etter fødepumpen. Til slutt, når du minst aner det, så når luften brennstoffpumpen(e) og motoren stanser. Tilsynelatende uten grunn! Du utelater selvfølgelig tette forfilter for vakuum-meteret har vist normale verdier på hele ferden! Så er det å finne årsaken til motorstansen! Kan du da, med hånda på hjertet, der og da, konstatere at årsaken er luft i systemet og at denne lufta kommer fra lekkasje i i kretsen til vakuum-måle instrumentet? I såfall så er det jo greit! Steng ventilen til målepunkt og frem med vertøy og lufte. Fyr opp og alt er OK Men jeg tror at de fleste av oss vil nok klø seg litt i hue og fundere litt før vi finner ut av det! Noen vil kanskje gi opp og heller prøve å få en form for assistanse. Andre vil lufte og fortsette ferden til ny stans plutselig oppstår, tilsynelatende uten grunn! For.... Vakuum meteret har jo vist normale verdier hele veien!! Men, for all del, til slutt så finner nok de fleste årsaken og fjerner den permanent for evig og alltid!! Hvorfor ta sjansen med et slikt vakuum-meter? Man vil jo merke at filteret er tett på andre måter også! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.