Jump to content

Vakuummåler på drivstofftilførsel

jonn

Recommended Posts

Har aldri hørt om "vakuum" overvåkning på et brennstoffsystems sugeside!! (Bortsett ifra manometer på fødepumpens sugeside som da har en skala fra -1 til 6 bar):nonod:

Derimot lokal og fjern -overvåkning av trykk samt trykk-differanse over filter er helt vanlig i et brennstoffsystem for større dieselmotorer!! :yesnod:

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Kan du da, med hånda på hjertet, der og da, konstatere at årsaken er luft i systemet og at denne lufta kommer fra lekkasje i i kretsen til vakuum-måle instrumentet?

Ja, slangen opp til bro er i trykkfast nylon, og diesel står ca. 10 cm opp i slangen, over filtersats. Ved den minste lekkasje vil dette nivået synke, synlig selv på avstand.

"... og diesel står ca 10 cm opp i slangen, over filtersatsen" ???

Når motor står eller går???

Hvis det er når motor går så bør du virkelig passe på!!

Nå er ikke jeg noen fysikker, men med det lille jeg skjønner så konkluderer jeg at med dieselens egenvekt på 0,85 Kg/l vil 10 cm diesel-søyle tilsvarer et trykk på 8,5 millibar, dvs 0,0087 bar!!!

En økning i vakuumet tilsvarende vil med andre ord medføre at du vil få luft inn i brennstoffsystemet. For jeg antar at det er luft slangen inneholder over de 10 cm med diesel du snakker om??

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Enten er det noe jeg har misforstått ang. denne istallasjonen, ellers er jeg enig i matecos siste advarsel.

Det vil såklart ikke begynne å suge ubegrenset med luft, men noe av luften fra slangen vil kunne havne på feil side av forgreiningspunktet. Jeg er veldig overrasket over at det var diesel bare litt oppi slangen.

Jeg trodde egentlig at det skulle være diesel helt opp, og kompensering for høydeforskjellen i avlesningen.

Hvis luften rekker nesten helt ned når den er sammentrykket med det vanlige 1 atmosfære (ca. 1bar) absolutt trykk, vil den samme luften bruke ca. 10% mer plass når det har 0,9bar absolutt trykk, altså 0,1 bar undertrykk. Dvs. 10% flere meter slange.

Er jeg på bærtur nå?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...